شهردارشاعری: اگر لازم باشد پشت پرده‌های بسیاری را برملا می‌کنیم

تاریخ انتشار: سه شنبه 26 شهریور 1398 | 18:22 ب.ظ
شهردارشاعری: اگر لازم باشد پشت پرده‌های بسیاری را برملا می‌کنیم زمان مطالعه: ۶ دقیقه شهردار اهواز در جلسه پاسخ به سوالات عضو شورا با بیان اینکه اگر لازم باشد پشت پرده‌های بسیاری را برملا می‌کنیم، گفت: قطعا اگر برخی تغییرات در شهرداری اهواز انجام نمی‌شد، امروز حرف‌ها چیز دیگری بود. به گزارش نخبگان، موسی شاعری در نودمین جلسه شورای شهر اهواز که امروز (۲۶ شهریورماه) در سالن جلسات شورا […]
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

شهردار اهواز در جلسه پاسخ به سوالات عضو شورا با بیان اینکه اگر لازم باشد پشت پرده‌های بسیاری را برملا می‌کنیم، گفت: قطعا اگر برخی تغییرات در شهرداری اهواز انجام نمی‌شد، امروز حرف‌ها چیز دیگری بود.

به گزارش نخبگان، موسی شاعری در نودمین جلسه شورای شهر اهواز که امروز (۲۶ شهریورماه) در سالن جلسات شورا با موضوع پاسخ شهردار به سوالات عضو شورا برگزار شد، با اشاره به عملکرد خود در دوره سه ماهه اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف شورای شهر نظارت بر عملکرد مدیریت شهری و اعمال نظر مردم است که این کار از طریق تذکر، طرح سوال، تحقیق و تفحص و شیوه‌های دیگر که قانون تعیین کرده، پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکلی که شهرداری اهواز و همه شهرداری‌ها با آن دست به گریبان هستند، مسائل مالی است. شهرداری‌ها به انضباط مالی و توجه ویژه به حوزه درآمدی نیاز دارند. در شرایطی که دست ما از نظر منابع مالی خالی باشد، طبیعتا نمی‌توانیم اقدام موثری جهت توسعه شهر انجام دهیم.

شهردار اهواز بیان کرد: اعضای شورا و مردم و اصحاب رسانه واقف هستند که با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، ما در یک جنگ اقتصادی سخت هستیم و شرایط اقتصادی کشور خاص است. در حوزه ساخت و ساز که بخشی جدی از درآمد شهرداری را تشکیل می‌دهد، با رکود جدی مواجه هستیم.

شاعری ادامه داد: تمرکز نخست ما بهبود وضعیت مالی و درآمدی شهرداری بوده است. شهرداری اهواز در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رشد ۳۶ درصدی در حوزه درآمدها داشته است. همچنین در این مدت درآمدهای مناطق هشت‌گانه، رشد ۱۴ درصدی و شهرداری مرکز هم رشد ۷۲ درصدی داشته است.

وی بیان کرد: در کنار این مسائل، یک‌سری طرح‌های ضربتی از قبیل پاکسازی سواحل کارون از بقایای پس از سیل آغاز شده است. البته به دلیل اینکه بنا داریم بازسازی کنیم، بخش‌هایی از کار هنوز باقی مانده است.

شهردار اهواز عنوان کرد: همچنین آسفالت محله به محله آغاز شده و بیش از ۷۰۰ هزار مترمربع آسفالت در سطح شهر انجام شده است. تمرکز برای این کار در منطقه ۳ است. البته اکنون کار آسفالت در منطقه کیان‌شهر در حال انجام است، این طرح در مناطق دیگر نیز با اولویت عین ۲، ملاشیه و دیگر مناطق ادامه پیدا می‌کند.

شاعری خاطرنشان کرد: در این مدت مذاکرات مفصلی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء داشتیم که در این راستا مقرر شد سه پروژه تقاطع میدان جمهوری، تقاطع میدان دانشگاه و مجموعه ورزشی ملی‌راه اجرا شود. تجهیز کارگاه قرارگاه خاتم آغاز شده و اکنون در مرحله طراحی هستند و به زودی کلنگ مجموعه ورزشی ملی‌راه به زمین زده خواهد شد. همچنین امیدواریم عملیات اجرایی تقاطع میدان دانشگاه در سه شیفت کاری ظرف مدت یک ماه آینده آغاز شود.

وی تصریح کرد: دو فاز از پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید کجباف نیز که عملیات اجرایی آن در دوره قبل آغاز شده، به بهره‌برداری رسید. کار هر سه فاز با هم آغاز شد و کار در حال انجام است. البته مشکلی برای پیمانکار ایجاد شده و هر چند کمی عقب هستیم اما سرعت کار متناسب با وعده داده شده خوب است زیرا قول داده بودیم هر سه فاز را در یک سال به بهره‌برداری برسانیم.

شهردار اهواز عنوان کرد: همچنین احیای شهر و کارهایی از قبیل نورپردازی‌ها، آب‌نماها و آنچه که رنگ و لعاب شهر محسوب می‌شوند، در کنار پروژه‌های عمرانی در دستور کار بوده است.

شاعری ادامه داد: پروژه تقاطع غیرهمسطح کیان‌شهر نیز در روزهای گذشته کلنگ‌زنی شده و مقرر شده این پروژه در زمان کمتر از آنچه در قرارداد عنوان شده، به بهره‌برداری برسد. اواخر هفته جاری یا ابتدای هفته آینده نیز با استانداری خوزستان و سازمان برنامه و بودجه توافق‌نامه‌ای امضا خواهیم کرد و طبق آن، ۲۸۰ میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی تعریف خواهد شد که نیمی از این مبلغ توسط استانداری خوزستان و نیم دیگر توسط شهرداری اهواز تامین می‌شود و این پروژه‌ها تاثیر خوبی جهت توسعه شهر خواهند داشت.

وی عنوان کرد: شهرداری اهواز در سال‌های گذشته از هیچ تسهیلاتی استفاده نکرده است. با توجه به وضعیت کنونی کشور، همه کارها با استفاده از تسهیلات، منابع بانکی، اوراق مشارکت و اوراق قرضه انجام می‌شود که در این راستا سال گذشته دولت تکلیف کرد بانک مرکزی ۱۵ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری‌ها را به بانک‌ها تهاتر کند که شهرداری‌هایی مانند مشهد و تهران از این موضوع استفاده خوبی کردند اما شهرداری اهواز به دلیل اینکه در سال‌های گذشته از این روش‌ها استفاده نکرده بود، نتوانست از این امتیاز دولت بهره ببرد بنابراین در کنار این اقدامات، با بورس توافق کردیم تا ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق اجاره منتشر شود.

شهردار اهواز عنوان کرد: همچنین حسابرسی سال ۹۶ و ۹۷ شهرداری اهواز را آغاز کرده‌ایم و حسابرسی این دو سال به زودی تکمیل خواهد شد.

شاعری در خصوص سوالات مطرح شده از سوی یک عضو شورا بیان کرد: موضوعات شهری پیچیدگی خاصی دارند و بسیاری از موضوعات و معضلات شهر نیازمند هماهنگی بین بخشی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی هستند و برای حل این مشکلات، به جلسات متعدد و صرف زمان زیادی نیاز است که در بازه زمانی کوتاه نمی‌شود همه مشکلات را حل کرد.

وی در خصوص ثبات در مدیریت شهری تصریح کرد: به طور طبیعی هر سیستم برای اینکه به سمت جلو حرکت کند، به خلاقیت، پویایی، نگاه نو و هوای تازه نیاز دارد. طبیعی است سلایق در این زمینه مختلف است و مدیران مختلفی پای کار می‌آیند. طبیعی است برای موفقیت باید تیم خوبی که بتوانند کار گروهی خوبی انجام دهند و یکدست در کنار هم حرکت کنند، وجود داشته باشد. در چنین شرایطی ممکن است افرادی جابجا شوند.

شهردار اهواز ادامه داد: ضمن اینکه در برخی بخش‌ها ممکن است افرادی با سابقه درخشان و عملکرد خوبی وجود داشته باشند اما گاهی تغییر برای ایجاد انگیزه بیشتر لازم است.

شاعری در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب تصریح کرد: ما نمی‌توانیم بر خلاف آیین‌نامه و دستورالعمل‌های وزارت کشور عمل کنیم. طبق دستورالعمل وزارت کشور باید سگ‌ها را عقیم‌سازی کنیم که بر اساس بودجه مصوب و آنچه در شورا تصویب شده، سایت زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: بر اساس بودجه در نظر گرفته شده، کار حال انجام است. اکنون در تهران نیز بعد از اینکه این سیاست بیان شد که دیگر اتلاف سگ نداشته باشیم، حضور سگ‌ها پررنگ‌تر شده اما باید از این دستورالعمل پیروی کنیم. اکنون در استانبول هم سگ‌های زیادی در کوچه و خیابان وجود دارند.

شهردار اهواز ادامه داد: طبق دستورالعمل وزارت کشور ما مکلف هستیم کار عقیم‌سازی سگ‌ها را انجام دهیم و با اتلاف سگ‌ها به شیوه‌های مختلف مخالف هستیم. در طول این سه ماه مرکزی که احداث شده بود، به بهره‌برداری رسید و قراردادی با دامپزشک جهت عقیم‌سازی سگ‌ها منعقد شد و کار در این زمینه آغاز شد. اگر دوستان می‌توانند هزینه بیشتر کنند و تعداد بیشتری عقیم‌سازی شوند، می‌توانند لایحه‌ای در شورا در این زمینه تصویب کنند و بودجه بیشتری اختصاص دهند تا تعداد بیشتری از سگ‌ها عقیم‌سازی شوند.

شاعری تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌ها در دوره‌های قبل آغاز می‌شوند اما در دوره‌های بعدی به بهره‌برداری می‌رسند. به طور مثال در دوره آقای کتانباف، استارت حق آلایندگی زده شد که در این دوره حق آلایندگی سال ۹۴ و ۹۵ قطعی شده است اما طبیعتا بعید است این حق در دوره ما هم به صورت کامل وصول شود.

وی در خصوص ساماندهی دستفروشان تصریح کرد: در این زمینه اقدامات سلبی جوابگو نیست. اکنون دستفروشان خیابان سلمان فارسی را جمع‌آوری کرده‌ایم و محلی برای آنها مشخص کرده‌ایم. برای دستفروشان از قبل بازارچه‌هایی احداث شده اما از آن نقاط استقبالی نمی‌شود.

شاعری بیان کرد: اینکه گاهی جانمایی بازارچه‌ها غلط است، به دلیل این است که ما در مکان‌هایی می‌توانیم بازارچه احداث کنیم که زمین داریم. حتی اگر بازارچه‌هایی در جانمایی درست احداث شوند، به دلیل اینکه در بازارچه‌ها ظرفیت محدود است، عده‌ای دیگر به عنوان دستفروش جایگزین می‌شوند زیرا مساله اقتصاد و معیشت دچار مشکل است. گاهی دستفروشان از شهرهای دیگر نیز بر دستفروشان اهواز افزوده می‌شوند. در شهرهای دیگر هم این معضلات وجود دارد.

شهردار اهواز با اشاره به اجرای طرح تفکیک از مبدأ زباله نیز گفت: اجرای طرح مدیریت پسماند از یک سال و نیم پیش آغاز شده اما به دلیل مشکلات اجتماعی نیازمند پایش جهت رفع این مشکلات هستیم زیرا در این طرح باید حدود دو هزار نفر (زباله گرد) ساماندهی شوند و نمی‌توانیم از روش‌های سلبی برای جمع‌آوری این افراد استفاده کنیم. این کار جنبه امنیتی – اجتماعی دارد و پروژه عمرانی نیست که بتوانیم آن را در تاریخ دقیقی انجام دهیم. اگر بخواهیم برخورد سلبی کنیم، موضوع امنیتی می‌شود. باید به جنبه‌های مختلف آن توجه شود. طبیعتا کار در این زمینه نیازمند کار با دستگاه‌های مختلف است.

شاعری با اشاره به روند تذکر و طرح سوال از شهردار در شورا بیان کرد: ۲۳ روز پیش در خصوص موضوعاتی تذکر داده شد و ۱۰ روز پیش نیز طرح سوال انجام شده است که قطعا در این مدت نمی‌توان این مشکلات را حل کرد.

وی خطاب به فلسفی عضو شورای شهر در خصوص صحبت مطرح شده در مورد آموزش عقد نکاح توسط رئیس دفتر شهردار، بیان کرد: پیش از این آقای فلسفی را به عنوان انسانی متدین می‌شناختم اما برای وی متاسفم. آیا مسئول دفتر شهردار، آموزش نکاح می‌دهد؟ کاری که وی در سازمان آب و برق انجام می‌داد و نکات حقوقی را می‌فرستاد عنوان ‌کرده اند. اما آیا این آموزش نکاح است یا بیان یک مطلب حقوقی؟ بیان این مطلب در این جلسه چه ربطی دارد؟

شهردار اهواز با بیان اینکه اگر لازم باشد پشت پرده‌های بسیاری را برملا می‌کنیم، بیان کرد: قطعا اگر برخی تغییرات در شهرداری اهواز انجام نمی‌شد، امروز حرف‌ها چیز دیگری بود.

وی با اشاره به دوره چهار ماهه مدیریت شهری خود، گفت: آقای حسین حیدری که دو دوره به عنوان عضو شورای شهر حضور دارد نکاتی را گفتند که بخشی از آنها خلاف واقع و افترا است. در خصوص بسیاری از مطالبی که وی گفت هم نظر هستم اما من تنها چهار ماه در شهرداری اهواز حضور دارم اما وی دو دوره عضو شورای شهر است و طبیعتا به عنوان نماینده مردم بر روند کارها نظارت داشته و باید پاسخگو باشد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار