گزارش اختصاصی اعتدال نخبگان

مُهرِ گرانی بر مِهر

آذین بهرامی
تاریخ انتشار: جمعه 18 شهریور 1401 | 16:31 ب.ظ
مُهرِ گرانی بر مِهر زمان مطالعه: ۴ دقیقه بررسی میدانی خبرنگار اعتدال نخبگان در بازار لوازم التحریر و فروشگاه های کتاب سطح شهر اهواز نشان می دهد که قیمت کالاهای مورد نیاز مدارس و انواع نوشت افزار حدود دو برابر افزایش یافته است. اعتدال نخبگان- آذین بهرامی: مهرماه که فرا می‌رسد بازار لوازم‌التحریر رونق دوباره‌ای به خود می‌گیرد و دانش آموزان به ویژه […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بررسی میدانی خبرنگار اعتدال نخبگان در بازار لوازم التحریر و فروشگاه های کتاب سطح شهر اهواز نشان می دهد که قیمت کالاهای مورد نیاز مدارس و انواع نوشت افزار حدود دو برابر افزایش یافته است.

اعتدال نخبگان- آذین بهرامی: مهرماه که فرا می‌رسد بازار لوازم‌التحریر رونق دوباره‌ای به خود می‌گیرد و دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی با شور و شوق فراوانی همراه والدین خود برای خرید دفتر و کیف و خودکار و جامدادی و… راهی مغازه‌ها می‌شوندمخصوصا امسال که پس از دوسال تحمل آموزش مجازی قرار است پایشان به مدرسه باز شود.

پیش بینی‌ کارشناسان اقتصادی بر این بود که بعد از گذشت دو سال از شیوع کرونا و تعطیلی گاه و بیگاه مدارس امسال بازار لوازم‌التحریر پر مشتری تر از همیشه خواهد بود.

اما مشق گرانی بر قیمت لوازم‌التحریر سایه افکنده و بسیاری از والدین بعد از دو سال که برای خرید لوازم ویژه مدارس فرزندانشان به بازار و مغازه‌ها مراجعه می‌کنند با یک شُک قیمتی رو به رو می‌شوند.

آذان بهرامی که مادر یک دانش‌آموز ۹ساله است در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای لوازم‌التحریر نرخ دقیقی وجود ندارد و بازار به شدت از نظر قیمتی به هم ریخته است.وی بیان کرد: جعبه مداد رنگی با یک مارک و یک جنس از ۴۸ هزار تومان شروع و تا ۸۰ هزار تومان در بازار قیمت دارد و بهانه فروشنده هم برای این تفاوت قیمت فاحش، خرید جدید و قدیم است.بهرامی ادامه داد: برخی از فروشندگان هم می‌گویند تهران در حال حاضر به ما جنس نمی‌دهند که این مشکل مضاعفی است.

این شهروندخوزستانی با تأکید بر اینکه به نظر من مشکل عمده نبود بازرسی قوی و با قدرت در بازار است، اظهار کرد: برای تهیه لباس فرم مدرسه نیز پارچه فاستونی از ۳۰۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان در بازار وجود دارد.

بهرامی افزود: مطلب دیگر هم اینکه پیش دبستانی‌ها هزینه‌ای جدا برای خرید لوازم تحریر از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و بهانه این است که باید همه لوازم‌التحریر مثل هم داشته باشند.وی گفت: این در حالی است که شاید خانواده با مبلغ پایین‌تر بتواند لیست لوازم‌التحریر را تهیه کند.در صورتی که در اخبار تلویزیون و رسانه ها خواندم که اگر بچه ها فرم لباس یکسانی هم نداشته باشند مشکلی نیست.

یکتا آژده دانشجوی پرستاری در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: این روزها تبلیغ لوازم‌التحریر ایرانی بسیار است ولی آنقدر قیمت نوشت افزار با طرح‌های ایرانی گران شده که از خرید پشیمان می‌شویم. وی با بیان اینکه قیمت یک کلاسور کوچک با طرح ایرانی و انقلابی حدود ۱۷۵ هزار تومان است، بیان کرد: اگر می‌خواهیم که مردم به خرید نوشت افزار ایرانی تمایل نشان دهند باید قیمت تمام شده آن از نمونه خارجی کمتر باشد. گرانی نوشت افزار نیز چون گرانی بسیاری از کالاها بر دوش مردم سنگینی می‌کند که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

آژده بیان کرد: این گرانی لوازم‌التحریر برای والدین من که چند فرزند در سنین مدرسه دارند، بسیار سخت و سنگین است و از طرفی دوست ندارند که شرمنده فرزند دانش‌آموزشان شوند.

یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در کتاب رشد اهواز در گفت و گو با اعتدال نخبگان بیان کرد: مردم حدود دو سال به واسطه کرونا و تعطیلی مدارس خرید لوازم‌التحریر نداشتند و حال بعد از دو سال که برای تهیه لوازم‌التحریر مراجعه می‌کنند، تصور می‌کنند قیمت‌ها بسیار بالا است.وی گفت: این در حالی است که قیمت سایر کالاهای مورد نیاز مانند مواد خوراکی نسبت به دو سال قبل بسیار بسیار بیشتر از لوازم‌التحریر گران شده است.

این فروشنده اظهار کرد: با این وجود دفتری که در دو سال گذشته ۴۵ هزار تومان بوده است به واسطه گران شدن کاغذ الان ۸۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. به نظر من بیشتر شهروندان لوازم‌التحریر با طرح‌های حاوی شخصیت‌های انیمیشن‌های خارجی و … را می‌پسندند چرا که طرح‌های ایرانی بسیار گران است.البته هر دو کالا (چه لوازم‌التحریر با طرح ایرانی و چه با طرح شخصیت‌های کارتونی خارجی) تولید داخل کشور است ولی از نظر قیمتی متفاوت عرضه می‌شود.

جعفری که حدود ۱۸سال در حوزه فروش لوازم‌التحریر فعالیت داشته است در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: انواع لوازم‌التحریر با طرح‌های مختلف در بازار موجود است ولی قیمت‌ها حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر اصناف مرتبط با لوازم‌التحریر به طور معمول از نیمه‌های شهریور آغاز می‌شود، بیان کرد: مردم نیز خرید لوازم‌التحریر را به روزهای پایانی شهریور موکول می‌کنند.کیفیت لوازم‌التحریر ایرانی نسبت به گذشته بهتر شده است و البته مواد اولیه این اجناس خارجی و تنها در داخل مونتاژ می‌شود.

جعفری با گلایه از برگزاری نمایشگاه‌های فروش لوازم‌التحریر که هر ساله برپا می شوند بیان کرد: صنف فروشندگان لوازم‌التحریر در دو سال کرونا و تعطیلی مدارس به شدت آسیب دیدند و حال که می‌خواهند مجدد کارشان رونق بگیرد به واسطه برپایی این نمایشگاه‌ها از کسب و کار می‌افتند.وی ادامه داد: یک بسته مداد رنگی ایرانی حدود ۴۸ هزار تومان و یک بسته مداد رنگی پلیمری نیز حدود ۱۶ هزار تومان است.

امیرحسین نظری ریاست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان درباره نظارت بر بازار لوازم‌التحریر گفت: با توجه به فرارسیدن ایام بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی در خوزستان اجرا می‌شود.

نظری افزود: اداره کل صنعت، معدن و تجارت «طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی» را جهت جلوگیری از افزایش غیر منطقی قیمت‌ها و بروز تخلفات احتمالی اجرایی می‌کند.وی با اشاره به اینکه این طرح در دو مرحله اطلاع رسانی تا ۱۵ شهریور ماه و اجرایی تا ۱۰ مهر ماه برگزار می‌شود گفت: این طرح با محوریت تشدید نظارت و بازرسی و لحاظ نمودن اهدافی از جمله نظارت بر واحدهای صنفی عرضه کننده پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌التحریر اجرا می‌شود.ایشان یادآور شد: مرکز پاسخگویی ۱۲۴ در طول اجرای طرح به منظور تسریع در رسیدگی به امور، آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

حال باید ببینیم این گشت‌ها و بازرسی‌ها و حمایت‌ها ثمری در ساماندهی بازار آشفته و رنگارنگ از منظر قیمتی لوازم‌التحریر خواهد داشت و یا در همچنان بر پاشنه گرانی خواهد چرخید.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار