دیروز اینجا شوره‌زاری بود بی‌جنبشِ برگی؛

نیشکر ریه تنفسی خوزستان؛ پمپاژ سالانه ۹۰۰ هزار تُن اکسیژن به طبیعت

تاریخ انتشار: سه شنبه 16 آبان 1402 | 18:02 ب.ظ
نیشکر ریه تنفسی خوزستان؛ پمپاژ سالانه ۹۰۰ هزار تُن اکسیژن به طبیعت زمان مطالعه: ۲ دقیقه دیروز اینجا شوره‌زاری بود بی‌جنبشِ برگی، امروز، عظمت اردوی نی‌ها، هراس در دلِ توفان‌های ویرانگر افکنده و سواران نی، شِکوه خود را، در آیینه‌ی دشتِ سبز، به تماشا ایستاده‌اند.
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اعتدال نخبگان/ این محصولِ پربرکت، بهاری دل‌انگیز در گستره دشت خوزستان درافکنده و نیشکرهای سرسبز که آوازه‌ شیرینی‌شان همچون قامت‌شان بلند است، سخاوتمندانه خود را وقف طبیعت کرده‌اند.

این روزها که فصل، فصلِ برداشت نیشکر است، همهمه پرندگان در دل کشتزارهای شیرین نیشکر، موسیقی طبیعت را در جوار «اقلیم زیبا و خورشید خطرخندش» می‌نوازد و در جنبش ساق و برگ‌ها، آینده‌ای شیرین را زمزمه می‌کند.

این پرنده‌های نغمه‌سرا، در مسیر کشتزارها، در کنار دروگرهای نیشکر پرواز کرده و قطعه‌ای از زیبایی‌های بی‌شمار خوزستان را به تصویر می‌کشند.

نیشکر ریه تنفسی خوزستان؛ پمپاژ سالانه ۹۰۰ هزار تُن اکسیژن به طبیعت

جذب سالانه ۵۰۰ هزار تن دی‌اکسید کربن

حتما تعجب می‌کنید اگر بدانید کشتزارهای زیبا در دلِ خوزستان، «سطح سبزی» معادل ۲۵ برابر مساحت سومین شهر وسیع کشور، ایجاد کرده و هر هکتارش سالانه ۴۰ تن اکسیژن به طبیعت پمپاژ می‌کند؛ این کشتزارها مثل ریه‌های خوزستان عمل می‌کند و سالانه ۵۰۰ هزار تن دی‌اکسیدکربن از محیط جذب و ۹۰۰ هزار تن اکسیژن پمپاژ می کنند.

اهمیت این رقم‌ها، با یک مقایسه‌ سرانگشتی، بیشتر مشخص می‌شود: هر یک از ما در سال، ۲۰۰ کیلوگرم اکسیژن نیاز داریم و در عین حال، ۱۸۰ کیلوگرم دی‌اکسید‌کربن با بازدم خود، پس می‌دهیم.

در عین حال، نیشکر حکمِ یک کمربندِ سبز و یک دیواره‌ دفاعی بزرگ در مقابل ریزگردها دارد و با گستره‌ سبز در زمین‌های بایر و کانون‌های ریزگرد، نقش بسزایی در تلطیف هوای منطقه و مهار گرد و غبار دارد و زیستگاهی امن برای حیات وحش به وجود آورده است.

نیشکر، یک زیست‌گاه طبیعی

گسترش فضای سبز از سوی توسعه نیشکر، سبب تنوع زیستی حیات وحش و گونه‌های مختلف پرندگان در منطقه شده است. در بین مزارع که حرکت می‌کنید انواع پرندگان ریز و درشت مثل دیدمک، حواصیل، گاوچرانک، دراج و شبگرد مصری را که همیشه میهمان نیشکرها هستند خواهید دید و اگر کمی خوش شانس باشید خرگوش، خارپشت، شغال‌ها، گرازها و گربه‌های وحشی را هم می‌توانید ببینید.

مزارع عظیم و زیبای نیشکر و آبراهه‌ها، برکه‌ها و آبگیرهایی که در مجاورت این صنعت به وجود آمده، امروز به زیست‌گاه طبیعی هزاران موجود زنده تبدیل شده و مناظری زیبا از چرخه طبیعت ایجاد کرده‌ است.

این‌ها فقط یک گوشه از شاهکار محیط‌زیستی گیاه نیشکر است که در کنار کاشت بیش از چهار میلیون درخت، تصفیه خانه‌های پساب صنعتی، احیای تالاب شادگان، گازسوز کردن کارخانه‌ها و… کام طبیعت را شیرین کرده و موجب شده عنوان صنعتِ سبز را از آنِ خود نماید./روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار