عضو شورای شهر مطرح کرد

شرایط شورای اهواز، به صلاح شهر نیست/ چرا برکناری شهردار مهم‌ترین اولویت شده است؟

تاریخ انتشار: دوشنبه 11 دی 1402 | 23:48 ب.ظ
شرایط شورای اهواز، به صلاح شهر نیست/ چرا برکناری شهردار مهم‌ترین اولویت شده است؟ زمان مطالعه: ۴ دقیقه عضو شورای شهر اهواز با اشاره به طرح موضوع برکناری شهردار در شورا، گفت: تلاش بر این است که از شورا پیام دیگری به بیرون منتقل شود اما مردم اهواز بسیار هوشیارتر از این حرف‌ها هستند؛ امیدوارم این موضوعات ختم به خیر شود زیرا این شرایط، به صلاح شهر نیست. حجت‌الله زارع‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مطرح شدن عدم صلاحیت شهردار اهواز پس از گذشت دو سال از تصدی اظهار کرد: آدرسی که به مردم داده می‌شود درست نیست. ما به عنوان نماینده مردم متعهد هستیم که با مردم صادق باشیم و کار درست را انجام دهیم ولو اینکه به ضررمان باشد.
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چرا دستور کار برکناری شهردار مهم‌ترین اولویت کار شورا شده است؟

عضو شورای شهر اهواز افزود: حدود ۶۰ لایحه بسیار مهم در حوزه شهرداری داریم که با برخی از این لوایح حدود شش ماه است که در شورای شهر اهواز مانند توپ فوتبال بازی می‌شود و تعیین تکلیف نمی‌شوند. چه می‌شود که در این شرایط و آن هم تنها ۸۰ روز مانده به پایان سال، دستور کار برکناری شهردار مهم‌ترین اولویت کار شورا می‌شود؟

عضو شورای شهر اهواز گفت: اگر قرار است لایحه‌ای در دستور کار قرار بگیرد، رئیس شورا لایحه را به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌دهد تا سپس در صحن علنی مطرح شود اما اینکه این لایحه زودتر یا دیرتر بررسی شود، بر اساس نظر شورا انجام می‌شود. مگر می‌شود در مورد چنین موضوع مهمی، همه اعضای شورا به مشارکت دعوت نشوند و تنها تعدادی از همکاران (پنج عضو) طرح برکناری شهردار را امضا و مستقیم در صحن علنی شورای شهر اهواز مطرح کنند.

زارع‌زاده با بیان اینکه این رویکرد در راستای بی‌ثبات‌سازی اهواز است، گفت: ما طرفدار شخص نیستیم و چنین اجازه‌ای هم نداریم؛ ما باید حافظ منافع و مصالح شهر باشیم.

وی عنوان کرد: ۸۰ روز به پایان سال مانده است، انتخابات و لزوم آماده‌سازی محیطی در پیش رو است، برگزاری کنگره بزرگداشت ۲۴ هزار شهید خوزستان در اهواز در پیش است و در آستانه انعقاد قراردادهای مهمی هستیم که حدود یک سال و نیم تا دو سال برای زیرساخت این قراردادها زحمت کشیده شده است. قطار شهری بغض ترکیده مردم اهواز است و با پیگیری‌های خوب استانی و ملی بعد از سال‌ها مشکل حقوقی این پروژه حل شده است و در آستانه عقد قرارداد جدید آن هستیم. اما آیا در این فضای فعلی شورا و شهرداری، پیمانکار جدید پای قرارداد می‌آید؟

گزینه سرپرست شهرداری اهواز کیست؟

عضو شورای شهر اهواز گفت: بیش از ۱۰ ماه برای انعقاد قرارداد با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تلاش شد و به مرحله تفاهم‌نامه رسید و به زودی باید منجر به عقد قرارداد برای سامان‌دهی ورودی‌های اهواز شود اما آیا در این فضا منجر به قرارداد خواهد شد؟ موضوعات مهم دیگری در دستور کار است؛ آیا اکنون طرح برکناری شهردار جزو اولویت‌های مهم شهر است یا چیزهای دیگری در میان است که ما خبر نداریم؟

زارع‌زاده بیان کرد: آیا واقعا شهردار اهواز در این کلانشهر سکونت ندارد؟ اگر این گونه است چگونه بعد از دو سال و نیم مطلع شده‌ایم و در این مدت چه کار می‌کردیم؟ نباید برخی موضوعات، برای رسیدن اهداف دیگری بهانه شوند. البته ان‌شاءالله اهداف خیر باشد اما ما مطلع نیستیم.

وی ادامه داد: می‌خواهند خدمت شهردار فعلی را پایان دهند و فردی را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کنند؛ اما این سرپرست چه کسی است؟

این شرایط، به صلاح شهر نیست

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به حضور نیافتن برخی اعضا در دو جلسه اخیر، گفت: نمی‌شود تعداد مشخصی از اعضای شورای شهر سکاندار موضوعات شوند و دیگر اعضای شورای شهر تماشا کنند و تنها بیایند که صندلی حد نصاب شوند. مگر مردم چنین چیزی را از ما می‌پذیرند؟ ما باید پاسخگوی مردم باشیم.

وی افزود: تلاش بر این است که از شورا پیام دیگری به بیرون منتقل شود اما مردم اهواز بسیار هوشیارتر از این حرف‌ها هستند؛ امیدوارم این موضوعات ختم به خیر شود زیرا این شرایط، به صلاح شهر نیست.

زارع‌زاده بیان کرد: بی‌ثباتی‌های مدیریتی به اهواز آسیب زده است و باید توجه شود که مشکلات انباشته اهواز در مدت یکی دو سال به حد استاندارد نمی‌رسند و یکی از علت این مساله، بی‌ثباتی‌های مدیریتی است. در اهواز در مدت حدود ۱۲ سال، ۱۷ شهردار تغییر کردند که در چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار پیشرفت و آبادی شهر را داشت.

برگزاری جلسه فوق العاده برکناری شهردار قانونی است؟

وی در خصوص مطرح شدن پیگیری قانونی مساله غیبت اعضا در صورت غیبت در پنج جلسه توسط رئیس شورای شهر عنوان کرد: طبق ماده ۹ آیین‌نامه داخلی شوراها، شورای شهر در ماه حداقل باید دو جلسه علنی داشته باشد و برگزاری جلسه فوق‌العاده باید با درخواست شهردار، فرماندار یا طبق تصمیم اعضای شورای شهر باشد اما شهردار یا فرماندار چنینی تقاضایی نداشته‌اند و جلسه اعضای شورا هم تشکیل نشده است تا اکثریت اعضای شورا تقاضای جلسه فوق‌العاده داشته باشند.

بلاتکلیفی لوایح شهری در ماه‌های اخیر

عضو شورای شهر اهواز گفت: بر اساس ماده ۱۸ این قانون نیز دستور جلسه باید بر اساس اولویت و اهمیت لوایح واصله به شورای شهر باشد در این شرایط نیز که لایحه اصلاحیه بودجه هفته‌ها، لایحه فروش ۶۹ قطعه املاک شهرداری چند ماه دستورالعمل اجرایی پنجره واحد و موضوعات مهم دیگری در شورای شهر اهواز بلاتکلیف مانده‌اند، چرا برکناری شهردار مطرح شده است.

زارع‌زاده عنوان کرد: در یک اقدام جالب، بند یک، دو و سه دستور کار جلسه فردا (۱۲ دی‌ماه) در مورد برکناری شهردار است و سه بند دیگر در مورد لوایح بالا است یعنی دقیقا وارد فاز گروکشی شده‌اند.

مسئولیت تهدید و توهین اعضای شورا بر عهده رئیس است

عضو شورای شهر اهواز در خصوص حاشیه‌های ایجاد شده در دو جلسه دیروز و امروز صحن علنی شورای شهر تصریح کرد: امروز و دیروز شاهد دو پدیده بودیم که افرادی در صحن علنی شورای شهر در حضور رئیس شورا که مسئولیت برگزاری جلسات را دارد، دیگر اعضای شورا را تهدید کردند و به آن‌ها تهمت و افترا زدند. یکی گفت با آتش بازی نکنید و دیگری گفت اجازه ورود به شورا را به شما نمی‌دهیم.

وی افزود: مسئولیت این اتفاقات بر عهده رئیس شورای شهر است که چنین امکانی را فراهم کرد. آیا در قانونی که می‌شود با استناد به آن با اعضای غایب جلسه برخورد قانونی کرد، اشاره شده است که می‌توان امکانی فراهم کرد که فردی به صحن علنی شورای شهر بیاید و دیگر اعضا را تهدید کند و به آن‌ها توهین و افترا بزند؟ باید این نکات روشن شود.

وی با بیان اینکه شهر به آرامش نیاز دارد، گفت: اختلاف سلیقه در شورا امری طبیعی است و باید در چارچوب خود حل شود. کشاندن این موضوعات کف خیایان، به سرمایه اجتماعی نظام و حاکمیت خسارت وارد می‌کند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار