کشاورزی و کسب و کار با اجرای طرح بزرگ آبرسانی «فدک» در شمال خوزستان رونق می‌گیرد

تاریخ انتشار: سه شنبه 17 بهمن 1402 | 10:11 ق.ظ
کشاورزی و کسب و کار با اجرای طرح بزرگ آبرسانی «فدک» در شمال خوزستان رونق می‌گیرد زمان مطالعه: ۲ دقیقه مدیر‌عامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آغاز اجرای طرح آبرسانی «فدک» یا طرح جامع تأمین آب شهر‌های شمال شرق خوزستان از سد کارون ۳ گفت: انتقال آب به این اراضی موجب رونق کشاورزی و کسب و کار، ایجاد عدالت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت در این مناطق است.
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش نخبگان و به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو(پاون)، طرح آبرسانی «فدک» یا طرح جامع تأمین آب شهر‌های شمال شرق خوزستان از سد کارون ۳، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی کنونی کشور است که عملیات اجرایی این طرح در دولت سیزدهم برای جمعیت تحت پوشش ۷۲۰ هزار نفری شهری و روستایی آغاز شده است.

با اجرای این طرح آب کشاورزی جهت اراضی آبی در سطحی حدود ۲۰ هزار هکتار و توسعه باغات دیم در سطح ۴۰ هزار هکتار تأمین می‌شود. افق اولیه برای اجرای این طرح تا سال ۱۴۲۵ در نظر گرفته شده است تا در طول این سال‌ها، آب شرب مورد نیاز مردم خوزستان را تأمین کند. بر این اساس با اجرایی شدن این طرح کمبودی از حیث تأمین آب شرب به میزان ۶۲ میلیون مترمکعب در سال و تأمین آب کشاورزی به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب در سال تا افق ۱۴۲۵ وجود نخواهد داشت.

عباس صدریان فر در گفت‌و‌گو با پاون در این باره اظهار کرد: مناطق شمال شرقی استان خوزستان هرچند به واسطه قرار داشتن در کوهپایه‌های زاگرس دارای شرایط آب و هوایی ملایمتر و بارش بیشتر است،اما  به دلیل مشکلات تأمین آب ، توسعه کشاورزی در منطقه مناسب نبوده و  کشاورزی به صورت دیم انجام می‌شود.

مدیر‌عامل سازمان آب و برق خوزستان انتقال آب به این اراضی را موجب رونق کشاورزی و کسب و کار، ایجاد عدالت اجتماعی، جلوگیری از مهاجرت در این مناطق عنوان کرد.

وی درباره تأمین آب شهر‌های مشمول طرح فدک شامل ایذه، باغملک و قلعه تل، می‌داود، هفتکل، رامهرمز و صیدون گفت: تأمین آب کشاورزی شهر‌های ایذه، باغملک و قلعه‌تل به مساحت ۱۶ هزار هکتار از طریق سامانه انتقال آب از سد کارون در تلفیق با تأمین آب شرب انجام خواهد شد.

صدریان فر ادامه داد: این سامانه مشتمل بر آبگیر از سد کارون ۳ و ‌ایستگاه پمپاژ خطوط لوله و تونل است که عملیات اجرایی این سامانه هنوز شروع نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان در عین حال تأمین آب اراضی کشاورزی شهر تیغن و می‌داود از طریق بند و خطوط بوده را یادآور شد و گفت: عملیات اجرایی این طرح حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی به تأمین آب اراضی کشاورزی رامهرمز به مساحت ۱۱هزارو ۹۲۸ هکتار از طریق سد انحرافی و آبگیر ثقلی اشاره کرد و افزود: ساختمان سد و آبگیر و کانال انتقال و ۷۷۰۰ شبکه اصلی آن تکمیل شده است.

مدیر‌عامل سازمان آب و برق خوزستان در ارتباط با تأمین آب اراضی کشاورزی شهرستان هفتکل، خاطر‌نشان کرد: تأمین آب یکی از طریق احداث بند‌های آبخیزداری و دیگری در انتهای سامانه انتقال آب از سد جریانی مسجد سلیمان انجام می‌شود و همچنین آبرسانی به سایر اراضی در دست مطالعه و برنامه‌ریزی است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار