نیمی از عوارض آلایندگی خوزستان در حوزه محیط زیست هزینه می‌شود

تاریخ انتشار: سه شنبه 19 مهر 1401 | 18:15 ب.ظ
نیمی از عوارض آلایندگی خوزستان در حوزه محیط زیست هزینه می‌شود زمان مطالعه: ۲ دقیقه مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار اختصاص همه عوارض آلایندگی به طرح‌های محیط زیستی شد و گفت: هم اکنون مقرر شده است که ۵۰ درصد از عوارض آلایندگی اختصاص یافته به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان در پروژه‌های محیط زیستی هزینه شود. به گزارش نخبگان و به نقل ازایرنا محمدجواد اشرفی در گفت وگویی اظهار کرد: […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار اختصاص همه عوارض آلایندگی به طرح‌های محیط زیستی شد و گفت: هم اکنون مقرر شده است که ۵۰ درصد از عوارض آلایندگی اختصاص یافته به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان در پروژه‌های محیط زیستی هزینه شود.

به گزارش نخبگان و به نقل ازایرنا محمدجواد اشرفی در گفت وگویی اظهار کرد: در این مرحله پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی به خوزستان اختصاص یافته که حدود پنج هزار میلیارد تومان آن قبل از توزیع بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دیدگاه مدیران استانی، مقرر شد ۵۰ درصد از اعتباری که با عنوان عوارض آلایندگی به شهرداری‌های استان اختصاص داده شده، در راستای پروژه‌های محیط زیستی و عمرانی محیط زیست هزینه شود و ۵۰ درصد دیگر نیز برای کمک به بنیه و تقویت ساختار شهرداری‌ها برای هزینه‌های جاری شهرداری‌ها اختصاص یابد.

اشرفی اضافه کرد: این موضوع به شهرداری‌ها اعلام شده و جلسات مشترکی با حضور شهرداری، شورای شهر، مدیرکل امور شهری، معاون عمرانی استانداری و محیط زیست تشکیل و پروژه‌های پیشنهادی شهرداری‌ها مطرح و بررسی شده است.

وی ادامه داد: پروژه‌هایی که به تایید معاونت عمرانی استانداری رسیده، با نظارت استانداری و اداره کل محیط زیست اجرا خواهد شد تا در راستای مصوبات باشد.

اشرفی تاکید کرد: این پروژه‌ها باید با محوریت مدیریت محل‌های دفع پسماند، خرید تجهیزات حمل پسماند از جمله خودروهای مکانیزه حمل پسماند، توسعه فضای سبز، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی همچون خرید اتوبوس و تاکسی و تجهیز ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اجرا شود.

وی با بیان اینکه معتقدیم عوارض آلایندگی باید در راستای بهبود وضعیت محیط زیست هزینه شود، اظهار کرد: پیشنهاد دادیم که در قانون بودجه این موضوع مدنظر قرار گیرد و همه عوارض آلایندگی در راستای پروژه‌های محیط زیست اختصاص پیدا کند.

اشرفی افزود: عوارض آلایندگی قاعدتا باید در راستای بهبود مشکلات محیط زیست هزینه شود اما در گذشته و تا سال ۱۴۰۰ این اعتبارات در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گرفت بدون اینکه نظارتی صورت گیرد، اکنون در صورتجلسه‌ای شهرداری‌ها مکلف به هزینه کرد ۵۰ درصد این اعتبارات در حوزه محیط زیست شده‌اند، البته هنوز میزان تحقق این مصوبه مشخص نیست.

وی با تاکید بر اصلاح نحوه هزینه کرد عوارض آلایندگی، اضافه کرد: ساز و کار قانونی برای هزینه کرد این اعتبارات در حوزه محیط زیست وجود ندارد که این مساله نیاز به بازنگری دارد.

بر اساس این گزارش، امید احمدی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان، گفته است: حدود ۶‌ هزار میلیارد تومان برای نخستین بار از بدهی عوارض آلایندگی شرکت‌های نفتی در خوزستان که بیش از کل عوارض ۱۰ سال گذشته بود وصول و به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده است.

به گفته خانچی معاون عمرانی استاندار خوزستان، یک هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان از این عوارض آلایندگی به روستاهای خوزستان اختصاص می‌یابد.

براساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ مقرر شده است که بنا به اعلام سازمان محیط زیست، اگر شرکت‌هایی آلاینده باشند و به محیط زیست و سلامت انسانی آسیب وارد کنند، مشمول عوارض آلایندگی به نسبت یک درصد از میزان فروش خود می‌شوند.

لاهیجان‌زاده مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست خوزستان، خواستار توقف پرداخت عوارض آلایندگی محیط زیستی به شهرداری‌ها شده و گفته بود: در سال ۱۳۹۴، ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی در خوزستان پرداخت شده که هیچ مبلغی از آن صرف بهبود وضعیت محیط زیست نشده است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار