افزایش ۱۸.۶ درصدی تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان

تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 مرداد 1402 | 09:16 ق.ظ
افزایش ۱۸.۶ درصدی تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان زمان مطالعه: ۳ دقیقه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان: این دانشگاه بزرگترین دانشگاه استان است و از نظر تعداد دانشجویان ۱۸.۶ درصد رشد نشان می‌دهد. به گزارش نخبگان و به نقل از صدا و سیما استان خوزستان، علی افروس با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با داشتن ۶۸ هزار دانشجو بزرگ‌ترین دانشگاه استان است و ۴۳ درصد دانشجویان استان […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان: این دانشگاه بزرگترین دانشگاه استان است و از نظر تعداد دانشجویان ۱۸.۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش نخبگان و به نقل از صدا و سیما استان خوزستان، علی افروس با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با داشتن ۶۸ هزار دانشجو بزرگ‌ترین دانشگاه استان است و ۴۳ درصد دانشجویان استان را در برمی‌گیرد، گفت: این دانشگاه در میان دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور سومین رتبه را دارد.
وی افزود: باوجود اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها با کاهش دانشجو رو به رو هستند، اما دانشگاه آزاد اسلامی استان نزدیک به ۱۸.۶ درصد رشد در تعداد دانشجو را نشان می‌دهد.
افروس ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان حدود یکهزار و ۵۰۰ عضو هیئت علمی و ۲ هزار و ۵۰۰ کارمند مشغول فعالیت هستند که با فعال شدن دستیار آموزشی و علمی تعداد اساتید بیشتر نیز می‌شوند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان اضافه کرد: با توجه به رشد تعداد اعضای هیئت علمی، رشته‌ها نیز در حال افزایش هستند و پارسال ۸ رشته دکتری و ۱۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد در استان خوزستان اضافه شده است.
وی با اشاره به تحصیل ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجوی خارجی در بخش بین الملل این دانشگاه، گفت: قصد داریم با مشارکت دانشگاه بصره در جذب دانشجوی بیشتر همکاری داشته باشیم.
افروس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان را مطابق استاندارد و مبتنی بر آیین نامه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: ما نسبت به رویکرد‌های وزارت علوم در زمینه اعتبار بخشی و کیفیت بخشی به دانشگاه‌ها گله‌مند هستیم.
وی دانشگاه آزاد اسلامی را از برنامه‌محورترین دانشگاه‌های کشور دانست و ادامه داد: اخیرا یک برنامه تحولی ۵ ساله برای دانشگاه آزاد طرح‌ریزی شده که در زمینه حفظ کیان دانشگاه، کیفیت بخشی دانشگاه، مسایل فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و بین الملل برنامه‌ریزی و تاکید شده است.
افروس با اشاره به انجام یک طرح آمایشی در زمینه توسعه و توزیع رشته‌های دانشگاهی، اضافه کرد: بر اساس این طرح اطلاعات و آماری استخراج شده که از دقت بسیار بالایی برخوردار است. شاخص‌های توسعه آموزش، جمعیت دانش‌آموزی، میزان توسعه آینده هر کدام از شهر‌ها متناسب با صنایع و ظرفیت‌های اشتغال احصا شده است تا براساس آن رشته‌های تحصیلی را طرح‌ریزی کنیم.
احصا رشته‌های کاربردی مهارتی در دانشگاه آزاد خوزستان
وی شناسایی هوشمندانه رشته‌ها متناسب با توسعه یک منطقه را بسیار مهم دانست و گفت: پارسال ۶۳ رشته مهارتی احصا شد که این رشته‌ها در سال جاری بیشتر نیز می‌شوند همچنین رشته‌هایی که در مقطع کارشناسی در حال منسوخ شدن هستند را در قالب رشته مهارتی مجددا به چرخه بازمی‌گردانیم.
افروس ادامه داد: همچنین براساس ارزیابی که انجام داده‌ایم برخی شهر‌ها از یک رشته اشباع شده‌اند که در تلاش هستیم تا با هماهنگی وزارت علوم در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به جابجایی برخی رشته‌ها اقدام کنیم.
وی نسبت به عدم استفاده صنایع استان از تولیدات دانش بنیان دانشگاه آزاد انتقاد کرد و گفت: دانشگاه آزاد در بخش‌های مختلف چالش‌های استان را احصا کرده و این چالش‌ها در سامانه پژوهش‌یار بارگذاری شده‌اند تا دانشجویان این موضوعات را به عنوان پایان‌نامه انتخاب کنند علاوه بر این در مقطع دکتری این چالش‌ها به صورت عمیق‌تر بررسی می‌شوند با این حال صنایع استان استقبالی از این موضوع ندارند و می‌توان گفت دانشگاه‌ها در این خصوص در خوزستان غریبه هستند.
وی با اشاره به محصولاتی که در حوزه فنی و یا قطعه سازی برای صنایع بزرگ استان ساخته شده است، گفت: با وجود اینکه برخی محصولات ما از نظر قیمت و کیفیت از نمونه مشابه خارجی بهتر است در برخی موارد هنوز نتیجه نگرفته‌ایم که امیدواریم صدای دانشگاه استان به گوش صنایع برسد.
افروس به اجرای طرح پویش به عنوان طرحی برای فعالیت دانشجویان در محیط واقعی کار اشاره کرد و افزود: این طرح در استان‌هایی شامل؛ اصفهان، زنجان، لرستان و یزد اجرا شده که انتظار می‌رود دستگاه‌های استان خوزستان همکاری لازم برای اجرای این طرح در استان را نیز داشته باشند.
دریافت مجوز اصولی برای راه اندازی ۳ رشته جدید
وی در خصوص وضعیت راه‌اندازی رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز گفت: در این زمینه مجوز اصولی پزشکی گرفته شده است که قرار بود این رشته در مهرماه امسال راه‌اندازی شود، اما نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها است، در زمینه مرکز آموزش‌های پزشکی حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است از سوی دفتر معاون اول رئیس جمهور، بنیاد مستضعفان و مجمع خیرین قول‌هایی داده شده است.
افروس می‌گوید: در زمینه ساختمان به کارگیری اعضای هیات علمی بیمارستان و مرکز آموزش مهارت‌های پزشکی است هماهنگی صورت گرفته است، همچنین لیست رشته‌های پیراپزشکی مشخص شده و بهمن‌ماه یا مهرماه سال بعد قطعا رشته پزشکی دایر خواهد شد.
وی در پایان از ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی و دانشکده تعلیم و تربیت خبر داد و برنامه‌های دانشگاه آزاد در حوزه ارتباط با صنعت، کاهش بیکاری، افزایش مهارت دانشجویان، توسعه رشته‌ها متناسب با نیاز بازار، برنامه ساخت مسکن برای پرسنل دانشگاه را تشریح کرد.
آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار