خیز بلند مناطق نفتخیز برای میراث داری از تاریخ صنعت نفت

تاریخ انتشار: شنبه 8 مهر 1402 | 21:09 ب.ظ
خیز بلند مناطق نفتخیز برای میراث داری از تاریخ صنعت نفت زمان مطالعه: ۳ دقیقه آیین امضای ۳ تفاهنامه همکاری در راستای تدوین تاریخ شفاهی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب همزمان با آخرین روز هفته دفاع مقدس برگزار شد.
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اعتدال نخبگان – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفت‌خیز، آیین امضای تفاهم‌نامه تدوین تاریخ شفاهی مناطق نفتخیز جنوب پنج‌شنبه ۶ مهرماه با حضور مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، رییس حوزه هنری استان خوزستان و مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری اهواز به میزبانی روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.

در این نشست ۳ تفاهمنامه همکاری در جهت تدوین تاریخ شفاهی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب میان رییس موزه‌های مناطق نفتخیز جنوب با نماینده بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، رئیس حوزه هنری استان خوزستان و مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری اهواز به امضا رسید.

در این نشست سردار سرتیپ دوم پاسدار عبدالرضا حاجتی، با اشاره به اهمیت حفظ اسناد تاریخ صنعت نفت، اظهار داشت: تاریخ صنعت نفت به خصوص در دوران دفاع مقدس، مملو از روایت‌هایی است که جزو تاریخ پرافتخار کشور ما و دفاع مقدس است.

وی افزود: صنعت نفت در طول دوران جنگ تحمیلی، در کنار عمل به وظیفه خود یعنی سر پا نگهداشتن اقتصاد کشور در زیر حملات سنگین دشمن، وظیفه پشتیبانی و سوخت رسانی به جبهه‌ها را نیز انجام داد که سبب بروز صحنه‌هایی حماسی از کارکنان صنعت نفت شد.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان خوزستان، با اعلام آمادگی خود برای همکاری در زمینه ساخت موزه نفت بیان داشت: بررسی تاریخ دفاع مقدس در جنوب بدون توجه به اسناد تاریخی صنعت نفت، بی‌نتیجه است لذا همکاری میان هر دو برای بیان واقعیت جنگ تحمیلی و جلوگیری از ایجاد تحریف در تاریخ دفاع مقدس بسیاری ضروری است.

وی با اشاره به برخی روایت‌ها از کارکنان سابق نفت گفت: خوزستان و صنعت نفت آن، مملو از سوژه‌هایی است که جوانان ما مشتاق شنیدن آن‌هاست که متاسفانه تاکنون در این خصوص کوتاهی شده است و باید با یک همت جمعی، در جهت ثبت و نگاشت تاریخ نفت عقب افتادگی را به سرعت جبران کرد.

در ابتدای این نشست، مهندس سعید آتشبار ضمن خیر مقدم به حضار، تاریخ صنعت نفت را مملو از عبرت‌ها دانست و گفت: با تاکیدات وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و همچنین مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، فرایند جدیدی در جهت ثبت و نگهداشت آثار و اسناد تاریخ صنعت نفت جنوب آغاز شده است.

وی افزود: متاسفانه در گذشته نسبت به این موضوع کم توجهی شده بود، اما در دولت جدید با وجود سختی کار و حجم بالای روزمرگی، تلاش‌های خوبی در جهت ثبت، نگاشت و جمع آوری تاریخ شفاهی صنعت نفت جنوب شده است.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با ادایه گزارشی از اقدامات انجام شده، بیان داشت: با همکاری پیشکسوتان، تاکنون ۳۰۰ ساعت فایل صوتی ضبط شده است که پیاده سازی آن به مرور در حال انجام است.

در ادامه مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، با تقدیر از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در برگزاری این نشست، در خصوص اهمیت مطالعه تاریخ صنعت نفت گفت: تاریخ صنعت نفت با تاریخ سیاسی اجتماعی و اقتصادی کشور عجین شده است که بررسی به تنهایی هرکدام بدون اشاره به صنعت نفت، ناقص است.

وی افزود: ارتباط تاریخ دفاع مقدس با صنعت نفت، بسیار گسترده و عمیق است چراکه حماسه و فرهنگ شهادت طلبی در طول دوران دفاع مقدس، سبب سرپایی صنعت نفت بود و همین موضوع سبب پشتیبانی نفت از جبهه چه در زمینه تامین امکانات و تجهیزات و چه در زمینه تامین سوخت ادوات نظامی در جبه‌ها، شده است.

مهندس شاملی، صنعت نفت را در دوران جنگ تحمیلی سربلند دانست و بیان داشت: اسناد تاریخی، روایت‌ها و تاریخ شفاهی صنعت نفت در دوران دفاع مقدس مملو از جانفشانی‌های و شجاعت صنعتگران نفت است که باید ثبت و انتشار آن‌ها به نسل جوان را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

وی با اشاره به ثبت و انتشار ۸ جلد کتاب در حوزه تاریخ شفاهی صنعت نفت، گفت: اقدامات خوبی توسط شرکت‌های اصلی زیر نظر شرکت ملی نفت آغاز شده اما تلاش‌ها به صورت تکی و گسسته است اما در رویکرد جدید تمام آثار به صورت یک مجموعه منسجم و پیوسته جمع آوری و انتشار خواهند یافت.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار