عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

سرمایه‌گذاری در صنعت نفت رشد اقتصادی هشت درصد برنامه هفتم را محقق می‌کند

تاریخ انتشار: دوشنبه 25 دی 1402 | 16:17 ب.ظ
سرمایه‌گذاری در صنعت نفت رشد اقتصادی هشت درصد برنامه هفتم را محقق می‌کند زمان مطالعه: ۲ دقیقه عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی هشت درصدی در برنامه هفتم توسعه کشور گفت: یکی از مولفه‌های تحقق این چشم انداز رشد سرمایه گذاری های حوزه صنعت نفت است.
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اعتدال نخبگان/مجتبی یوسفی روز یکشنبه در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت در اهواز با اشاره به اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید ۶ درصد رشد اقتصادی ایجاد می‌شد اظهار کرد: این رشد نزدیک به صفر بود و محقق نشد.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از اقتصاد کشور در اختیار دولت است افزود: اگر دولت در مسیر رشد اقتصادی حرکت مطلوبی داشته باشد؛ دیگر مجموعه های نیز می توانند به نقش آفرینی که برای آنها تعیین شده بپردازند.

این نماینده مجلس، لازمه رشد اقتصادی براساس برنامه هفتم را قوانین تسهیل کننده عنوان کرد و گفت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب سال ۱۴۰۰ از جمله این قوانین تسهیل کننده محسوب می شود.

وی قانون شرکت‌های دانش‌بنیان را دارای ۲ بعد حمایتی و بازدارندگی دانست و گفت: به منظور توجه به بعد بازدارندگی این قانون، در صورتی که به رغم وجود محصول با کیفیتی داخلی اما برخی افراد تصمیم گیر به خاطر مسائل حاشیه ای به دنبال رقیب خارجی بروند، زمینه های برخورد قضایی با این افراد فراهم است.

یوسفی گفت: در سال ۱۴۰۰ قراردادهای مرتبط با برخی تجهیزات صنعت نفت پنج میلیون دلار بود اما اینک با همت دولت سیزدهم، مجموع مبلغ قرارداد تامین کالا و تجهیزات با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به ۵۰ میلیون دلار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار اسامی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات داخلی در صنعت نفت از شرکت‌های وارد کنند پیشی گرفت‌ که این مهم حاکی از همراهی دولت، تصویب قانون درست و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد باید در صنعت نفت سرمایه گذاری کرد و از ذخایر ارزی صندوق توسعه ملی استفاده شود.

یوسفی یادآورشد: بر اساس برنامه هفتم پیش بینی شده تا از صندوق توسعه ملی در توسعه زیرساخت‌ها، میادین به ویژه میادین مشترک استفاد شود که این اقدام حرکت دولت، ایجاد اشتغال و ایجاد بازار برای تولیدکننده تجهیزات صنعت نفت را به دنبال خواهد داشت.

وی ثبات در ساختار و اختیارات شرکت‌های مادر تخصصی را مهم دانست و گفت: هیچ جای دنیا شرکت‌های مادر تخصصی را خصوصی نمی‌کنند.

یوسفی در ادامه بر توجه به معیشت کارکنان نفت اشاره کرد و افزود: کارکنان نفت سرمایه‌های نیروی انسانی هستند که باید متناسب با تلاش و کارشان در هر رده‌ای که هستند حقوقشان پرداخت شود.

وی درخواست کرد صنعتگران در این جلسه مشکلات و سخنان خود را در حضور مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران مطرح کنند که این درخواست وی عملی نشد.

چهاردهمین نمایشگاه تجهیزات نفت ۲۴ دی ماه جاری با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در اهواز گشایش یافت.

این نمایشگاه ۲۸۱ غرفه در حوزه های مختلف صنعت نفت دارد و تا ۲۷ دی ماه در نمایشگاه بین‌الملل اهواز برپا است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار