پنجمین سوگواره ملی تئاتر و تعزیه اربعین حسینی به میزبانی خوزستان برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: شنبه 7 مرداد 1402 | 23:50 ب.ظ
پنجمین سوگواره ملی تئاتر و تعزیه اربعین حسینی به میزبانی خوزستان برگزار می‌شود زمان مطالعه: ۲ دقیقه معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد خوزستان گفت: سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی اهواز همزمان با آغاز پیاده‌روی اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه، شلمچه و سطح شهر اهواز برگزار می‌شود. به گزارش نخبگان و به نقل از تسنیم، امین سپهریان امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با هدف رونق‌بخشی به […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد خوزستان گفت: سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی اهواز همزمان با آغاز پیاده‌روی اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه، شلمچه و سطح شهر اهواز برگزار می‌شود.

به گزارش نخبگان و به نقل از تسنیم، امین سپهریان امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با هدف رونق‌بخشی به جریان مردمی و دینی اربعین حسینی و همچنین  با بهره‌گیری از تجارب و توانایی هنرمندان متعهد همزمان با حرکت پیاده‌روی اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه، شلمچه و سطح شهر اهواز پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در استان خوزستان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این سوگواره ملی در دو بخش «تئاتر میدانی» و بخش «تعزیه و آیین‌های نمایشی» اجرا می‌شود، گفت:  بخش تئاتر میدانی شامل انواع تئاتر‌های خیابانی، محیطی و پرفورمنس با هدف ترویج تئاتر دینی و ارتباط سازنده بدون واسطه تئاتر با مخاطبان است.

سپهریان در ادامه بیان کرد: همچنین موضوعات این بخش سوگواره شامل کودکان و فرهنگ عاشورا، پیاده‌روی اقشار جامعه، تاثیر عاشورا بر فرهنگ ایرانی، خادمان اربعین در موکب‌های حسینی، نهضت حسینی و فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج روحیه مقاومت و معرفی شهدای مدافعان حرم، تبین نهضت قیام امام‌حسین (ع) و تاثیر آن بر سایر ملت‌ها است.

وی با بیان اینکه آثاری که در قالب گونه‌های تئاتر محیطی و میدانی با بیانی هنرمندانه با پرهیز از سطحی‌نگری و شعارگونه، به موضوعات یادشده پرداخته شده باشند از اولویت حضور در سوگواره برخوردار هستند گفت: بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی مربوط به اجرای مجالس تعزیه و آیین‌های نمایشی اقوام در سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است. در این بخش تعزیه‌های میدانی به زبان «فارسی و عربی» و مجالسی که از نسخ معتبر و با اصالت در اجرا بهرمند باشند پذیرفته خواهند شد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان  با اشاره به شرایط هر دوبخش گفت گفت: هر کارگردان می‌تواند دو اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال کند. مدت زمان آثار متقاضی بخش خیابانی و محیطی نباید از ۲۰ دقیقه بیشتر باشد و مدت زمان آثار تعزیه و آیین‌های نمایشی حداکثر ۶۰ دقیقه باشد. اجرای گروه‌های منتخب براساس جدول زمان‌بندی سوگواره در پایانه مرزی چذابه، شلمچه و سطح شهر اهواز خواهد بود.

وی در ادامه گفت: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه سوگواره تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ است. مهلت شرکت در جشنواره تمدید نخواهد شد و متقاضیان باید سه نسخه لوح فشرده (DVD) حاوی فایل تصویری اجرای کامل اثر نمایشی و تعزیه را به دبیرخانه ارسال کنند، زمان برگزاری سوگواره ۱۰ تا ۱۵شهریور ۱۴۰۲ و مکان برگزاری سوگواره پایانه مرزی چذابه، شلمچه و سطح شهر اهواز است.

به گزارش تسنیم، علاقه‌مندان به شرکت در این سوگواره می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این سوگواره به نشانی استان خوزستان، اهواز، خیابان فلسطین، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، دبیرخانه دائمی سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی ارسال کنند.متقاضیان برای دریافت آگاهی بیشتر با تلفن ۰۶۱۳۳۳۶۴۴۱۶ تماس بگیرند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار