بارش افکار نخبگانی برای برون رفت از مشکلات خوزستان

تاریخ انتشار: پنجشنبه 7 دی 1402 | 14:01 ب.ظ
بارش افکار نخبگانی برای برون رفت از مشکلات خوزستان زمان مطالعه: ۸ دقیقه جمعی از نخبگان و محققان خوزستانی با حضور در استانداری ضمن بیان مشکلات منطقه راهکارهای برون رفت از مشکلات استان را مطرح کردند.
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

به گزارش نخبگان و به نقل از  ایرنا، حدود ۴۰ نفر از نخبگان و مدیران شرکت های فناور و دانش بنیان استان خوزستان با حضور در استانداری خوزستان در فضایی صمیمی، ضمن بیان مشکلات و کاستی های منطقه راهکارهای برون رفت از مشکلات را ارایه و خواستار حمایت مسوولان برای اجرای طرح های تحقیقاتی شدند.

مشاور علمی و دانشگاهی استاندار خوزستان در این نشست با تاکید بر بهره گیری از توانمندی نخبگان برای حل مشکلات استان گفت: طبق تجارب کسب شده در زمان استفاده از ظرفیت این قشر از جامعه برای اداره امور، پیشرفت های چشمگیری حاصل شده و در صورت استفاده نشدن از نظرات آنها، عقب ماندگی حاصل می‌شود.
اکبر حیدری بر ضرورت استفاده مسئولان از ظرفیت نخبگان تاکید کرد و گفت: در جنگ ها و رخدادهای بین‌المللی با وجود جهاد و ایثارگری فراوان مردم کشور به علت ضعف در فناوری شکست‌های زیادی حاصل شد.

وی اظهارکرد: جمهوری اسلامی برای پیشرفت کشور فناوری  را توسط نخبگان بومی کرد؛ اکنون در حوزه فناوری هسته ای و نظامی، پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده اما در برخی بخش‌ها از جمله اقتصاد و صنایع بزرگ و به روزرسانی آنها نیازمند تفکر دانشگاهی و بارش افکار نخبگانی هستیم.

حیدری ابراز امیدواری کرد: ضعف ها با وجود نخبگان برطرف و با ارایه راهکارها خلاهای موجود رفع شود.

منصور امین عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز خواستار پشتیبانی و حمایت از نخبگان شد و گفت: تاکنون داروهای ضد ویروس زیادی برای رفع آنفلوآنزا، کرونا، سرفه، عطسه و آبریزش بینی تولید کردم که برخی از آنها با وجود کسب مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فقط در حد یک لوح تقدیر باقی ماندند.

وی ادامه داد: کشورهای همسایه نیاز فراوانی به داروهای تولیدی محققان کشورمان دارند که باید با حمایت مسوولان نسبت به عرضه آنها در بازار آنها اقدام کرد.

 

طرح پرورش گاومیش در تالاب شادگان ۵۰۰ هزار اشتغالزایی به همراه دارد

وی بر ضرورت استفاده از امکانات استان برای رفع مشکلات منطقه تاکید کرد و افزود: می‌توان از تالاب شادگان برای پرورش گاومیش استفاده کرد چون با تغذیه ۵۰۰ راس دام از این تالاب، امکان صادرات محصولات تولیدی و کسب درآمد هنگفت وجود دارد که با رییس جمهور نیز مطرح شده است.

امین ادامه داد: با اجرای این طرح زمینه اشتغال ۵۰۰ هزار نفر نیروی متخصص و غیرمتخصص به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می شود.

وی در بخش دیگری از برنامه های رادیو و تلویزیون انتقاد کرد و گفت: ۹۰ درصد برنامه‌های رادیو و تلویزیون به پخش آهنگ و طنز اختصاص دارد در صورتی که می توان از ظرفیت نخبگان در این رسانه به بهترین نحو استفاده کرد.

استاندار خوزستان در خصوص این طرح اظهار کرد: می‌توان این طرح را به مردم و اهالی منطقه سپرد تا پایدار شود و به شکست منجر نشود.

شرکت های فناور خط شکن جنگ اقتصادی هستند

عضو پارک علم و فناوری خوزستان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با بیان اینکه مهمترین محور جنگ ترکیبی جنگ اقتصادی است افزود: با اهمیت ترین نیروها و خط شکن جنگ اقتصادی، شرکت‌های فناور و دانش بنیان هستند و این در حالی است که کمتر از پنج درصدجمعیت هر جامعه ای به تاسیس شرکت و کارآفرینی روی می‌آورد.

بابک مختاری خروج نیروها از بدنه شرکت های دانش بنیان را یکی از دغدغه های موجود عنوان کرد و افزود: مهاجرت نخبگان به خارج از استان و کشور به یک معضل تبدیل شده از طرف دیگر برخی شرکت‌های بزرگ و صنایع نیروهای قوی پارک علم و فناوری را جذب و تبدیل به کارمند می‌کنند در حالی که این نیروها در حوزه دانشگاهی و نخبگانی امیدآفرینی می‌کنند.

این عضو پارک علم و فناوری خوزستان گفت: بیش از ۲۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان در استان فعال است و توانمندی این شرکت‌ها به صورت مداوم رصد می‌شود؛ پیشنهاد می‌شود در شرایط سخت اقتصادی از ظرفیت آنها برای حل مشکلات استفاده شود.

مختاری پیشنهاد کرد: می توان با اجرای طرح ” فرصت مطالعاتی صنعتی” به صورت آزمایشی حدود ۳۰ شرکت را در قالب یک قرارداد برای عارضه یابی حوزه پژوهشی و فناوری انتخاب کرد.

پروژه های بار اول ساخت با همکاری صنایع بزرگ در خوزستان اجرا شود

وی ادامه داد: پروژه های ” بار اول ساخت” را نیز می توان با رایزنی با شرکت‌های بزرگ استان و پارک علم و فناوری اجرا کرد، می توان ۳۰ یا ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور را درگیر این موضوع کرد.
مختاری به دیگر مشکلات شرکت دانش بنیان و فناور استان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ می توانند برای بازاریابی شرکت های دانش بنیان، غرفه هایی به شرکت‌ها در نمایشگاه‌های استانی، ملی و بین المللی اختصاص دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: حضور در در ۲ نمایشگاه خارجی امسال، حدود هشت میلیارد ریال هزینه داشت که ارتباط گرفتن با شرکت عمانی از دستاوردهای آن محسوب می‌شود.

زیرساخت های فعالیت نخبگان فراهم شود

مدیر عامل شرکت دانش بنیان درحوزه نانو مواد خاکستری که برای نخستین بار یک محصول تحریمی در انحصار شرکت‌های آمریکایی آلمانی را در ایران تولید کرده گفت: باید زیرساخت‌هایی برای نخبگان فراهم کنیم تا بتوانند بدون دغدغه فکری به فکر تولید و تامین نیازهای فناورانه و نیازهای اصلی کشور باشند.

بهرام تختایی نیا با اشاره به اینکه: نخبگان استان نیازمند حمایت مسوولان هستند تصریح کرد: صنایع نفت و گاز و نیشکری بسیاری در خوزستان وجود دارد که می توان از ظرفیت آنها برای حمایت از محصولات نخبگان استفاده کرد.

محمدرضا سیاهپوش عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز که یک رقم کنجد ناشکوفا تولید کرده نیز گفت: برای اولین بار یک رقم کنجد ناشکوفا تولید کردم که در صورت استفاده از آن، ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب در فصل تابستان صرفه جویی می‌شود.

مدیران دولتی تفکر دانش بنیان ندارند

وی با بیان اینکه کنجد مصرف آب بسیار پایین و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد ادامه داد: قبلا برداشت کنجد به صورت دستی انجام می‌شد در نتیجه کشاورزان تمایلی به کشت این محصول نداشتند.

این محقق ضمن انتقاد از جو حاکم در بدنه ادارات دولتی گفت: بسیاری از مدیران دولتی تفکر دانش بنیان ندارند این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها به این موضوع تاکید کردند.

سیاهپوش بیان کرد: برای حفظ و نگهداری از منبع ژنتیکی بذر کنجد ناشکوفا نیازمند ۱۰۰ هکتار زمین هستیم تا بتوان ضمن نگهداری از منبع ژنتیکی، تحقیقات را نیز ادامه داد؛ این موضوع با وزیر کشور نیز مطرح و نامه نگاری صورت گرفته اما هیچکس در استان پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: از یک ماه پیش درخواست یک جلسه با یک سازمان در خوزستان را دادم ولی پاسخگو نیستند؛ مدیران استانی باید ملزم به حمایت از فعالیت‌های دانشگاهی و نخبگانی شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: برخی مدیران استانی تصور می کنند اعضای شرکت‌های دانش بنیان افرادی سودجو و به دنبال منافع خود هستند این در حالی است که دغدغه های نخبگان به عنوان سرمایه های ملی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت آرمان طب کهن خرمشهر نیز که توانسته از هسته خرما کیسه ضد درد بسازد نیز گفت: درحوزه نخیلات و پسماند خرمای استان جای کار زیادی وجود دارد، مناطق روستایی نیازمند کسب آموزش در حوزه نخیلات و خرما هستند تا بتوانند پسماند و تولیدات خود را مدیریت کنند.

کارآفرینان نباید درگیر معیشت و مسایل پیش پا افتاده باشند

لیلا جمالی راد به طرح های کارآفرینان اشاره و اظهار کرد: این افراد نباید درگیر معیشت و مسایل پیش پا افتاده باشند، نیازهای اولیه و ابتدایی نخبگان باید پاسخ داده شود تا بتوانند کار کنند.

وی با پیشنهاد تشکیل کمیته ای برای حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و مخترعان افزود: بیمه تکمیلی، استفاده از فضاهای ابری و خرید خودرو بدون نوبت برای عملیاتی کردن ایده‌های نخبگان ضروری است.

جمالی راد توضیح داد: خرید سیستم‌های هوشمند و الکترونیکی، استفاده از سامانه‌های خرید کالا، خدمات مشاوره، علمی صنعتی، اداری را از دیگر نیازهای نخبگان عنوان کرد و افزود: نیازهای این قشر باید مورد توجه مسوولان قرار گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه چمران نیز گفت: شرکت‌های دانش بنیان استان حرف برای گفتن دارند زیرا ۱۰ درصد هیات علمی دانشگاه چمران و آزاد عضو پارک علم و فناوری هستند.

یحیی میرزایی بر ضرورت ماموریت گرایی دانشگاه ها و اصلاح رشته ها تاکید کرد و ادامه داد: باید نقشه راهی برای حوزه‌های مختلف از جمله شرکت‌های دانش بنیان و فناور تهیه شود و دانشگاه‌های استان نیز باید هم‌راستای این نقشه باشند و جزیره ای عمل نکنند.

سند راهبردی توسعه دانش بنیان در استان خوزستان نداریم

میرزایی اظهارکرد: دانشگاه ها نمی توانند در مسیری غیر از مسیر شرکت‌های دانش بنیان حرکت کنند، در حال حاضر برخی رشته ها بدون مشورت با پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌های استان اصلاح می شوند که ممکن است در راستای نیاز استان و نقشه راهبردی نباشد.

وی با بیان اینکه هنوز نیاز صنعت با رشته‌های دانشگاه منطبق نشده و ماموریت ها بر اساس تشخیص اساتید است گفت: اکنون نمی‌دانیم در صنایع مختلف چه اتفاقی در حال رخ دادن است تا نسبت به آن رشته‌ها اصلاحات صورت گیرد.

میرزایی افزود: در حال حاضر سند راهبردی توسعه دانش بنیان در استان خوزستان وجود ندارد و طرح ها مبتنی بر سند آمایش سرزمینی نیست.

 

اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای شرکت های دانش بنیان خوزستان

در بخش دیگری از این نشست مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری خوزستان توضیح داد: ۵۰۰ میلیارد ریال برای شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافت که ۳۰۰ میلیارد ریال آن جذب شد.

جواد کوتی با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش بنیان سال گذشته تصویب و ابلاغ شده گفت: تمام شرکت‌های دارای طرح‌های دانش بنیان، باید در این سامانه ثبت کنند.

قطعی خدمات برای صنایع، یک فاجعه برای تولید است

مدیر داخلی شرکت کاردان آزمن خرمشهر نیز بیان کرد: صنایع در تمام فصل گرما از اردیبهشت تا پایان مهرماه با ۲ روز قطعی اجباری برق مواجه هستند در حالی که این شرکت آزمایشگاهی به علت قطعی برق در تمام تابستان تعطیل است.

زهرا شاه کرم با بیان اینکه بیشتر صنایع توانایی خرید ژنراتور برق را ندارند گفت: آب شهرک صنعتی آبادان نیز مدام قطع است که قطعی خدمات یک فاجعه در تولید ایجاد می‌کند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان اظهار کرد: متاسفانه به دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی ماموریت داده نشده است البته بدون رصد چالش نمی توان فناوری متناسب با چالش را رصد کرد

عیسی نویری افزود: نمی‌توان نقشه راه استان را بدون اطلاع از چالش‌های صنعت تدوین کرد، بدون اطلاع از مشکلات فعلی و آینده صنعت، نمی‌توان رشته دانشگاهی تدوین کرد.

 

بودجه صنایع بزرگ خوزستان ملی و مشارکت برای حل مشکلات کم است

نویری ضمن انتقاد از اختلاف نظر در خصوص چالش های اول استان بیان کرد: بودجه و نگاه به صنایع بزرگ ملی است ولی مشارکت این صنایع با استان آنگونه که انتظار می رود نیست.

وی با تاکید بر اینکه بودجه صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، فولاد خوزستان ملی است که به همین دلیل نظارت استانی بر بودجه آنها صورت نمی‌گیرد.

نویری با بیان اینکه فقط صنایع بزرگ استان خوزستان ملی هستند ادامه داد: باید فکری برای این موضوع کرد تا بتوان به درستی از ظرفیت این صنایع استفاده کرد.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان بر ضرورت تکمیل زنجیره ارزش در این بخش ها تاکید کرد و افزود: هنوز در همه حوزه‌های کشاورزی، نفت و گاز، فولاد، پتروشیمی خام فروش هستیم؛ با وجود اینکه قدم برداشتن در این حوزه ارزش افزوده فراوانی به دنبال دارد هنوز در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

 

استقبال استاندار خوزستان از راهکارهای نخبگان برای حل مشکلات

استاندار خوزستان نیز در این نشست بر ضرورت ورود نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مشکلات منطقه تاکید کرد و افزود: برای حل مشکلات استان از راهکارهای نخبگان و افراد متخصص استقبال می‌شود.

حل مشکلات خوزستان نیازمند مدل مدیریت جدید است

علی اکبر حسینی محراب با اشاره به اینکه ریشه همه مسائل استان خوزستان ضعف مدیریت است بیان کرد: مسائل باید با مدل‌های جدید مدیریت شود چون حل مشکلات با الگوهای فعلی امکان پذیر نیست.
وی با تاکید بر اجرای طرحی نو برای مدیریت خوزستان گفت: برخی مشکلات نخبگان جزیی است که با هماهنگی با سایر دستگاه‌ها قابل حل است.
استاندار خوزستان تاکید کرد: مسایل مربوط به اقتصاد، مالکیت اراضی کشاورزی و تعاونیها نیازمند مدل مدیریت جدیدی است که جامعه تشنه را به مقصد برساند، البته یکسری طرح‌های پراکنده باید تکمیل شوند.

حسینی محراب اظهارکرد: باید در حوزه کشاورزی، خدمات و صنعت تحول ایجاد شود تا سکویی برای جهش صادرات محصولات ایجاد و تحولی در اقتصاد بین الملل به وجود آید.
وی با بیان اینکه کشورهای خلیج فارس، روسیه و کشورهای شمالی می توانند میزبان محصولات تولید خوزستان باشند گفت: با مدیریت و هماهنگی لازم می توان بازار این کشورها را در اختیار گرفت.
استاندار خوزستان اظهار کرد: برای مهندسی، عمران شهری و زیباسازی شهری می توان از مدل‌های نو و ساده استفاده کرد زیرا خوزستان به علت جنگ تحمیلی، ۱۶ سال از استان های دیگر عقب است که جبران آن بسیار دشوار و زمان بر است.

وی ادامه داد: سامانه‌های اطلاعاتی به گونه ای فعال و به روز شوند که به ذهن و سوابق افراد نیاز نباشد، اطلاعات احصا شده به صورت جداگانه، تجمیع و بروز رسانی شوند تا هنگام نیاز بهتر بتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم.
حسینی محراب زنده کردن امید دربین دانشجویان را یکی از مهمترین نیازهای جامعه دانست و با اشاره به مهاجرت نخبگان از خوزستان گفت: بیش از ۹۰ درصد مهاجران از رفتن پشیمان هستند اما با تصور مورد تمسخر واقع شدن بعد از بازگشت، به استان باز نمی‌گردند.

ارتباط هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه ضروری است

وی بر ضرورت ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با صنعت تاکید کرد و افزود: نقشه راه و برنامه ریزی‌ها بر مبنای ارتباط دانشگاه با صنعت طراحی و رشته های موردنیاز صنایع در دانشگاه ها تدریس شوند.
استاندار خوزستان بهره وری مناسب از نخبگان را یکی دیگر از ضروریات جامعه عنوان کرد و گفت: جذب سرمایه گذار باید در دستور کار قرار گیرد که با جذب نیروی واقعی می توان مشکلات را به فرصت‌های اشتغال تبدیل کرد.

وی به بحران بی آبی در برخی استان‌های کشور نیز اشاره کرد و افزود: معضل بی آبی به یکی از دغدغه‌های برخی استان‌های کشور تبدیل شده این در حالی است که منابع آبی در خوزستان به وفور وجود دارد و در برخی موارد به هدر می رود.

حسینی محراب از خوزستان به عنوان منبع ظرفیت‌ها یاد کرد و افزود: توانایی جوانان استان در حوزه های مختلف بسیار زیاد است با این وجود کار تحقیقاتی میدانی کمی انجام شده که باید در این حوزه ورود کرد.
وی تاکید کرد: پیشنهادات مطلوب و راهکارهای عملی ارایه شده توسط نخبگان بررسی و در صورت تایید در دستور کار استانداری خوزستان قرار خواهند گرفت.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار