تحقق ۶۵ درصد تعهد خوزستان در ایجاد اشتغال

تاریخ انتشار: دوشنبه 15 آبان 1402 | 13:58 ب.ظ
تحقق ۶۵ درصد تعهد خوزستان در ایجاد اشتغال زمان مطالعه: ۳ دقیقه معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان : تعهد استان برای ایجاد اشتغال امسال ۶۳ هزار نفر بوده که تاکنون ۶۵ درصد این تعهد محقق شده که مشاغلی پایدار و قابل رصد هستند.
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش نخبگان، محمد راضی جلالی با انتقاد از سیاست‌های ایجاد اشتغال در سال‌های گذشته گفت: در سال‌های گذشته منابع محدود تسهیلاتی کشور را بدون هدف‌گذاری و پایش مناسب بین متقاضیان توزیع شد که نتیجه خوبی از خود به‌جای نگذاشته است.

 

جلالی در ادامه گفت: صنایع سنگین، سرمایه و هزینه زیادی برای راه‌اندازی نیاز دارند که عوارض زیست محیطی بالایی دارد و اشتغال پایینی ایجاد می‌کند، حال آن که صنایع پایین دست هم اشتغال زیادی (۸ برابر صنایع سنگین) ایجاد می‌کند و هم زود بازده است و هم با سرمایه اندک قابل راه‌اندازی است.

راضی جلالی به مسئله زنجیره ارزش تولید اشاره و گفت: تک محصولی صنایع آسیب‌زا است، نباید صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایشگاهی و نفت و کشاورزی فقط یک محصول تولید کنند، بلکه محصولات جانبی که سود فراوانی دارند را تولید کرده و از خام فروشی و عمده فروشی پرهیز کنند.

وی با اشاره به صنعت فولاد گفت: سنگ آهن یک ذخیره ارزشمند کشور است که در صنایع فولاد به ورقه فولاد تبدیل می‌شود و ما فقط به صادرات ورق خام بسنده کردیم و کشور‌های دیگر از همین ورق خام چند برابر ما سود می‌کنند.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان گفت: برخی صنایع دنبال سود کلان و بدون ایجاد زنجیره تولید هستند که این نگاه به انباشت مشکلات و توسعه نیافتگی خوزستان می‌شود که باید شکسته شود.

وی به تاکید رهبری معظم انقلاب به توسعه زنجیره ارزش اشاره و گفت: زراعت اکالیپتوس در کنار توسعه کشاورزی و استفاده حداکثری از اکالیپتوس با سرمایه‌گذاری ناچیز نمونه موفق در توسعه پایین دست بر مبنای زنجیره ارزش است.

معاون استاندار خوزستان گفت: سیاست قطعی در دولت سیزدهم توسعه اقتصاد دانش بنیان و علمی با تکیه بر صنایع پایین دستی با درصد اشتغال‌زایی بالا است.

راضی جلالی تصریح کرد: در توسعه صنایع به ویژه پتروشیمی اولویت استان ما سرمایه‌گذاری در بخش صنایع پایین دست و دانش‌بنیان است. بنیان‌های علمی باید برای توسعه استان فراهم شود.

وی ادامه داد: آموزش متناسب با نیاز‌های صنایع از حلقه‌های گمشده استان است که جزو سیاست‌های قطعی ماست که باید پیوند بین نیاز صنعت و آموزش ایجاد شود و این گونه نباشد که نیروی ماهر برای صنایع نباشد و از بیرون استان نیرو تامین شود.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به نهضت مهارت‌آموزی در استان تاکید کرد: بین سازمان فنی و حرفه‌ای استان و صنایع یک پیوندی ایجاد شده که دوره‌های آموزشی و فنی مورد نیاز همگی در سازمان فنی و حرفه‌ای تامین شود، به عنوان مثال آموزش رایگان سربازان برای مشاغل خدماتی به شکل وسیع با همکاری سایر دستگاه‌ها و یگان‌های نظامی در حال انجام است.

وی درباره وعده استاندار خوزستان درباره ایجاد خوشه‌های صنعتی گفت: صنایع پایین دستی در اقتصاد دنیا برای سودآوری و رقابت با صنایع سنگین به سمت خوشه شدن حرکت کرده که بسیاری از نیاز‌های مشترک را با هم رفع می‌کنند و در یک حرکت خوشه‌ای نیاز‌های همدیگر را تامین کنند تا یک چرخه موفق شکل گیرد.

وی درباره اقتصاد روستا تاکید کرد: محور مهم دیگر معاونت، اقتصاد روستا محور است و دنبال هویت‌بخشی اقتصادی به روستا هستیم که هم ماندگاری در روستا را افزایش دهیم و هم اینکه هزینه تولید در استان پایین و ظرفیت‌ها برود، همچنین روستا‌های بوم‌گرد و تسهیلات مشاغل خانگی از دیگر پروژ‌های مدنظر معاونت است.

معاون استاندار خوزستان درباره زراعت و کشاورزی گفت: خوزستان قطب اول کشاورزی کشور است و برای نخستین بار طرح زراعت چوب براساس مطالعات اجتماعی و اقتصادی و کشاورزی در استان تهیه و در دستور کار قرار دارد.

وی درباره جزییات این طرح گفت: ۲۹۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی درجه دو و سه که برای زراعت محصولات کشاورزی استفاده نمی‌شود به زراعت چوب اختصاص داده شده است.

راضی جلالی گفت: در این طرح با سازمان آب و برق برای تامین آب مورد نیاز توافق شده و از طرفی در این طرح تعاونی‌های کشاورزی طی یک قرارداد مشخص وارد کار می‌شوند.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان تاکید کرد: منابع این طرح هم از بخش منابع بانکی و هم منابع طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتار تامین می‌شود./ خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار