آیت الله کعبی:

فصل مشترک حوزه و دانشگاه فرهنگ‌سازی و تمدن سازی است

تاریخ انتشار: شنبه 15 مهر 1402 | 16:59 ب.ظ
فصل مشترک حوزه و دانشگاه فرهنگ‌سازی و تمدن سازی است زمان مطالعه: < 1 دقیقه عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به این معنی است که آرمان‌ها و اهداف هر دو برای ساخت جامعه بر مبنای فرهنگ و تمدن نوین انسانی برگرفته از اسلام ناب محمدی باشد.
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

به گزارش خبرنگار اعتدال نخبگان، آیت الله عباس کعبی صبح امروز شنبه در مراسم آغاز نخستین سال تحصیلی دانشگاه «جامعه المصطفی» واحد اهواز در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه و موضوع اسلامی شدن علوم انسانی، اظهار کرد: این مسئله به این معنی نیست که هرکدام از حوزه و دانشگاه روش‌های خود را تغییر دهند یا از دیگری تقلید کنند.

وی با بیان اینکه فصل مشترک حوزه و دانشگاه، فرهنگ‌سازی و تمدن سازی است، افزود: منظور ما وحدت حوزه و دانشگاه در آرمان‌ها، اهداف و مأموریت‌ها برای ساخت جامعه بر مبنای فرهنگ و تمدن نوین انسانی برگرفته از اسلام ناب محمدی است؛ یعنی حوزه و دانشگاه تمدن ساز باشند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فرهنگ و تمدن مبتنی بر نظریه فرقانی است، عنوان کرد: نظریه ساخت فرهنگ و تمدن مبتنی بر سه ضلع است که شامل برخورداری از نظریه تمدنی در اسلام و ضلع دوم بهره‌مندی از علوم، معرفت، تجارب بشری، فناوری و تلاش برای پیشبرد تجارت است.

وی افزود: ضلع سوم هم نظریه مقاومت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و برخورداری از اقتدار بازدارنده دفاعی در همه عرصه‌های تولید قدرت است.

آیت الله کعبی بیان کرد: جامعه‌ای که پیشینه تمدنی و نظریه تمدنی داشته باشد و از نظر علم و فناوری هم پیشرفته باشد اما اقتدار بازدارنده نداشته باشد، توسط نظام سلطه و استکبار اجازه ظهور و بروز یک تمدن جدید را نمی‌دهند و مقابل آن می‌ایستند؛ در انقلاب اسلامی هر سه عنصر ایجاد شد.

وی خطاب به دانشجویان و اساتید با تاکید بر اینکه دانشگاه المصطفی باید نگاه تمدن سازی داشته باشد، عنوان کرد: منابع، قواعد و وسایل علوم برگرفته از وحی الهی با داشتن نقش بنیادین در ساخت حیات طیبه، علوم انسانی را می‌تواند متحول کند./ مهر

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار