لزوم توجه بیشتر مجلس به شفاف سازی موضوع مشاغل سخت و زیان آور

تاریخ انتشار: جمعه 12 آبان 1402 | 17:33 ب.ظ
لزوم توجه بیشتر مجلس به شفاف سازی موضوع مشاغل سخت و زیان آور زمان مطالعه: ۲ دقیقه استاندار خوزستان بر توجه بیشتر مجلس و شفاف سازی موضوع مشاغل سخت و زیان آور در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد.
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش  نخبگان، علی اکبر حسینی محراب رویه قانون مشاغل سخت و زیان آور از ابتدای اجرا را معلول دانست و گفت: بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس فرصت مناسبی برای رفع نواقص موجود است تا موضوع مشاغل سخت و زیان آور برای همیشه از ابهام خارج شود.

وی به روبرو بودن خوزستان و استان‌های صنعتی کشور با چالش‌هایی در زمینه مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و افزود: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که فرآیند اجرایی این موضوع، به مرور زمان دستخوش تغییرات و تفسیر‌های مختلفی بوده است.

حسینی محراب به نشست اخیر شورای عالی حفاظت فنی اشاره کرد و ادامه داد: صاحبان کارگاه‌ها باید براساس مواد ۱۳ و ۱۴۸ قانون کار، هزینه‌های مربوط به پرداخت مبلغ ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور را در قرارداد پیمانکاران لحاظ کنند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه باوجود چنین مصوبه‌ای از سوی شورای عالی حفاظت فنی موضوع این مشاغل همواره باید رویه‌ای شفاف داشته باشد، اضافه کرد: امیدواریم مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب برنامه هفتم توسعه، به این مسئله توجه بیشتری کند تا نحوه مشمول شدن نیروی انسانی شاغل در واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط نیز ساماندهی و تعیین تکلیف شود.

وی هدف قانون‌گذار در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور را بهسازی محیط کار، ارتقای ایمنی و کاهش شرایط مخاطره آمیز در مورد سلامت کارگران عنوان کرد و گفت: هدف مهمتری که در این حوزه دنبال می‌شد، حمایت از کارگران شاغل در محیط نامناسب بود که درصورت بی توجهی نسبت به بهبود محیط کار، از طریق اعمال ۴ درصد حق بیمه بیشتر، کارفرمایان جریمه شوند.

حسینی محراب از فراموش شدن الزام بهبود محیط کار برای حفظ سلامتی جامعه کارگری در مسیر اجرای مواد قانونی مربوط به حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور گلایه کرد و افزود: درحال حاضر کارفرمایان تنها درصورت درخواست کارگران از سازمان تامین اجتماعی (هنگام بازنشستگی) ملزم به پرداخت ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند که این شرایط تبعات پیچیده‌ای را برای کارفرما درپی خواهد داشت.

وی می‌گوید: مزایای دریافتی این مشاغل در زمان، اصناف و کارگران بخش‌های مختلف را به سمتی سوق داد تا در صف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرند که سیاست‌گذاری در این حوزه به‌جای بهسازی محیط کار و کاهش شغل‌های سخت و زیان‌آور، به افزایش این مشاغل منجر شده است./ خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار