بخش اول

«اصول گرایان/ ریاست جمهوری/ رئیسی»؛ نوشتاری از ملک محمد مکوندی

تاریخ انتشار: سه شنبه 30 دی 1399 | 02:51 ق.ظ
«اصول گرایان/ ریاست جمهوری/ رئیسی»؛ نوشتاری از ملک محمد مکوندی زمان مطالعه: ۳ دقیقه زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است. گروه های سیاسی و احزاب بتدریج درصدد ائتلاف و تشکیل جبهه واحد جهت بررسی جایگاه و ویژگی کاندیداهای موردنظر هستند.صلاحیت فردی، میزان مقبولیت در محافل سیاسی و اجتماعی، پایگاه مردمی، امکان تایید شدن البته برای اصلاح طلبان،سوابق اجرایی،دیدگاه سیاسی و اقتصادی، رویکرد به روابط بین الملل، […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است. گروه های سیاسی و احزاب بتدریج درصدد ائتلاف و تشکیل جبهه واحد جهت بررسی جایگاه و ویژگی کاندیداهای موردنظر هستند.صلاحیت فردی، میزان مقبولیت در محافل سیاسی و اجتماعی، پایگاه مردمی، امکان تایید شدن البته برای اصلاح طلبان،سوابق اجرایی،دیدگاه سیاسی و اقتصادی، رویکرد به روابط بین الملل، میزان مقبولیت در میان جبهه اصول گرا ( در مورد کاندیدای اصولگرایان) در مورد تمام کاندیداهای احتمالی جهت انتخاب گزینه نهایی مورد بررسی قرار می گیرد.

?اصول گرایان در گیر و دار ساز و کار وحدت هستند. ساز و کاری که دو شورای وحدت و شورای ائتلاف را شامل شده و هر گروه سعی دارد تا دیگری با قبول ‌شیوخیت یک طرف، کار را به دیگری بسپارد.

?در‌‌انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته، اصول گرایان حول تشکل “جمنا” فعالیت کردند و رییسی را بعنوان کاندیدای نهایی معرفی نمودندکه البته مورد اعتراض تعدادی از چهره ها و احزاب اصول گرا قرار گرفت. جمنا نتوانست گروه های اصول گرا را زیر یک پرچم متحد نماید. درجریان انتخابات مجلس یازدهم”شورای ائتلاف” بدون حضور جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشکیل گردید. این شورا با استفاده از شرایطی مانند عدم شرکت گسترده مردم در انتخابات، ردصلاحیت اکثر کاندیداهای اصلاح طلبان و مستقل، پیوستن جبهه پایداری درلحظات اخر به ان، توانست مجلس را با یکی از کم مشارکت ترین انتخابات بعد از انقلاب در دست گیرد. البته پس از انتخابات، این ائتلاف بشدت مورد انتقاد برخی از اصول گرایان قرار گرفت. انها شورای ائتلاف را به عدول از توافق اولیه و اتخاذ تصمیمات خودسرانه متهم نمودند و معتقد بودند که شورای ائتلاف ضوابط را فدای روابط کرده و نهایتا در هنگام اعلام لیست نهایی برخلاف نظر سنجی ها و نتایج جلسات عمل نموده است. این تجربه باعث گردید که در این دوره انتخابات سایر اصول گرایان با فاصله گیری از شورای ائتلاف به سوی شورای وحدت به رهبری جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روی اورند.

?شورای وحدت:

دراین دوره بنا به گفته احمد کریمی اصفهانی عضو جبهه پیروان خط امام و غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت، شورای ائتلاف حاضر به پذیرش شیوخیت جامعتین نشده است و اتمام حجت موحدی کرمانی نیز تا کنون نتیجه نداده است. در واقع عامل اصلی اختلاف این است که انها اعتقاد دارند رهبری شورای وحدت باید با شورای ائتلاف باشد. از طرفی در گردهمایی احزاب و شخصیت های اصول گرا در اولین جلسه شورای

وحدت، حدود ۴۷ حزب شرکت کردند و امادگی خود را برای عضویت در این شورا به رهبری جامعتین اعلام نمودند. بدین ترتیب نهاد شورای وحدت شکل گرفت. مصباحی مقدم در ۲۶ دی امسال طی مصاحبه ای اعلام نمود: اعضای هیات عالی شورای وحدت شامل موحدی کرمانی، پور محمدی، سید رضا تقوی، محمدحسین ابوترابی فرد، محمد رضا باهنر، منوچهر متکی، اسدالله بادامچیان، شهاب الدین صدر، عبدالحسین روح الامینی از احزاب و حسین الله کرم از مجموعه ی پیشکسوتان جبهه و جنگ و سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد از تشکل اساتید می باشند. او افزود جامعه مدرسین، جبهه پایداری، هیئت رزمندگان، تشکل های زنان، دانشجویان و جوانان نیز قرار است نمایندگان خود را جهت عضویت در شررای وحدت معرفی نمایند. ضمنا در ابتدا تعداد دو کرسی و اخیرا سه کرسی هم برای شورای ائتلاف در نظر گرفته شده است که فعلا وضعیت انها نامعلوم است.

?شورای ائتلاف:

شورای ائتلاف به ریاست حداد عادل و نایب رئیسی مصطفی چمران، محمد باقر قالیباف، حمیدرضا ترقی و برخی دیگر از احزاب و شخصیت های اصول گرا از قبیل ناصر ایمانی، مجتهد شبستری و پرویز سروری هفته گذشته جلسه ای با حضور مسئولین استانی درمورد انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورا های اسلامی برگزارکرده اند. این گروه اعتقادی به رهبری جامعتین در تشکل واحد اصول گرایی ندارند و معتقدند: رهبری روحانیت در تشکیلات اصول گرایان در زمان انتخابات مربوط به گذشته بوده و بتدریج این دیدگاه نیز کم رنگ شده است و ضرورتی برای ان وجود ندارد. سروری نایب رییس شورای ائتلاف مدل این شورا را نفی پدر سالاری و تصمیم از بالا به پایین نامیده است و شاید همین دیدگاه، دلیل اصلی نپذیرفتن رهبری جامعه روحانیت باشد. ناصرایمانی دیگر تحلیلگر اصول گرا نیز ضمن اشاره به اینکه وجود این دو شورا به معنای تداوم حیات این دو تشکل تا روز انتخابات نیست، با حمایت از شورای ائتلاف عنوان کرد: متاسفانه برخی وحدت را خوب می دانند منتهی می گویند وحدت فقط با من! او با بیان اینکه محوریت جامعه روحانیت مبارز در میان اصول گرایان مربوط به ۱۵ سال پیش و زمان حیات ایت الله مهدوی کنی و بزرگان دیگر بود، عنوان کرد:ارام ارام از ۱۵ سال پیش تا به حال این طرز تفکر کم رنگ شده است و امروزه تقریبا هیچ جناحی قائل به این نیست که فعالیت های سیاسی و انتخاباتی ذیل جریان روحانیت شکل بگیرد. در این همایش محسن رضایی یکی از کاندیداهای احتمالی، سخنرانی کرد و به ارائه دید گاه های خود پرداخت.

?علی رغم اعلام مصباحی مقدم مبنی بر پیوستن جبهه پایداری به شورای وحدت به رهبری جامعتین در اینده، این جبهه تا کنون به هیچ کدام از این دو ائتلاف نپیوسته است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار