۶ پتروشیمی آلاینده در خوزستان اخطار گرفتند

تاریخ انتشار: یکشنبه 26 شهریور 1402 | 18:22 ب.ظ
۶ پتروشیمی آلاینده در خوزستان اخطار گرفتند زمان مطالعه: ۲ دقیقه معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از صدور اخطاریه برای ۶ پتروشیمی آلوده کننده آب و هوا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع در شهرستان ماهشهر خبر داد.
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش نخبگان فرهاد قلی‌نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگویی با بیان اینکه برخی پتروشیمی‌ها همچنان پساب خود را به صورت مستقیم وارد دریا می‌کنند گفت: در این زمینه چهار پتروشیمی شناسایی شده است که اخطاریه برای آن‌ها صادر و مهلت رفع آلودگی نیز تعیین شده است.

وی در ادامه به پتروشیمی‌هایی آلایندگی هوا اشاره کرد و گفت: پس از پایش در این زمینه ۲ پتروشیمی آلاینده هوا شناسایی شد که اخطاریه و تعیین مهلت به این واحدها نیز داده شده است.

معاون اداره کل محیط زیست خوزستان ادامه داد: علاوه پیگیری کیفری و قضایی، خسارت‌های وارده ناشی از آلودگی پتروشیمی‌ها به دریا، تالاب، هور و هوا نیز محاسبه و اخذ می‌شود.

وی بیان کرد: دریافت خسارت از این صنایع عامل الزام‌آور خوبی است تا صنایع و به سمت تصفیه خانه فاضلاب و رفع مشکل آلودگی پساب صنایع خود بروند.

قلی‌نژاد به ضرورت پایش صنایع بزرگ به ویژه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در راستای بررسی وضعیت زیست محیطی و نظارت بر کنترل آلاینده ها گفت: نظارت و پایش زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست بر صنایع مستقر در منطقه ویژه پتروشیمی بندر ماهشهر افزایش خواهد یافت و در بررسی‌ها، شرکت‌ها و صنایع آلاینده شناسایی و پیگیری لازم در کاهش و رفع آلودگی های محیط زیست صورت خواهد گرفت.

به گفته وی در ماهشهر به عنوان منطقه ویژه پتروشیمی‌ها تعدادی از پتروشیمی‌ها استاندارها لازم در زمینه کاهش آلایندگی را رعایت می‌کنند و در ماهشهر تصفیه‌خانه مرکزی پساب فجر کار تصفیه فاضلاب را برعهده دارد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اهمیت نظارت بر عملکرد تصفیه‌خانه مرکزی با توجه به تجمیع فاضلاب و پساب همه پتروشیمی‌ها در آن گفت: اگر عملکرد این تصفیه‌خانه دچار اختلال شود، فاضلاب کل پتروشیمی‌ها با مشکل مواجه خواهد شد از این رو مقرر شد پایش‌ و نمونه‌برداری آزمایشگاهی از تصفیه‌خانه مرکزی فجر بیشتر از قبل شود.

براساس این گزارش اسامی پتروشیمی‌های متخلف از سوی اداره کل محیط زیست تاکنون اعلام نشده است.

مرداد ماه گذشته پس از مرگ و میر تعدادی از ماهیان دریاچه نمک، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر از معرفی واحدهای آلاینده و شرکت‌های پتروشیمی به مراجع قضایی خبر داد.

چند سال قبل نیز مدیر یک واحد پتروشیمی در بندر ماهشهر به دلیل آلودگی خوریات و خاک منطقه با حکم دادستان به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

بندر ماهشهر در جنوب خوزستان در ساحل خلیج فارس قرار دارد و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این شهرستان مستقر است.

شرکت فجر انرژی خلیج فارس نیز به عنوان تصفیه خانه مرکزی فاضلاب پتروشیمی‌های واقع در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر با دارا بودن واحدهای تصفیه پساب و فاضلاب، پساب‌های سمی و آلوده را به آب قابل استفاده به ویژه برای فضاهای سبز تبدیل می‌کند./ ایرنا

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار