برخوردقضایی با قطع درخت در سطح شهر اهواز

تاریخ انتشار: شنبه 13 آبان 1402 | 13:49 ب.ظ
برخوردقضایی با قطع درخت در سطح شهر اهواز زمان مطالعه: ۲ دقیقه شهردار اهواز با بیان اینکه با افرادی که اقدام به قطع درختان می‌کنند برخورد می‌شود، گفت: در اهواز، برداشت اشتباه از رفتار گونه گیاهی کنوکارپوس موجب شده است که تمام درختان مورد بی‌مهری قرار بگیرند و از کف قطع شوند.
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اعتدال نخبگان/رضا امینی در گفت‌وگویی، با اشاره به روند قلع و قمع درختان اهواز، اظهار کرد: در این راستا در قانون، کمیسیونی ذیل خدمات شهری شهرداری و سازمان پارک‌ها پیش‌بینی شده و جرایم سنگینی بابت قطع درختان در نظر گرفته شده است که این مجازات‌ها، بازدارنده هستند.

وی افزود: افرادی که به صورت سرخود اقدام به قطع درختان می‌کنند باید بدانند که این رفتار خطرناک است و منجر به جزای قضایی می‌شود. مهم‌تر از آن این است که باید فرهنگ حفظ درخت بیشتر شود. باید اطلاع‌رسانی در این زمینه بیشتر شود تا مردم بیشتر اهمیت درخت را بدانند. سال‌ها طول می‌کشد تا یک درخت به سن و اندازه موثر و مفید برسد و قطع آن، تنها قطع یک درخت نیست بلکه قطع زمینه‌های سالم‌سازی هوا و زیبایی خیابان‌ها است.

شهردار اهواز گفت: از شهروندان می‌خواهیم حتی اگر قرار است درختی به دلیل مزاحمت یا هر علتی جابه‌جا یا هرس شود، موضوع را به شهرداری منطقه یا سازمان پارک‌ها اطلاع دهند تا کار به صورت تخصصی انجام شود.

وی بیان کرد: چند سالی است که یک گونه غیربومی به نام درخت کنوکارپوس در اهواز کشت شده که مورد اختلاف سلیقه برخی از مدیران و اساتید دانشگاهی شده است و تعابیر مختلفی در مورد این درخت به کار گرفته می‌شود اما آنچه مسلم است نگرانی مردم از رشد بی‌رویه این درخت نباید قابل توجه باشد زیرا اگر این درخت به صورت صحیح آبیاری شود و نیاز آبی آن تامین شود، رشد فراگیر ریشه آن محدود می‌شود و آسیبی به ساختمان‌ها یا تاسیسات شهری وارد نمی‌کند.

امینی با بیان اینکه اگر یک درخت بر اثر ساخت و سازها مورد تهدید واقع شود، آثار جبران‌ناپذیری در حوزه محیط زیست خواهد داشت، عنوان کرد: در حال حاضر مشاهده می‌شود در پیاده‌روهای شهر اهواز بدون ایجاد طوق یا تشتکی برای درختان، تا منتهی‌الیه تنه درخت را بتن یا موزاییک ایجاد می‌کنند بنابراین طبیعی است که این درخت به آب دسترسی نداشته باشد و بعد از مدتی خشک شود.

وی گفت: درختان تنومند و ۲۰، ۳۰ ساله در برخی نقاط شهر اهواز وجود دارد که سزاوار این رفتار نیستند. امیدواریم با اجرای طرح سامان‌دهی پیاده‌روها، بخشی از سامان‌دهی و مراقبت از درختان توسط شهرداری انجام شود. انتظار داریم مردم هم کمک کنند و حرمت درخت را رعایت کنند.

امینی در خصوص برخورد با افرادی که اقدام به قطع درختان می‌کنند، بیان کرد: گشت‌های اجراییات شهرداری در مناطق باید قطع درختان را به سازمان پارک‌ها گزارش دهند و مردم نیز می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ این مساله را به همکاران ما گزارش دهند تا مراحل برخورد قضایی با این افراد انجام شود.

وی افزود: با این افراد برخورد می‌شود اما متاسفانه حجم این تخلف در اهواز زیاد است. در شهرهای دیگر کمتر این پدیده ملاحظه می‌شود زیرا حرمت درختان بیشتر رعایت می‌شود اما در اهواز، برداشت اشتباه از رفتار گونه گیاهی کنوکارپوس موجب شده است که تمام درختان مورد بی‌مهری قرار بگیرند و از کف قطع شوند. طبیعی است که جایگزینی این درختان سال‌ها زمان می‌برد و با روند قطع درختان، جفایی در حق آیندگان و مردم اهواز شده است./ ایسنا

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار