شهردار اهواز: مشخص نشدن سهم دولت در بافتهای فرسوده مهمترین چالش ماست

تاریخ انتشار: جمعه 28 مهر 1396 | 14:24 ب.ظ
شهردار اهواز: مشخص نشدن سهم دولت در بافتهای فرسوده مهمترین چالش ماست زمان مطالعه: ۳ دقیقه شهردار کلانشهر اهواز گفت:وجود بافت فرسوده در کلانشهر اهواز و مشخص نشدن سهم دولت برای ترمیم و بازسازی این بافت مهمترین مشکل و دغدغه ماست. به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا ؛ منصور کتانباف شامگاه پنجشنبه در نشست بررسی توسعه شهری و روستایی خوزستان با حضور روسای شورای شهر و شهرداران استان که […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

شهردار کلانشهر اهواز گفت:وجود بافت فرسوده در کلانشهر اهواز و مشخص نشدن سهم دولت برای ترمیم و بازسازی این بافت مهمترین مشکل و دغدغه ماست.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا ؛ منصور کتانباف شامگاه پنجشنبه در نشست بررسی توسعه شهری و روستایی خوزستان با حضور روسای شورای شهر و شهرداران استان که در سرسرای شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: همچنین بحث آلودگی محیط زیست، آب و هوا و ریزگردها به دلیل عدم توجه برخی افراد موجب بروز مشکلات فراوانی برای شهروندان شده است.
وی افزود: ریزگرد، پسماند فعالیت های صنعتی و صنایع نفت و صنایع وابسته به آن و ذوب فلزات و تولید انواع فولاد و فاضلاب و پسماند های صنعتی و خانگی و رهاسازی آن در رودخانه یکی دیگر از مشکلات اصلی کلانشهر اهواز است که برای جبران این معضل باید در بودجه سال آینده موضوع آلایندگی نفت و سهم شهرها در قانون گنجانده شود.
شهردار اهواز ادامه داد: در حال حاضر مردم کلانشهر اهواز با وجود بیش از ٢٢٠ حلقه چاه نفت فعال از حق آلایندگی بی بهره اند.
وی تصریح کرد: بیش از ٧٠ درصد جمعیت کل کشور در شهرها زندگی می کنند اما نظام اداری کشور تعریف درستی از شهرداری ها نداشته و قوانین شهرداری با شرایط روز کشور همخوانی ندارد.
کتانباف اظهار کرد: عدم وجود درآمدهای پایدار، شهرداری ها را با مشکلات عمده ای مواجه کرده و برای این که این مشکل منجر به شهر فروشی نشود انتظار می رود مالیات بر ارزش افزوده به صورت مساوی بین شهرداری و دولت تقسیم شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر آن بخش از مالیات بر ارزش افزوده ای که از سوی دولت به شهرداری ها تعلق می گیرد به دلیل این که قانون اجازه بازرسی به شهرداری ها را نمی دهد، قابل محاسبه نیست و همین امر مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است.
وی افزود: در چنین شرایطی نیز شهرداری اهواز بیشتر از گذشته نیاز به حمایت دولت در بهبود وضعیت اتوبوسرانی و تاکسیرانی و ساخت مترو دارد که بیش از ۱۰ سال است مردم اهواز انتظار راه اندازی آن را می کشند.
کتانباف تصریح کرد: همچنین حاشیه نشینی و سکونت غیرمجاز در زمین های تصرفی و بدون سند مالکیت از مشکلات دیگر شهرداری در اهواز بوده که باید تعیین تکلیف شده و شرایطی ایجاد شود که مردم از حداقل امکانات شهری بهره مند گردند.
وی یادآور شد: عوارض سوخت، گمرک و فرودگاهی به موقع به شهرداری ها پرداخت نمی شود و همین امر ما را با چالش جدی مواجه کرده است.
همچنین در این جلسه فرامند هاشمی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: تعداد شهرهای خوزستان ۷۶ شهر بوده که از این تعداد، ۱۰ شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ، شش شهر بین ۵۰ تا یکصد هزار نفر جمعیت و ۶۰ شهر دیگر نیز زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند.
وی با بیان این که جمعیت کل استان طبق آمار سال ۱۳۸۵ ، چهار میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است گفت: اکنون جمعیت شهری استان سه میلیون و ۵۵۴ میلیون نفر بوده که سرانه فضای سبز شهری معادل ۸٫۷ مترمربع است که با توجه به سرانه استاندارد ۱۲ تا ۱۴ مترمربع ، فاصله زیادی با استاندارد فضای سبز داریم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: همچنین بودجه مصوب سال ۱۳۹۶حدود ۲۷ هزار میلیارد ریال است که سرانه بودجه هر شهروند در سال جاری ۷٫۷میلیون ریال محاسبه شده است.
وی ادامه داد: بالاترین سهم بودجه مصوب در بین شهرها مربوط به کلان‌شهر اهواز بوده و سرانه آن ۱۲٫۷ میلیون ریال است که معادل ۵۴ درصد بودجه شهرهای استان را به خود اختصاص داده است.
هاشمی زاده اظهار کرد: تعداد شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر استان ۱۰ شهر بوده و بودجه شهرداری‌های استان در سال ۱۳۹۵معادل ۲۵ هزار میلیارد ریال است.
وی افزود: اعتبارات ارزش افزوده عوارض و آلایندگی استان در سال ۱۳۹۵ که به حساب شهرداری‌ها واریز شده، حدود هشت هزارو ۸۰۰ میلیارد ریال بوده که این عدد در مقایسه با بودجه دیگر استان‌ها بودجه بسیار قابل حساب و رقم سنگینی بوده و معادل بودجه چند استان شمالی و شرقی است

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار