قرارداد جدید متروی اهواز تا یکی دو ماه آینده منعقد می‌شود

تاریخ انتشار: شنبه 29 مهر 1402 | 10:12 ق.ظ
قرارداد جدید متروی اهواز تا یکی دو ماه آینده منعقد می‌شود زمان مطالعه: ۲ دقیقه شهردار اهواز با اشاره به آخرین اقدامات برای راه‌اندازی مجدد پروژه متروی اهواز، از به روزرسانی‌ تفاهم‌نامه اجرا و انجام برآوردهای این پروژه و پیش‌بینی انعقاد قرارداد آن تا یکی دو ماه آینده خبر داد.
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش نخبگان رضا امینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اجرای پروژه متروی اهواز همزمان با متروی کلانشهرهای شیراز، تبریز و اصفهان آغاز شد اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله اختلافی که بین شهرداری و پیمانکار رخ داد، بیش از سه تا چهار سال است که این پروژه کاملا متوقف است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه متروی اهواز افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده از طریق مراجع قضایی، حکم نهایی دادگاه تجدید نظر مبنی بر خلع ید پیمانکار قبلی (کیسون) و تحویل کارگاه‌ها صادر شد و مذاکرات با پیمانکار بعدی انجام و تفام‌نامه اولیه تنظیم شده است.

شهردار اهواز گفت: پیمانکار قبلی در مکاتبه‌ای تقاضای جلسه در خصوص نحوه واگذاری خط و تحویل کارگاه داشته است. همزمان مذاکرات با پیمانکار بعدی برای انجام مراحل قانونی انجام شده است.

احتمال بازطراحی و بازسازی تاسیسات ساخته‌شده متروی اهواز

امینی بیان کرد: همزمان با وزارت کشور مذاکره شده تا ما هم از اوراق مشارکتی که سایر کلانشهرهای دارای خط قطار شهری از آن استفاده می‌کنند، بهره ببریم. در بودجه دولت عدد خوبی در خصوص اوراق مشارکت پیش‌بینی شده است تا همزمان بتوانیم کارگاه را راه‌اندازی و منابع دولتی و شهرداری را تامین کنیم و به مرور، این پروژه بزرگ که موجب آزار مردم و ایجاد اشکالاتی در شهر شده است، راه‌اندازی شود.

وی عنوان کرد: با توجه به تعطیلی چند ساله اجرای این پروژه، ممکن است برخی از ساختمان‌ها و تاسیسات آن دچار اشکالاتی شده و به بازنگری، باز طراحی و بازسازی نیاز داشته باشند بنابراین ممکن است این مسائل کمی زمان‌بر باشند.

شهردار اهواز گفت: آنچه مهم و متقن است این است که فعال شدن دوباره این پروژه، عملیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: قطار شهری از جمله ابرپروژه‌های کلانشهرها است و اجرای آن در منظر مردم نیست و در زیر زمین کار می‌شود. حتی اگر منابع زیادی به آن اختصاص یابد و پروژه با سرعت هم پیش برود، کار در زیرزمین است اما شیرینی آن در زمان بهره‌برداری است.

راه‌اندازی دو فاز از خط نخست مترو با  ۸ هزار میلیارد تومان

امینی گفت: خط نخست قطار شهری اهواز با طول ۲۳.۵ کیلومتر، چهار فاز دارد و فاز اول از محدوده زرگان تا میدان فرودگاه، فاز دوم از میدان فرودگاه تا مصلی، فاز سوم از مصلی تا دانشگاه شهید چمران اهواز و فاز چهارم از دانشگاه شهید چمران اهواز تا بیمارستان شهید بقایی تعریف شده است.

وی افزود: فاز یک و دو خط اول با مجموع طول ۱۱.۵ کیلومتر، فازهای مرکزی هستند که با حداقل ایستگاه، این قطعه با ۸ هزار میلیارد تومان راه‌اندازی می‌شود.

۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز خط یک مترو اهواز

شهردار اهواز گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای دیگر ایستگاه‌ها و ادامه خط، باید ارزیابی شود اما بر اساس گمانه‌زنی‌ها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی خط یک قطار شهری اهواز با ارزش امروز نیاز است.

انتخاب پیمانکار جدید پروژه

وی در خصوص پیمانکار جدید این پروژه عنوان کرد: چند پیمانکار شناسایی شده و با یکی دو پیمانکار صحبت شده است. قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) هم رویکرد مثبتی نسبت به این پروژه دارد و با توجه به اینکه اطمینان بالایی بین شهرداری و قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) و مجموعه سپاه وجود دارد، اگر سپاه این پروژه را اجرا کند خیال‌مان راحت خواهد بود که پروژه با سرعت و کیفیت بیشتری اجرا خواهد شد.

امینی بیان کرد: در گذشته تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای این پروژه امضاء شده که باید به روزرسانی شود و هیات‌های کارشناسی در حال بررسی و برآورد هستند تا تفاهم‌نامه تنظیم و سپس بلافاصله قرارداد منعقد شود. برآورد می‌شود در یکی دو ماه آینده هر دو مورد به نتیجه برسند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار