گرامیداشت روز خوزستان در نمایشگاه کتاب تهران

تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 | 18:43 ب.ظ
گرامیداشت روز خوزستان در نمایشگاه کتاب تهران زمان مطالعه: ۴ دقیقه مراسم گرامیداشت روز خوزستان با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کشوری و استانی و هنرمندان استان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. به گزارش نخبگان و به نقل از ایسنا،دکتر محمد […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مراسم گرامیداشت روز خوزستان با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کشوری و استانی و هنرمندان استان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایسنا،دکتر محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در این آیین گفت: در سال گذشته حدود یک هزار و ٢٠٠ عنوان کتاب توسط نویسندگان بومی و محلی خوزستان در حوزه‌های مختلف از جمله کتاب‌های ادبی، شعر، تاریخ، فرهنگ، هنر و سایر حوزه‌ها نوشته شده است.

وی با بیان این که درمورد قومیت‌های مختلف کتاب‌های بسیاری نوشته شد افزود: تنوع و تعداد کتاب‌های چاپ شده نشان می‌دهد که استان خوزستان در زمینه کتابت و نویسندگی ظرفیت بسیار بالایی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب استان در سال گذشته ادامه داد: در نمایشگاه کتاب خوزستان بیش از یک میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومان کتاب فروخته شد که نشان از اهمیت و جایگاه ویژه کتاب و کتابخوانی در میان مردم این استان دارد.

همچنین معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزاری روز خوزستان در نمایشگاه کتاب تهران جلوه‌ای از قدردانی و حق‌شناسی مردم ایران و مدیران ملی از این استان است.

عبدالهادی فقهی‌زاده با بیان این که خوزستان خواستگاه عالمان بسیار بزرگی در تاریخ بوده است افزود: علامه شیخ شوشتری و آیت‌الله بهبهانی از جمله این عالمان بزرگ هستند. برخی از دانشمندان خوزستانی در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری خدمات بسیاری به کشور کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: صدها سینماگر، هنرمندان مختلف و اهالی موسیقی محلی و کشوری اهل خوزستان هستند و در این استان رشد کرده‌اند.

فقهی‌زاده اظهار کرد: برگزاری روز خوزستان در نمایشگاه کتاب تهران جلوه‌ای از قدردانی و حق‌شناسی مردم ایران و مدیران ملی از این استان است.

استاندار خوزستان نیز بر تشکیل کارگروه‌های فرهنگی توسط اهالی فرهنگ و هنر استان به منظور تقویت روحیه و ایجاد نشاط و امید در آسیب‌دیدگان در سیل تاکید کرد.

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: با این که بیش از ١۵ میلیارد متر مکعب آب وارد استان شد اما توانستیم شرایط را مدیریت کرده و میزان خسارات را به حداقل برسانیم.

وی با بیان این که شرایط استان به حالت عادی برگشته است افزود: کمیته‌هایی جهت برآورد و پرداخت خسارت وارده به برخی سیل‌زدگان تشکیل شده و تمامی این خسارات پرداخت خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان این که بعد از بحران سیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان باید با انجام فعالیت‌های فرهنگی به زنان و کودکانی که در این سیل آسیب‌های روحی دیدند کمک کنند تا شرایط به حالت عادی برگردد تاکید کرد: از نخبگان فرهنگی و هنری، اهالی فرهنگ و رسانه و همچنین متخصصان امور اجتماعی انتظار داریم گروه‌هایی را در جهت کمک‌رسانی به نقاط آسیب‌پذیر و روستایی تشکیل دهند.

شریعتی از تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برگزاری روز خوزستان در نمایشگاه کتاب تهران قدردانی کرد و گفت: برگزاری این روز می‌تواند ظرفیت‌ها و توانایی‌های خوزستان را به بهترین شکل معرفی کند و باید قدردان برگزارکنندگان این مهم باشیم.

همچنین دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: خواستگاه بسیاری از دانشمندان، علما، رزمندگان، نویسندگان، شعرا، فیلمسازان و بسیاری از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور خوزستان است.

سید محمدرضا موالی‌زاده یادآوری کرد: اقوام مختلف با لهجه‌های گوناگون به زیبایی هر چه تمام‌تر در کنار یکدیگر و در خوزستان زندگی می‌کنند و ارتباطات عمیق عاطفی دارند. این موضوع را می‌توان یکی از جاذبه‌های این استان دانست.

او با اشاره به این که خوزستان مهد علم است افزود: توجه به کتاب در میان مردم خوزستان و همچنین وجود دانشگاه جندی شاپور و شهید چمران نشان دهنده ظرفیت بالای علمی جوانان این است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اظهار این که خوزستان پایتخت دفاع مقدس است ادامه داد: شهدای بسیاری از این سرزمین عروج کردند و حماسه‌ای که در شهرهای این استان خلق شد در تاریخ ماندگار بوده و خلق حماسه یکی از ویژگی‌های ممتاز خوزستان است.

وی با بیان این که خوزستان قطب عمده پزشکی، فرهنگی و ورزشی در کشور است گفت: خواستگاه بسیاری از دانشمندان، علما، رزمندگان، نویسندگان، شعرا، فیلمسازان و بسیاری از شخصیت‌هایی که در عرصه ایثار، مقاومت، فرهنگ، هنر، ادب، اندیشه، رسانه، سازندگی و خدمت به مردم نام آور هستند، خوزستان است.

موالی‌زاده با اشاره تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش فرهنگ کتابخوانی گفت: در صورت رشد فرهنگ کتابخوانی سرمایه اجتماعی کشور افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم شریف اهواز، حمیدیه، کارون و باوی هم در یین گرامیداشت روز خوزستان در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: توسعه فرهنگی خوزستان با تشویق جوانان به کتاب و کتابخوابی رقم خواهد خورد.

علی ساری بیان کرد: بر خلاف سایر استان‌ها، خوزستان در این چند روز هنوز درگیر سیل بوده و نیازمند نگاه و توجه ویژه هم از نظر تخصیص بودجه و هم از نظر تامین نیازهای ضروری و مهم برای سیل‌زدگان است.

وی به ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی خوزستان اشاره کرد و افزود: خوزستان ظرفیت‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی بسیاری دارد و باید بعد از فروکش کردن سیل و عمق آب به بهترین شکل استفاده شود.

ساری با بیان این که وضعیت استان و کلانشهر اهواز در حال عادی شدن است تصریح کرد: دولت و مجلس به صورت جدی به دنبال جبران خسارات وارده به سیل زدگان هستند.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که جوانان و نوجوانان جذب کتابخانه‌های عمومی شوند گفت: باید پله‌پله با جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزان کار شود تا به نتیجه مطلوب برسیم و شاهد ارتقای فرهنگ مطالعه در استان

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار