کرخه جوابگوی کشت تابستانه و پاییزه نیست

رضا نقیلو
تاریخ انتشار: یکشنبه 7 خرداد 1402 | 08:48 ق.ظ
کرخه جوابگوی کشت تابستانه و پاییزه نیست زمان مطالعه: ۲ دقیقه نخبگان- رضا نقیلو :سد و رودخانه کرخه که آب شرب و کشاورزی بخش عمده ای از مردم خوزستان را تامین می کند، این روزها شرایط بحرانی و پر تنشی را تجربه می کند. وضعیت آبی در این منطقه آن قدر بغرنج است که از هم اکنون اعلام شده میزان ذخیره آب سد کرخه جوابگوی دو […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

نخبگان- رضا نقیلو :سد و رودخانه کرخه که آب شرب و کشاورزی بخش عمده ای از مردم خوزستان را تامین می کند، این روزها شرایط بحرانی و پر تنشی را تجربه می کند. وضعیت آبی در این منطقه آن قدر بغرنج است که از هم اکنون اعلام شده میزان ذخیره آب سد کرخه جوابگوی دو کشت تابستانه و پاییزه نیست.

سد کرخه از بزرگ ترین سدهای جهان به شمار می رود که روی رودخانه کرخه در بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک و خوزستان احداث شد. این سد که تاجی به طول ۳۰۳۰ متر و ارتفاع ۱۲۷ متر دارد و بزرگ ترین سد تاریخ ایران به حساب می آید و با حجم مخزنی به میزان هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب، بزرگ ترین دریاچه مصنوعی ایران را ایجاد کرده است. سد کرخه که با هدف تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی پایین دست، تولید انرژی برق و کنترل سیل های مخرب و جلوگیری از خسارات ناشی از سیل ساخته شده، این روزها آبی برایش نمانده است. سال گذشته درست در چنین روزهایی بود که یکی از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی علوم آب و محیط زیست با بیان این که وضعیت منابع آب در حوضه کرخه به مراتب بحرانی تر از سایر حوضه های استان است، گفت: «اگرچه در حوزه کارون تنش آبی و کمبود آب وجود دارد اما این وضعیت در حوزه کرخه به مراتب بحرانی تر است.»

وی با بیان این که مخازن سدهای خوزستان در سال آبی گذشته با بحران کمبود ورودی ناشی از کاهش بارندگی در فصل مرطوب سال مواجه بودند و این بحران در سال فعلی فروکش نکرد، افزود: «وضعیت در تابستان امسال(۱۴۰۱) به دلیل نبود تعادل بین مصارف و منابع آبی خوزستان به مراتب بدتر از تابستان گذشته خواهدبود.»

ادامه بحران از سال قبل

با این که در زمستان و بهار امسال از بارش های خوبی برخوردار بودیم اما اعلام شده میزان ذخیره آب سد کرخه جوابگوی دو کشت تابستانه و پاییزه نیست. در همین ارتباط فرماندار دشت آزادگان با بیان این که وضعیت فعلی سد کرخه اصلا خوب نیست و نمی تواند برای دو کشت تابستانه و پاییزه نیازهای آبی را تامین کند، گفت: «باید یک برنامه ریزی راهبردی و آینده نگر اجرا کنیم. ضمن این که بر اساس اولویت نیاز آبی، تامین آب آشامیدنی مردم در اولویت اول است.» حمید سیلاوی تامین آب مورد نیاز مورد دام و طیور، حقابه تالاب هورالعظیم را اولویت دوم عنوان کرد و افزود: «اولویت بعدی تامین آب کشاورزی به ویژه کشت های دائمی، نخیلات، سبزی و صیفی کاری، پرورش دهندگان آبزیان و کشت فصلی است.» وی با بیان این که از دو کشت تابستانه و پاییزه، کشت پاییزه برای کشور از اهمیت خاصی برخوردار است، ادامه داد: «عمده کشت بیشتر کشاورزان خوزستان و دشت آزادگان گندم است و به لحاظ اهمیت به عنوان محصول راهبردی محسوب می شود.

منبع : جام جم

برچسب‌ها: ,
آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار