مرکز مانیتورینگ شبکه های آبیاری شمال خوزستان به بهره برداری رسید

تاریخ انتشار: جمعه 20 بهمن 1402 | 13:10 ب.ظ
مرکز مانیتورینگ شبکه های آبیاری شمال خوزستان به بهره برداری رسید زمان مطالعه: ۳ دقیقه نخستین مرکز مانیتورینگ شبکه های آبیاری در شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال سازمان آب و برق خوزستان با هدف رصد و پایش توزیع آب در بیش از ۱۸۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی تحت پوشش شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی افتتاح شد.
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش نخبگان و به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان در حاشیه آیین بهره برداری رسمی از این مرکز در کوی سوم شعبان شهرستان دزفول، امکان مانیتورینگ برخط منابع و مصارف آب در شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی را مهمترین ویژگی سامانه مدیریت یکپارچه شـبکه های آبیاری و زهکشی دانست و گفت: از طریق رصد و پایش داده های موجود در این نرم افزار، امکان برنامه ریزی تخصیص منابع آب براساس الگو و سطح کشت فراهم شده است.

صدریان فر خاطر نشان کرد: با اجرای این سامانه در شبکه های آبیاری شمال خوزستان و تکمیل مراحل مختلف آن، پیش بینی لازم برای تعمیم این سامانه به سایر شبکه های آبیاری استان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با اجرای این سامانه در شبکه های آبیاری شمال خوزستان و تکمیل مراحل مختلف آن، پیش بینی لازم برای تعمیم این سامانه به سایر شبکه های آبیاری استان صورت گرفته است.

لزوم بهره برداری عادلانه از آب رودخانه ها و شبکه های آبیاری در شهرستان های بالا دست و پائین دست سدها

استاندار خوزستان نیز ضمن اظهار خشنودی از طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه شـبکه های آبیاری و زهکشی گفت: مهمترین بحث در توزیع آب کشاورزی، وجود مدیریت نرم افزاری و هوشمند است که تا بحال مدیریت شبکه های آبیاری کشور فاقد آن بوده است.

علی اکبر حسینی محراب با اشاره به ضرورت تجمیع داده های اطلاعاتی دستگاههای مرتبط با آب کشاورزی در این سامانه از همه مدیران مربوطه خواست با سازمان آب و برق خوزستان همکاری لازم را داشته باشند.

وی یکی از ویژگی های مهم این سامانه را عدالت در توزیع آب عنوان کرد و افزود: بهره برداری عادلانه از آب رودخانه ها و شبکه های آبیاری در شهرستان های بالا دست و پائین دست سدها از مدیریت این سامانه مورد انتظار است.

کشاورزان می توانند بصورت برخط، میزان کشت های ثبت شده را مشاهده کنند

همچنین مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از امکان دسترسی کشاورزان به بخش مربوط به مشترکان این سامانه خبر داد وگفت: با توجه به ضرورت آگاهی کشاورزان از سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی تحت پوشش شبکه های آبیاری، این امکان فراهم شده است که آنها بتوانند بصورت برخط میزان کشت های ثبت شده در قراردادهای آب را مشاهده کنند.

محسن سعادت فر افزود: بزودی کشاورزان می توانند بصورت شبانه روزی از طریق مرکز مانیتورینگ شبکه، سئوالات و درخواست های خود را مطرح و پاسخ لازم را دریافت نمایند.

وی رصد برخط احاریم شبکه به منظورصیانت از اراضی و تاسیسات آبیاری را دیگر امکان پیش بینی شده در این سامانه اعلام و خاطر نشان کرد: تاسیسات آبیاری شامل کانال ، زهکش و سدهای تنظیمی و انحرافی سرمایه ملی بوده و با بودجه عمومی دولت برای رونق بخش کشاورزی بوجود آمده است و قانون گذار به سبب حساسیت تاسیسات آبیاری و نقش آن در رونق اقتصادی منطقه، برای حفظ و نگهداری این قبیل تاسیسات، قوانین خاص و ویژه ای وضع و تدوین نموده است.

به گفته سعادت فر سامانه مدیریت یکپارچه شـبکه های آبیاری و زهکشی با مشارکت سازمان آب و برق خوزستان، شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان و شرکت دانش بنیان فن آوران ستاره جنوب طراحی و اجرا شده است.

همزمان با دهه فجر با حضور استاندار خوزستان، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان و فرماندار ویژه شهرستان دزفول، علاوه بر افتتاح مرکز مانیتورینگ شبکه های آبیاری شمال خوزستان، طرح های بازسـازی هـتل و رسـتوران دز و دریچه تغذیه اضطراری کرخه ازطریق شـبکه آبیاری دز مورد بهره برداری قرار گرفت.

سازه بتنی تغذیه اضطراری کرخه از طریق کانال موسوم به w2 در منطقه غرب شبکه آبیاری دز بطول ۳۵ متر احداث شده است که در موارد ضروری آب رودخانه دز را با ظرفیت ۱۰ مترمکعب بر ثانیه به رودخانه کرخه منتقل می کند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار