معاون وزیر کشاورزی تشریح کرد:

آخرین وضعیت اجرای طرح مقابله با کانون‌های ریزگرد در خوزستان

تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 اسفند 1395 | 17:18 ب.ظ
آخرین وضعیت اجرای طرح مقابله با کانون‌های ریزگرد در خوزستان زمان مطالعه: ۲ دقیقه به گزارش نخبگان ، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر کشاورزی و نماینده وزیر و مسئول هماهنگی و نظارت بر اجرای پروژه‌های مقابله با گرد و خاک خوزستان گفت: با روند کشت گونه‌های گیاهی که در حال انجام است به کاشت ۱۰۰ هکتار نهال در روز نزدیک شده‌ایم و برنامه ما این است که با اضافه […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش نخبگان ، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر کشاورزی و نماینده وزیر و مسئول هماهنگی و نظارت بر اجرای پروژه‌های مقابله با گرد و خاک خوزستان گفت: با روند کشت گونه‌های گیاهی که در حال انجام است به کاشت ۱۰۰ هکتار نهال در روز نزدیک شده‌ایم و برنامه ما این است که با اضافه کردن اکیپ‌های تخصصی کاشت به ۲۰۰ هکتار کاشت نهال در روز برسیم.

عبدالمهدی بخشنده ، اظهار کرد: کار ما در دو بخش در حال انجام است که شامل ساخت کانال موقت انتقال آب به اراضی کانون ریزگرد داخلی در جنوب و جنوب شرق اهواز و همچنین ایجاد پوشش گیاهی و مبارزه بیولوژیک می‌شود.

وی در خصوص ساخت کانال موقت انتقال آب، افزود: این کانال به طول ۴۲ کیلومتر از منطقه پرورش ماهی آزادگان از کنار کارون شروع می‌شود و تا نزدیکی جاده اهواز – ماهشهر ادامه پیدا می‌کند.

بخشنده، با بیان این‌که کار انجام شده بسیار فنی است و باید در این زمینه از ایستگاه‌های راه‌آهن، کانال کوت امیر و نهر ماله عبور کنیم، تصریح کرد: برنامه داریم ۴۲ کیلومتر کانال موقت انتقال آب را با بسیج ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و تخصصی ظرف ۲ تا ۲ ماه و نیم بسازیم.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در قالب ۱۴ گروه پیمانکاری در محل‌ها مشغول به کار هستند، عنوان کرد: حجم عظیمی از نیروهای تخصصی به صورت دو شیفت حضور دارند تا در برنامه زمان‌بندی شده کانال مورد نظر ساخته و آب به نهال‌هایی که در حال کشت هستند، رسانده شود.

بخشنده عنوان کرد: خوشبختانه روند کار خوب پیش رفته است و در جلسات برگزار شده با مشاوران طرح و نیروهای تخصصی، تصمیمات خوبی اتخاذ شده است تا روند کار تسریع و حجم ماشین‌آلات اضافه شود و گروه‌های کاری توسعه پیدا کنند تا به برنامه زمان‌بندی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: تعداد گروه‌هایی که در بخش پوشش گیاهی در حال کار هستند به ۱۲ گروه افزایش پیدا کرده است و امیدواریم ظرف ۲ تا ۳ روز آینده چندین گروه کاری دیگر نیز اضافه شود. همچنین قراردادی با بسیج سازندگی منعقد و از دو روز گذشته اراضی تحویل آن‌ها شده است و اکنون نیز در حال تجهیز کارگاه خود هست تا ظرف یکی دو روز آینده کشت نهال را آغاز کند.

بخشنده اظهار کرد: کم‌کم با روندی که در حال انجام است به کاشت ۱۰۰ هکتار نهال در روز نزدیک می‌شویم و در این زمینه برنامه ما این است که با اضافه کردن اکیپ‌های تخصصی کاشت به روزی ۲۰۰ هکتار کاشت برسیم زیرا فصل کشت ما محدود است و حداکثر تا ۲۰ فروردین ماه می‌توانیم عملیات کشت را انجام دهیم.

وی با بیان این‌که انتقال آب و پوشش گیاهی که در حال انجام است یک کار میان‌مدت و درازمدت است و در کوتاه‌مدت جوابگو نیست، گفت: نهال‌های کشت شده حداقل ۲ تا ۳ سال زمان نیاز دارند تا به حدی از ارتفاع و رشد برسند که بتوان جلوی بلند شدن گردوخاک را بگیرند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که در فاز اول طرح حدود ۴۳ هزار هکتار کاشت نهال و مرطوب‌سازی زمین باید انجام بگیرد، خاطرنشان کرد: کار با جدیت آغاز شده و بسیج خوبی در وزارت جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی وجود دارد و مردم منطقه نیز همکاری خوبی داشته‌اند و امیدواریم در برنامه زمان‌بندی در نظر گرفته شده، کار به سرانجام برسد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار