پادکست اعتدال نخبگان

شهریار شعر ایران

آذین بهرامی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 دی 1400 | 20:07 ب.ظ
شهریار شعر ایران زمان مطالعه: ۲ دقیقه اعتدال نخبگان_آذین بهرامی: زبان فارسی جزو زیباترین و غنی ترین زبان های دنیا است که از قرن ها پیش با اشعار و سروده های زیبا در تمام جهان شناخته شده است. شاعران بزرگ با سروده های حماسی، معنوی، فلسفی، عاطفی و دینی خود همواره تمدن ایران را به بهترین نحو ممکن نمایان ساخته و به […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
اعتدال نخبگان_آذین بهرامی: زبان فارسی جزو زیباترین و غنی ترین زبان های دنیا است که از قرن ها پیش با اشعار و سروده های زیبا در تمام جهان شناخته شده است. شاعران بزرگ با سروده های حماسی، معنوی، فلسفی، عاطفی و دینی خود همواره تمدن ایران را به بهترین نحو ممکن نمایان ساخته و به جهانیان معرفی کرده اند. این اشعار از دیرباز تا کنون سینه به سینه نقل شده اند و امروز ما وظیفه داریم آن ها را حفظ کنیم و به نسل های آینده انتقال دهیم؛ باشد که فرهنگ و آداب و سنن کهن ایرانی پایدار بماند و در گذر روزگار به دست فراموشی سپرده نشود. در راستای همین هدف بوده است که روز بیست و هفتم شهریور ماه، به تصویب شورای عالی انقلاب، روز ملی شعر و ادب فارسی نامگذاری شد. در ادامه درباره علت این نامگذاری و اهمیت این روز توضیح خواهیم داد.
به جرات میتوان گفت که کشور ایران، از پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی برخوردار است که کمتر کشوری در جهان از آن بهره مند هستند. گنجینه ارزشمندی از صد ها شعر و ترانه که توسط شاعران خوش ذوق و هنرمند ایرانی سروده شده اند، به راستی با هیچ چیز در دنیا قابل قیمت گذاری نیست. چرا که تمامی این سروده ها از باورهای دینی، روحیه وطن دوستی و خدا پرستی، اعتقادات اخلاقی و اندیشه های بشر دوستانه شعرای ایرانی بوده است که در قالب ابیات و اشعار در آمده اند.
همه این توصیفات به خوبی اهمیت شعر و ادبیات پارسی را نشان می دهد. از همین جهت روز ۲۷ شهریور که سالروز درگذشت استاد شهریار می باشد، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی نامیده شد. ثبت این روز در تقویم ملی، بهانه ای می شود تا مردم در این روز به احیای تمدن کهن ایرانی توجه نشان دهند و در راه حفظ آن تلاش کنند.

چرا روز بزرگداشت شهریار به عنوان روز ادب فارسی انتخاب شد؟

در آسمان ادبیات و شعر ایران زمین، هنرمندان بسیاری وجود دارند که هر یک همانند ستاره ای نورانی می درخشند و نام خوش آن ها زبانزد خاص و عام است. با این حال علت اصلی انتخاب روز بزرگداشت شهریار به عنوان روز شعر و ادب فارسی، این بود که شهریار برجسته ترین شاعر معاصر شناخته شده است و به عبارتی سردمدار و نماینده تمامی شعرای معاصر ایران می باشد.

بسیاری از اهل ادب و منتقدان و محققان نیز بر این باورند که شهریار درخشان ترین چهره در شعر معاصر است و بزرگترین شاعر از میان شعرای هم روزگار ما محسوب می شود. استاد شهریار با خلاقیت و کیفیت بی نظیر در آثار خود، همچون چراغ راه برای سایر شاعران معاصر بوده است و با ایجاد طرحی نو در غزل سرایی، سبب پدید آمدن جریانی تحت عنوان« غزل نو » در عرصه شعر معاصر شد. از این رو عده بسیاری شهریار را احیاگر غزل فارسی و پدر غزل نو می دانند.

به همین روی گروه چندرسانه‌ای نخبگان ، پادکستی تهیه نموده که با هم می شنویم:

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار