طرح افزایش تولید نفت خام میدان چشمه‌خوش به بهره‌برداری رسید

تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 بهمن 1402 | 09:17 ق.ظ
طرح افزایش تولید نفت خام میدان چشمه‌خوش به بهره‌برداری رسید زمان مطالعه: ۲ دقیقه طرح افزایش تولید نفت خام میدان چشمه‌خوش با هدف اصلی تولید برآوردی تجمعی اضافی حدود ۱۶۷ میلیون بشکه به بهره‌برداری رسید.
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش  نخبگان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، طرح افزایش تولید نفت خام میدان چشمه خوش امروز (سه‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در قالب طرح‌های نفتی در ایام‌الله دهه مبارک فجر به بهره‌برداری رسید.

میدان نفتی چشمه‌خوش در جنوب استان ایلام و شمال غربی استان خوزستان قرار دارد. این میدان به همراه میدان‌های دالپری و پایدار شرق از جمله میدان‌های در حال بهره‌برداری شرکت نفت و گاز غرب از شرکت‌های بهره‌برداری شرکت ملی نفت ایران است که سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسیده است.

پس از ورود قراردادهای نسل جدید به شرکت ملی نفت موسوم به IPC، قراردادی ۱۰ ساله با هدف اصلی بهبود بازیافت، افزایش تولید و انجام عملیات بهره‌برداری به‌منظور افزایش تولید کل میدان‌های نفتی چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق، به مشارکت ZN Vostok  از کشور روسیه و شرکت‌های ایران افق و کیسون از ایران واگذار شد و با توجه به اینکه شرکت مهندسی و توسعه نفت به‌عنوان بازوی اصلی شرکت ملی نفت در امر توسعه میدان‌های نفتی خشکی بوده و قراردادهای بین‌المللی زیادی را اجرا کرده است، این پروژه نیز به‌عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی به شرکت متن واگذار شد.

این قرارداد بهمن‌ماه ۱۳۹۸ امضا شد و پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم از جمله مجوز شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۹ تنفیذ و اجرایی شد.

قرارداد با هدف اصلی تولید برآوردی تجمعی اضافی حدود یکصدوشصت‌وهفت (۱۶۷) میلیون بشکه با انجام فعالیت‌هایی همچون پیمایش و مین‌روبی، ساخت و نوسازی موقعیت برای چاه‌های جدید و حفاری چاه‌های جدید (۱۳ حلقه تولیدی) و (هفت حلقه ارزیابی)، تجهیز ۲۵ حلقه چاه‌ موجود و ۱۳ حلقه چاه‌ جدید به پمپ‌های درون‌چاهی، نصب ۵ عدد جریان‌سنج (AGMU)، انجام لرزه‌نگاری سه‌بعدی و سیستم مدیریت پسماند، انجام اصلاحات در تأسیسات واحد بهره‌برداری/ نمک‌زدایی، حفاری یک حلقه چاه آب، تبدیل دو حلقه چاه تولیدی به چاه تزریق آب، حفاری دو حلقه چاه جدید به همراه خطوط لوله جریانی و منیفولد برای تزریق پساب، احداث واحد نمک‌زدایی جدید، احداث پست برق ۴۰ مگاواتی و برق‌رسانی به چاه‌های میدان‌ها، احداث واحد تصفیه آب برای میدان چشمه‌خوش به نتیجه رسید

اجرای این طرح با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلار تعریف شده است و یکی از نقاط کلیدی طرح، رسیدن به تولید زودهنگام (Frist Target Production) است که هدف آن افزایش ۱۰ هزار بشکه نفت‌خام در روز به خط پایه تولید میدان خواهد بود.

اکنون و پس از گذشت دو سال و نیم از شروع قرارداد و تولید بیش از ۳۳ میلیون بشکه نفت از این میدان‌ها و انجام فعالیت‌هایی مانند انجام مطالعات مهندسی در بخش روسطحی و زیرسطحی، اتمام عملیات راندن پمپ ESP در دو چاه، اتمام عملیات دو عدد چاه تزریق پساب و اتمام مناقصه ۲۸ بسته‌ کاری و انجام تشریفات مناقصه واگذاری ۱۲ بسته‌کاری جدید این طرح به بهره‌برداری رسید.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار