در بازدید خبرنگاران حوزه بورس و بازار سرمایه از پایتخت شکر ایران مطرح شد؛

تولید شکر در آستانه رکورد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 2 اسفند 1402 | 08:26 ق.ظ
تولید شکر در آستانه رکورد زمان مطالعه: ۳ دقیقه خوزستان، سرزمین نخل و نیشکر، میزبان جمعی از خبرنگاران حوزه بورس و بازار سرمایه بود؛ این خبرنگاران، با هدفی شیرین پا به پایتخت شکر ایران گذاشتند: آشنایی با ظرفیت‌های نیشکر در آستانه ورود به بورس.
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اعتدال نخبگان/ این سفر، با خبر شیرین «رکوردشکنی تولید شکر» آغاز شد و آنگاه، مزارع سرسبز نیشکر با کارخانه‌های تولید شکر و محصولات متنوّع نیشکری، زیبایی خود را به رُخ کشاند و در قاب دوربین عکاسان و گزارش‌های خبرنگاران به تصویر درآمد؛ گویی این سفر با همه جاذبه‌ها، سفری به دنیای شیرین بود، دنیایی که در آن مزارع نیشکر، همچون نگینی در دل خوزستان می‌درخشند و کارخانه‌ها، نغمه تولید و اشتغال را سر می‌دهند.

رکوردشکنی تولید شکر، خبری بود که در نشست بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت نیشکر با حضور مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و مدیرعامل شرکت طرح و توسعه آینده پویا مطرح شد.

صنعتی با محصولات متنوّع نیشکری

در این نشست، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با تشریح ظرفیت‌های این شرکت گفت که در حال حاضر، هفت کشت و صنعت نیشکر را در اختیار داریم که هر یک گستره‌ای ۱۲ هزارهکتاری را در برمی‌گیرند؛ این اراضی ابتدا شوره‌زار بودند و پس از آن به اراضی کشاورزی تبدیل شدند.

دکتر عبدعلی ناصری افزود که علاوه‌بر شکر، محصولات جانبی و کارخانه‌های دیگری نظیر کارخانه الکل‌سازی با ظرفیت ۳۰ میلیون لیتر نیز احداث شده است؛ هم‌اکنون ۳۶ میلیون لیتر الکل طبی در این کارخانه تولید می‌شود و قصد داریم این تولید را به ۴۰ میلیون لیتر افزایش دهیم.

تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر، یکی دیگر از محورهای سخنان مدیرعامل توسعه نیشکر بود. ناصری دراین‌رابطه گفت، الکل طبی با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر، خمیرمایه با ظرفیت تولید ۱۲ هزار تُن در سال، ام.دی.اف با ظرفیت تولید ۱۳۲ هزار مترمکعب، خوراک دام با تولید ۴۰ هزار تُن و… بخشی از ظرفیت صنعت بزرگ توسعه نیشکر است که کشور را در تولید این محصولات اساسی، در مسیر خودکفایی قرار داده است.

هفت‌تپه در مسیر رسیدن به ظرفیت اسمی

برنامه‌ریزی برای رسیدن به ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تُن شکر در کشت و صنعت هفت‌تپه، موضوع دیگری بود که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این نشست به آن اشاره کرد.

ناصری با تأکید بر اینکه هنوز هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر واگذار نشده است و به شکل پیمان مدیریت اداره می‌شود، بیان کرد که در سال زراعی جاری، پیش‌بینی می‌شود تولید شکر در این واحد نیشکری به بیش از ۷۰ هزار تُن برسد؛ برنامه‌ریزی برای رسیدن به ظرفیت اسمی در سال بهره‌برداری آینده در حال انجام است.

وی همچنین درباره عرضه شرکت در بورس گفت که این موضوع مربوط به سهام‌داران است؛ اما طبق آخرین اطلاعات، قرار است در سال جاری انجام شود؛ در این عرضه ۵ درصدی، بانک ملی و بانک صادرات هر یک عرضه ۲.۵ درصدی خواهند داشت.

مدیرعامل توسعه نیشکر در پایان به موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت اشاره و اعلام کرد که به‌زودی عملیات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز انجام می‌شود.

رکورد بی‌سابقه افزایش تولید شکر

در ادامه، مدیرعامل طرح و توسعه آینده پویا نیز، از رکورد بی‌سابقه افزایش تولید در شرکت توسعه نیشکر خبر داد و گفت که این شرکت موفق شده با اجرای موفق برنامه طرح و توسعه، میزان تولید شکر را به ۵۰ تا ۶۰ درصد تا پایان سال زراعی جاری افزایش دهد.

به گفته دکتر افشار فتح‌الهی، این اقدام با زیر کشت بردن ۹۰ هزار هکتار از اراضی شوره‌زار استان خوزستان از طریق روش‌های ماشینی، مدیریت صحیح منابع آب و آبیاری قطره‌ای زیرسطحی و کاهش نزدیک به ۴۰ درصد مصرف آب صورت‌گرفته است.

وی افزود، ثبت این رکورد بی‌سابقه در تولید با استفاده از توان نیروهای جوان و متخصص بومی صورت‌گرفته است که ارزش فراوانی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.

بر اساس این گزارش، دی‌ماه سال گذشته، درخواست سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در فرابورس پذیرفته شد و به‌زودی سهام این شرکت شگفتی‌ساز تاریخ بورس می‌شود و به بزرگ‌ترین عرضه اولیه، تبدیل خواهد شد. در حال حاضر ۸۰ درصد از سهام این شرکت، متعلق به بانک‌های ملی و صادرات و ۲۰ درصد آن نیز متعلق به وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی از دولت است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار