تلاش برای درختکاری و سبز شدن مسیر اربعین حسینی

تاریخ انتشار: دوشنبه 13 شهریور 1402 | 12:56 ب.ظ
تلاش برای درختکاری و سبز شدن مسیر اربعین حسینی زمان مطالعه: ۳ دقیقه فعالان محیط زیستی امسال در پویشی جدید درخت سدر را از زائران ایرانی به دست خادمان عراقی می‌رسانند تا مسیر اربعین حسینی را برای آیندگان سبز کنند. به گزارش نخبگان و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، هر ساله با فرارسیدن رویداد عظیم و جهانی پیاده‌روی اربعین حسینی فعال محیط زیستی با راه‌اندازی […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فعالان محیط زیستی امسال در پویشی جدید درخت سدر را از زائران ایرانی به دست خادمان عراقی می‌رسانند تا مسیر اربعین حسینی را برای آیندگان سبز کنند.


به گزارش نخبگان و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، هر ساله با فرارسیدن رویداد عظیم و جهانی پیاده‌روی اربعین حسینی فعال محیط زیستی با راه‌اندازی پویش‌های مختلف زیست محیطی تلاش می‌کنند تا به سهم و توان خود پیوست محیط زیستی برای این حرکت دینی مذهبی نیز ارایه دهند.

تلاش برای درختکاری و سبز شدن مسیر اربعین حسینی

یادآوری اهمیت حفظ محیط زیست و کاهش زباله، استفاده از ظروف چند بار مصرف به جای ظروف یکبار مصرف، پاک نگهداشتن مسیر پیاده‌روی از جمله اهداف این پویش‌ها برای زائران ایرانی و خارجی است.

امسال در پویشی نو جدید فعالان محیط زیستی سعی دارند تا توسعه فضای سبز را در کنار دیگر اقدامات محیط زیستی بگنجانند و با نذر بذر هدیه‌ای سبز را از زائران ایرانی به دست خادمان عراقی می‌رساند تا مسیر رسیدن عاشقانه به معشوق هر ساله سبزتر از قبل شود.

شبنم قنواتی‌زاده، فعال محیط زیست خوزستان و مدیر عامل انجمن دیده بان جلگه سبز گفت: در راستای پویش “زائر اربعین، سفیر محیط‌زیست” پویشی راه اندازی شده که در این پویش در کیسه‌های کوچک بذر‌های سدر (کُنار) همراه با دستورالعمل کاشت و نگهداری به ۲ زبان عربی و فارسی به زوار داده می‌شود.

وی افزود: زوار بذر‌ها را به موکب‌داران حد فاصل “نجف” تا “کربلا” می‌رسانند تا بذر‌ها در همان منطقه کاشته و نگهداری شوند و به یاری خداوند در سال‌های بعد شاهد سرسبزی مسیر زائران اربعین حسینی باشیم.

این فعال محیط زیست، هدف این پویش را انتقال فرهنگ محیط زیست از زوار امام حسین به موکب‌داران عراقی و سبز نمودن مسیر پیاده روی برای سال‌ها آینده عنوان کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در مسیر پیاده روی زائران درختی وجود ندارد و به جای درخت عمود‌های آهنی است که روی آن شماره گذاری شده است.

قنواتی‌زاده با بیان اینکه مسیری که برای کاشت بذر‌ها انتخاب شده از نظر کیفیت آب و هوا، ارتفاع از سطح دریا، مکانی مناسب برای رشد درخت است گفت: هدف پویش این هست که مسیر اربعین برای آیندگان سبز شود.

وی در ادامه با اشاره به غرفه محیط زیستی مستقر در مرز شلمچه بیان کرد: در این غرفه طبق روال هر ساله آموزش‌هایی به زوار ارائه می‌شود که امسال علاوه بر آموزش‌ها، با کمک اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و سازمان منطقه آزاد اروند، پنج هزار کلاه آفتابگیر و پنج هزار لیوان سیلیکونی تاشو با شعار “استفاده از لیوان شخصی یک فرهنگ است” توزیع می‌شود.

مدیر عامل انجمن دیده بان جلگه سبز همچنین تراکت‌های حاوی توصیه‌های زیست محیطی که به صورت پرس خشک (برای جلوگیری از تبدیل شده به زباله) در معرض دید عموم قرار گرفته است و توسط محیط‌بان‌های سراسر کشور که به کشور عراق عازم شده‌اند به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی توصیه‌های محیط زیستی را ارایه می‌دهد.

وی ادامه داد: ما فعالان محیط زیستی به حدود مرز جغرافیایی قائل نیستیم و محیط‌زیست را بدون مرز می‌دانیم.

“آلودگی محیط زیست یعنی توقف تدریجی”، “هر زائر اربعین، سفیری برای حفظ محیط زیست”، “گام‌های زوار اربعین، گام‌های بلند برای داشتن زمین پاک”، “بیایید به سخاوت، قداست و پاکی زمین احترام بگذاریم”، “زائر اربعین سفیر محیط زیست”، “فرشتگان برخاک سجده می‌کنند، پس خاک را آلوده نکنیم”، “با آلوده کردن کردن طبیعت، محیط زیست را نه، خودمان را نابود می‌کنیم”، “مسیر زوار الحسین را نابود نکنیم”، “برای حفظ سلامتی خود و زمین، از لیوان شخصی استفاده نماییم” بخشی از شعار‌ها و توصیه‌های زیست محیطی است که امسال برای زائران ارایه شده است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار