گزارش اختصاصی اعتدال نخبگان

اندیکای مظلوم روی خط زلزله

تاریخ انتشار: یکشنبه 18 مهر 1400 | 13:00 ب.ظ
اندیکای مظلوم روی خط زلزله زمان مطالعه: ۵ دقیقه اعتدال نخبگان/ زمین لرزه‌ای ۵ ریشتری بامداد دیروز شرق خوزستان را لرزاند و به ۱۲۰ روستای شهرستان اندیکا خسارت وارد کرد به طوری که ۴۰۰ خانه روستایی در این منطقه کاملا تخریب و باعث مصدومیت چند نفر شد.     به گزارش خبرنگار اعزامی اعتدال نخبگان، شرق خوزستان چند روزی است می‌لرزد؛ صبح دوازدهم مهرماه […]
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اعتدال نخبگان/ زمین لرزه‌ای ۵ ریشتری بامداد دیروز شرق خوزستان را لرزاند و به ۱۲۰ روستای شهرستان اندیکا خسارت وارد کرد به طوری که ۴۰۰ خانه روستایی در این منطقه کاملا تخریب و باعث مصدومیت چند نفر شد.

 

 

به گزارش خبرنگار اعزامی اعتدال نخبگان، شرق خوزستان چند روزی است می‌لرزد؛ صبح دوازدهم مهرماه بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷/۵ ریشتر در این منطقه به وقوع پیوست و منجر به مصدومیت چند تن و خرابی تعدادی خانه شد.

همچنین شامگاه پانزدهم مهر زلزله‌ای دیگر به بزرگی ۴ ریشتر در قلعه‌خواجه اتفاق افتاد. گویا زمین دست‌بردار نبود تا اینکه ساعت ۲:۴۶ دقیقه بامداد دیروز دوباره زلزله‌ای با قدرت ۵ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین، شهرستان اندیکا را لرزاند.

با گذشت حدود ۲ ساعت از این واقعه، زمین‌‌لرزه دیگری با قدرت ۶/۲ ریشتر و در نهایت ساعت ۹:۳۵ زلزله‌ای با قدرت ۶/۴ ریشتر شهر قلعه‌خواجه را به لرزه در آورد. پس از وقوع این حادثه بلافاصله نیروهای امدادی و خدمات‌رسان به این منطقه اعزام شدند.

به گفته شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان، به فرمانداری‌ها و دستگاه‌های امدادی و عملیاتی سراسر استان به منظور پیشگیری از هر حادثه احتمالی اعلام آماده‌باش شده است و نیروهای امدادی در حال کمک‌رسانی هستند.

همچنین در پی این حادثه فرماندار شهرستان اندیکا گفت: به دنبال وقوع زلزله‌های اخیر در شهرستان تاکنون ۴۰۰ منزل روستایی و عشایری به صورت ۱۰۰ درصدی تخریب شده است. امرالله نوذری با اشاره به آخرین ارزیابی‌های زلزله اخیر در این شهرستان اظهار کرد: نخستین زلزله این منطقه روز دوشنبه هفته گذشته به وقوع پیوست که میزان آن ۷/۵ ریشتر بود و پس از آن تاکنون ۱۴ بار دیگر این شهرستان لرزیده است که آخرین آن صبح دیروز با شدت ۵ ریشتر بود. وی افزود: در پی این حادثه شهرستان شاهد خسارات جدی در تمام حوزه‌ها بوده است؛ بویژه در مناطق روستایی و عشایری.

فرماندار شهرستان اندیکا ادامه داد: در جریان زلزله اخیر ۱۲۰ روستای این شهرستان خسارت دیدند که عمدتا دارای بافت سنتی و قدیمی‌ساز بودند و در این رابطه نیز ۴۰۰ منزل مسکونی روستایی و عشایری شاهد خسارت ۱۰۰ درصدی بودند. نوذری با بیان اینکه بازرسی‌ها و ارزیابی در مناطق آسیب‌دیده به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد، گفت: این شهرستان دارای ۶۰۰ روستاست و به ‌دلیل تعداد بالای روستا و وجود مناطق صعب‌العبور، کار بررسی با سختی مواجه است ولی با این وجود ۱۲ تیم ارزیاب در حال انجام کار هستند.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب‌ها به منازل بخش چلو که یک منطقه عشایری است وارد شده است. فرماندار اندیکا با اشاره به مشکلات پس از وقوع زلزله در روستاهای این شهرستان می‌گوید: بسیاری از روستاهای بخش چلو در این شهرستان به‌ صورت کامل تخریب شده‌اند و شرایط منطقه به نوعی است که هیچ امکانی برای جابه‌جایی یا اسکان روستاییان در مکان جدید وجود ندارد.

وی با بیان اینکه استفاده از چادر نیز با توجه به شرایط مناطق آسیب‌دیده مقدور نیست، افزود: اسکان فوری کانکس برای استفاده روستاییان آسیب‌دیده از زلزله پیشنهاد شده و در حال حاضر تنها راه‌حل مشکل است.

فرماندار شهرستان اندیکا با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منازل بخش مرکزی نیز آسیب جدی دیده‌اند، ادامه داد: با توجه به نبود جاده مناسب روستایی در مناطق آسیب‌دیده، انتقال مصالح برای اهالی این مناطق کار سختی خواهد بود و علاوه بر آن هزینه‌های چند برابری را برای آنها در پی خواهد داشت.

نوذری با اشاره به خدمات در حال انجام از سوی نیروهای امدادی گفت: از تمام دستگاه‌هایی که در حوزه راهسازی توان کمک دارند استمداد می‌طلبیم تا با همکاری و همیاری خود گوشه‌ای از مشکلات راه را برطرف کنند.

وی همچنین با اشاره به آسیب دیدن مدارس در زلزله اخیر بیان کرد: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده نزدیک به ۵۰ مدرسه در معرض خطر هستند و همچنین برای چند مدرسه راه دسترسی جهت انتقال کانکس وجود ندارد و می‌طلبد این کار با استفاده از بالگرد انجام شود. همچنین انتظار می‌رود با توجه به اینکه سرما و بارش‌ها در حال نزدیک شدن است، مسؤولان با جدیت بیشتری پای کار بیایند و به روستاهای آسیب‌دیده شهرستان اندیکا توجه جدی‌تری داشته باشند.

در این باره قاسم ساعدی یکی از نمایندگان استان خوزستان در گفت‌وگوی تلفنی با اعتدال نخبگان درباره میزان خسارات وارده در پی وقوع زلزله اخیر در شرق استان خوزستان گفت: تیم‌های ارزیاب در حال بررسی و ارزیابی لازم هستند اما هنوز درباره خسارات وارده رقم دقیقی اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه نیروهای امدادی و هلال‌احمر همراه با جهادگران از سراسر استان به منطقه زلزله‌زده اعزام شده‌اند، افزود: سازمان‌های خدمات‌رسان چون هلال‌احمر و مدیریت بحران استان ضمن انجام تمهیدات لازم برای اسکان زلزله‌زدگان با هدف حفظ امنیت جانی آنها به دلیل احتمال وقوع پس‌لرزها به شکل آماده‌باش کامل درآمده و تمام امکانات و تجهیزات لازم را برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان تامین کرده‌اند.

 زلزله شرق استان خوزستان در حالی رخ داد که هوا رو به سردی است و در نتیجه مشکلات زلزله‌زدگان را در روزهای آتی دوچندان می‌کند.

در چنین شرایطی امام جمعه اندیکا گفت: این شهرستان در زلزله اخیر بسیار مظلوم واقع شد و حتی در فضای مجازی می‌بینیم این زلزله به نام چلگرد در حال انتشار است و از اندیکا بویژه منطقه محروم و تمام‌عشایری چلو در خوزستان نامی برده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام سیداکبر موسوی اظهار کرد: میزان خسارت زلزله اخیر در مناطق عشایری اندیکا به اندازه خسارات چلگرد چهار‌محال‌وبختیاری است.

وی افزود: در روزهای گذشته با نماینده ولی‌فقیه در استان از مناطق زلزله‌زده اندیکا بازدیدی داشتیم و در برخی روستاها منازل به طور صددرصد تخریب شده است.

اکبر موسوی بیان کرد: چلگرد با اندیکا برای ما تفاوتی ندارد اما خواهشی که از دولت داریم این است که ظلم ۸ ساله دولت قبل نسبت به اندیکا تکرار نشود.

موسوی اذعان کرد: در زلزله سال‌های گذشته مسجدسلیمان، اندیکا نیز به همان شدت لرزید اما اندیکا که ۹۵ درصد بافتش روستایی و عشایری است، نادیده گرفته شد.

امام جمعه اندیکا گفت: بر اساس اعلام فرمانداری ۱۲۰ روستا درگیر خسارت و صدها خانه تخریب شدند. همچنین خانه‌هایی که ترک برداشته‌اند با بارش باران خراب خواهند شد.

وی بیان کرد: از مسؤولان ملی و استانی تقاضا می‌شود اندیکا را فراموش نکنند، چرا که این شهر به خودی خود محروم است. این زلزله می‌تواند بهانه‌ای برای تخصیص اعتبارات و بودجه برای رفع محرومیت‌های اندیکا باشد.

اکبر موسوی تصریح کرد: ما امیدواریم دولت جوان و جهادی سیزدهم و آقای رئیسی که امید محرومان است، اندیکا را فراموش نکنند.

وی ادامه داد: جناب مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، جناب رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و دیگر مسؤولان خوزستانی در دولت دین خود را به خوزستان ادا کنند و برای زادگاه خود فریاد بزنند.

اندیکا منتظر تدابیر مدیریتی برای بحران پسازلزله با توجه به ادامه یافتن زمین‌لرزه‌های شدید پس از زلزله ۴ روز پیش در شهرستان اندیکا که منجر به تخریب چند منزل روستایی شد، پس‌لرزه‌های شدید در این منطقه همچنان ادامه دارد و این در حالی است که آسیب‌دیدگان این حادثه نیازمند توجه و ورود جدی مسؤولان جهت رفع مشکلات خود هستند.

با وجود گذشت چند روز از زلزله شدید و ۷/۵ ریشتری که منجر به وارد شدن خسارات جدی به منازل روستایی شهرستان اندیکا شد، این شهرستان همچنان شاهد پس‌لرزه‌ها و زمین‌لرزه‌های شدید است. این در حالی است که همچنان زمین‌لرزه‌های شدید باعث وارد شدن خسارات جدی به بافت‌های کم‌مقاومت و همچنین آسیب‌دیده از زلزله اخیر می‌شود.

با این وجود مردم روستاهای این شهرستان همچنان در انتظار ورود جدی مسؤولان به این مساله و حضور آنها در این مناطق برای بررسی شرایط و تخصیص امکانات لازم برای پیشگیری از بحران‌های بعدی در فصل پیش ‌رو با توجه به موضوع بارندگی و سرما هستند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار