تفاهم‌نامه عملیات تکمیلی خط‌ یک قطار شهری اهواز امضا شد

تاریخ انتشار: یکشنبه 30 شهریور 1399 | 20:19 ب.ظ
تفاهم‌نامه عملیات تکمیلی خط‌ یک قطار شهری اهواز امضا شد زمان مطالعه: ۲ دقیقه آیین انعقاد تفاهمنامه احداث و عملیات تکمیلی خط یک قطار شهری اهواز روز یکشنبه با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ، استاندار خوزستان و شهردار اهواز برگزار شد. به گزارش نخبگان شهردار اهواز روز یکشنبه در آیین انعقاد تفاهمنامه احداث و عملیات تکمیلی خط یک قطار شهری اهواز بیان کرد: عملیات اجرایی پروژه قطار […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آیین انعقاد تفاهمنامه احداث و عملیات تکمیلی خط یک قطار شهری اهواز روز یکشنبه با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ، استاندار خوزستان و شهردار اهواز برگزار شد.

به گزارش نخبگان شهردار اهواز روز یکشنبه در آیین انعقاد تفاهمنامه احداث و عملیات تکمیلی خط یک قطار شهری اهواز بیان کرد: عملیات اجرایی پروژه قطار شهری اهواز از سال ۱۳۸۵ با مبلغ ۷۹۰ میلیون دلار اعتبار آغاز شد و طبق برنامه ریزی باید در مدت چهار سال این پروژه به اتمام می رسید.

موسی شاعری افزود: پس از گذشت حدود ۱۵ سال از زمان برگزاری مناقصه این پروژه شاهد پیشرفت ۲۸درصدی هستیم با وجود آنکه مبلغی حدود ۲ برابر تمام مبلغ اولیه بخش سیویل پروژه قطار شهری اهواز پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در تمام این سالها مقام عالی دولت در خوزستان به عنوان رییس شورای سازمان، شهرداران مختلف و اعضای شورای اسلامی شهر اهواز تلاش کردند تا مشکلات با پیمانکار این پروژه را به سرانجام برسانند.

شاعری با بیان اینکه همه مسوولان تلاش کردند تا قفل این پروژه شکسته شود گفت: از یک مقطع به بعد هدف ما تعیین تکلیف این پروژه بود زیرا پاسخی بابت اتمام نرسیدن این پروژه نداشتیم. برخی از کلانشهرها که احداث پروژه مترو را پس از ما آغاز کردند درحال ساخت خط چهار مترو خود هستند.

وی ادامه داد: فسخ قرارداد با پیمانکار قبلی، ابلاغ آن و برنامه ریزی برای اجرای پروژه هدف ما بود. در سال ۹۸ نشستی با معاون اقتصادی وزارت کشور برگزار کردیم و شرکت کیسون (پیمانکار پروژه) تعهداتی داد که به آن عمل نکرد.

شاعری با بیان اینکه مذاکراتی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای تکمیل پروژه قطار شهری اهواز داشتیم، گفت:در بحث تامین مالی پروژه پنج هزار میلیارد ریال از طریق اوراق مشارکت در بودجه ۹۸ پیش بینی شد که البته دیر ابلاغ شد اما برای سال ۹۹ تلاش می کنیم تا این مبلغ جذب شود.

وی ادامه داد: امروز تفاهم نامه فاز یک قطار شهری با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء منعقد شد که شروع حرکت اجرایی برای بزرگترین پروژه شهر اهواز خواهد بود. اگرچه هیچ یک از اعضای حاضر در این جلسه، قصوری در انعقاد قرارداد کیسون ندارند اما بابت این اتفاق و تاخیرات به وجود آمده متاسفیم.

عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه کمتر از ۳۰ درصد است.پروژه قطار شهری اهواز از ۲ سال پیش تاکنون تاکنون به دلیل مشکلات مالی به حالت تعطیل درآمده است. پیش از این شرکت کیسون پیمانکار این پروژه بود که چندی پیش قرارداد آن توسط شهردار اهواز فسخ شد.

پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غرب اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است. این پروژه به ۲ گام دسته بندی و گام نخست آن از فرودگاه تا مصلا با ۶ ایستگاه تعیین شده است.

خط ۲ قطار شهری اهواز نیز با ۲۰ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد می‌یابد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار