از شمالم تا جنوبم ، خوزستان نوشتاری از داریوش بهارلویی در مخالفت به تجزیه خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 3 مهر 1400 | 13:55 ب.ظ
از شمالم تا جنوبم ، خوزستان نوشتاری از داریوش بهارلویی در مخالفت به تجزیه خوزستان زمان مطالعه: ۳ دقیقه در حالی که اسامی و برنامه های وزرای پیشنهادی ، بی نام جنوب در بهارستان میان نمایندگان دست بدست می شود ، اعلام وصول یک طرح حال با هر توضیحی ، شوکی عجیب وارد نمود . به نظر می رسد طرح تجزیه آبی و خاکی استانی که تمامی سلول هایش با خون شهدای این مرز […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در حالی که اسامی و برنامه های وزرای پیشنهادی ، بی نام جنوب در بهارستان میان نمایندگان دست بدست می شود ، اعلام وصول یک طرح حال با هر توضیحی ، شوکی عجیب وارد نمود . به نظر می رسد طرح تجزیه آبی و خاکی استانی که تمامی سلول هایش با خون شهدای این مرز و بوم گره ای ناگسستنی خورده است ، داغ جدیدی باید باشد که در آینده بر قلب همه خواهد نشست . تعجب برانگیزتر اعلام زمان وصول این طرح در ایامی است که به مدد رسیدن آب به نقاط دور دست استان مردم نفسی به راحتی کشیده اند . این نگارنده است که حس می کند زمان عبور از یک مصیبت به مصیبت دیگر کم و کمتر می شود یا حس مشترکی است که بسیاری آن را تجربه می نمایند ؟
همین مدتی قبل بود که از تفکیک آبی استان نوشتیم .طرحی شاید بی پشتوانه که در انفعال نخبگان ، دانشگاهیان و نمایندگان استانف موجب سه پاره شدن رودخانه ها به بهانه حکمرانی در چارچوب حوضه آبریز گردید . جایی که حتی برای خوزستان سهمی در مدیریت آب های منتهی به دیارش ندیده بودند . حالا تقسیم و دوپاره کردن اراضی استان و عبور چنین اندیشه ای از ذهن یک خوزستانی آنقدر غریب و عجیب به نظر می رسد که زندگی بر سطح خورشید . دیاری که میان قومیت های ساکن در او ، پیوندهای دیرینه وجود داشته و هر کدام با هر گویش ، اصلیت و فرهنگی که باشند خود را یکپارچه خوزستانی نامیده و به آن افتخار می نمایند . انتظار می رود که نمایندگان استان به جای چنین اقداماتی ، تمام ذهن و اندیشه خود را بر روی انتخاب کابینه متمرکز نمایند که در آن همچنان یک جنوبی فرصت وزیر نیرو شدن پس از ۴۲ بعد از انقلاب را نداشته و باید ۴ سال دیگر پشت خط به انتظار بماند . عدم انتخاب وزیر نیرو از خوزستان مانند آن است که در یک شهر بندری با ماهیگیران فراوان و دانشگاهی برای آموزشی صیادی ، یک نفر از دل کویرکه حتی یکبار قلاب ماهیگیری و رود را ندیده است ، به ریاست بندر انتخاب نمایی و بگویی در دیار شما کسی را شایسته و آشنا با فن صید ماهی ندیدم . مثالی روشن و واضح تر از این نیافتم تا اعتراض و توجه شما نخبگان و وکلای ملت را به این امر جلب نمایم . ما درک می کنیم که ملاک شایستگی و توانایی بوده و منافع ملی بالاترین اصل است. اما بارها گفته و نوشته ایم که خوزستان سرشار از امکانات و مزایایی است که اگرچه متعلق به همه کشور بوده اما خود و ساکنانش هیچگاه نقشی اثرگذار و مهم در سیاست گذاری و برنامه ریزی آن در ابعاد ملی نداشته اند. ما نیز کاملا متعقد هستیم که نگاه باید منافع ملی را در اولویت قرار دهد اما هیچ ایرادی ندارد که نقش و سهمی در ایفای این رویکرد ملی داشته باشیم . ما از نمایندگان محترم خوزستان می خواهیم به جای تفکر درباره امری که هیچگاه مردم این سرزمین داغ و تفتیده با همه ی محرومیت ها ، اجازه وقوعش را نخواهند داد، با هم افزایی و بسیج تمامی ظرفیت ها و یاری گرفتن از نخبگان ، اساتید دانشگاه و صاحبان نفوذ ، رئییس جمهور محترم را به دادن سهمی شایسته و سزاوار در کابینه برای ویژگی های مهم این دیار فقیر در عین ثروت، مانند نفت ، صنایع ، کشاورزی، آب و انرژی راضی و ترغیب نموده و جانانه از حق مردم دفاع نمایند . ایران اسلامی وطن دوست داشتنی ماست و خوزستان تکه ای از این سرزمین که از شمال تا جنوبش گرم ، زیبا و مامن و خانه خورشید است . اهواز مرکز استان و همه شهرها و روستاهایش پاره ای از جان و روح ما هستند. این کلام آخر ما با شماست .

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار