بررسی گزینه های احتمالی شهرداری اهواز

تاریخ انتشار: جمعه 30 تیر 1396 | 00:25 ق.ظ
بررسی گزینه های احتمالی شهرداری اهواز زمان مطالعه: ۵ دقیقه نخبگان: انتخابات شورای شهر اهواز به یکی از پیچیده ترین انتخابات چند دوره اخیر اهواز تبدیل شد که با تاخیر طولانی وپس از فراز ونشیب فراوان صحت آن به تایید هیئت نظارت شهرستان رسید لذا به عنوان رسانه نخبگان همانطور که وعده داده بودیم برآن شدیم تحلیلی اجمالی از همه کاندیداهای احتمالی تصدی شهرداری اهواز […]
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

نخبگان: انتخابات شورای شهر اهواز به یکی از پیچیده ترین انتخابات چند دوره اخیر اهواز تبدیل شد که با تاخیر طولانی وپس از فراز ونشیب فراوان صحت آن به تایید هیئت نظارت شهرستان رسید
لذا به عنوان رسانه نخبگان همانطور که وعده داده بودیم برآن شدیم تحلیلی اجمالی از همه کاندیداهای احتمالی تصدی شهرداری اهواز بایک نگاه بیطرفانه وبا استفاده از نظر کارشناسان واعضا شورا داشته باشیم .
به هرحال امیدواریم که این تحلیل بتواند راهگشای انتخاب شهردار آینده اهواز باشد.
چیزی که مسلم است شهراهواز سالهاست بدلیل نداشتن یک مدیریت علمی تمام عیار؛ بایک چالش اساسی درزمینه شهرسازی و خدمات شهری وعمرانی مواجه شده است و عدم اشراف شهرداران قبلی در زمینه شهرسازی ؛مالی وحقوقی وعمرانی باعث تخلفات گسترده ای درشهرداری شده است و همین موضوعات باعث گردید اساس شهراهواز نسبت به سایر کلانشهرها با مشکل مواجه شود بطوری که به بیان بسیاری از کارشناسان امورشهری اصلاح ساختار آن امکان پذیر نباشد .

✅دکترسید جعفر حجازی
حجازی هر چند سوابق کاردر شهرداری نداشته اند ولی گزینه مناسبی برای شهرداری اهواز میتواند باشد که سابقه معاونت عمرانی و استانداری خوزستان راهم درکارنامه دارد .

✅مرتضی سقاییان نژاد
سقاییان که سابقه ۱۳سال شهرداری اصفهان را به عنوان موفق ترین شهردار تاریخ اصفهان درکارنامه دارد درحال حاضر شهردار قم است و با توجه به تغییر جناح شورای شهر قم شاید نتواند گزینه بعدی شورای شهرقم باشد و همین موضوع وی را گزینه مناسبی برای شهرداری اهواز میکند.

✅دکترسید کریم حسینی
سیدکریم حسینی یکی از مدیران متعهد چندسال گذشته استان خوزستان است که سابقه دومعاونت استانداری خوزستان را در کارنامه دارد و دارای ضریب هوشی بسیار بالایی نیز میباشد و علاوه بر تجربه مدیریتی؛ دارای یک کاریزما و روابط عمومی بسیارقویست که باعث موفقیت وی درهرجایگاهی میشود و مسلما میتواند گزینه موفقی هم برای شهرداری اهوازباشد.

✅فرامندهاشمی زاده
شهردار دهه هفتاد شهراهواز؛ که از وی بعنوان بهترین شهردارتاریخ خوزستان یاد میشود ؛ شاید انرژی گذشته را نداشته باشد ولی هم از نظر تجربه و هم دانش آکادمیک بسیار بسیار بالا تر از قبل شده است و همواره بهترین گزینه شهرداری اهواز است.

✅محمداحمدی بافنده
بافنده یکی از موفق ترین مدیران خوزستانی درشهرداری تهران بود که سابقه مدیرعاملی تاکسیرانی و اتوبوسرانی و معاونت خدمات شهری و شهرداری منطقه یک و شهرداری قم رادرکارنامه دارد و اکنون نیز مدیرعامل مترو تهران است و با توجه به تغییر جناح شورای شهر وانتصاب وی به قالیباف شرایط وی در شهرداری تهران متزلزل شده و گزینه خوبی برای شهرداری اهواز است.

✅حسین حیدری
حیدری هم دیگر کاندیدای شهرداری اهواز است که سابقه مدیرکلی امور شهری وشوراهای استانداری و یک دوره عضویت در شورای شهر وی را کاملا برقوانین شهرداری مسلط نموده و بعلاوه تخصص حقوقی وی باعث اشراف کامل وی بر مسائل حقوقی درشهرداری میشود ضمن اینکه وی بعنوان کارمند سابق شهرداری اهواز آشنایی خوبی نیز با نیروها وجو شهرداری دارد ؛ و از طرف دیگر همسو با جناح اکثریت شورا نیز میباشد و همه اینها حیدری را یک گزینه بسیار مطلوب برای شهرداری اهواز نموده است.

✅حمید زنگنه
زنگنه که علاوه برسابقه سرپرستی طولانی شهرداری اهواز ؛ سابقه نمایندگی شهراهواز را هم درکارنامه خود دارد ؛ شاید الان حتی پخته تر و قوی تر از دوره قبلی خود باشد و انتخاب وی بعنوان نماینده اهواز نشان از موفقیت وی حداقل در بخش اجرایی دردوره تصدی درشهرداری اهواز داشته است .

✅سیدشکرخداموسوی
موسوی که سابقه فرماندهی سپاه و یک دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد نشان داده که جسارت کافی در انجام تصمیمات خودرا دارد واگر بعنوان شهردار اهواز منصوب شود در صورت استفاده از نیروهای سالم وشایسته ومتخصص درشهرداری وفاصله گرفتن از نیروهای ناسالم یک شهردار موفق خواهد بود .

✅محمدرضاشمسایی
شمسایی که بیشترسوابق وتحصیلاتش غیر مرتبط با شهرداری ووزارت کشوربود دریک دوره شهردار اهواز شد؛ ولی دراین دوره نشان داد که تعامل خوبی با شورا ندارد و به گفته بیشتراعضا شورای وقت ؛ تخلفات گسترده سیستماتیک دردوره وی رخ داد که منجربه استیضاح وی شد.

✅منصورکتانباف
کتانباف هم یک مدیر با دانش نسبتا پایین و سبک مدیریتی سنتی است .
وی دریک دوره توانست شهردار اهواز شود و درخلا شورا اقتدارخود را به رخ همه مدیران شهرداری بکشد و ازاین طریق بر ضعف علمی خود سرپوش گذارد وبه همین دلیل خیلی ها اعتقاد دارند وی نمیتوانست با مدیران قوی کار کند .
بعداز آن شهردار منطقه بیست تهران شد ولی پس از مدتی بیماری سراغ وی آمد و برخوردهای وی با مردم منطقه بیست باعث اعتراض اهالی منطقه وعزل وی توسط قالیباف شد.

✅دکترکورش لطفی
لطفی شاید از نظر علمی درسطح بالایی باشد ولی بامروری برسوابق شغلی ومدیریتیش می بینیم ایشان چندماهی معاون ترافیک وحمل ونقل شهرداری بود ونه تنها هیچ اقدام موثری از وی شاهد نبودیم بلکه پس از مدتی ازاین سمت استعفا دادند سپس وارد هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی شد وباز پس از مدتی استعفا داد ؛ دردوره بعد رییس سازمان نظام مهندسی شد که باز هم بدون هیچ اقدام موثری دراین سازمان از سمت خود استعفا داد . به هر حال چیزی که مسلم است ؛ سوابق مدیریتی ایشان نشان از ناتوانی مدیریتی ایشان دارد.

البته اگر بخواهیم ازبین نیروهای شهرداری و تکنوکراتی به انتخاب شهردار بپردازیم میتوانیم چهار گزینه دیگررا هم که ممکن است شایستگی بیشتری نسبت به بیشتر گزینه ها دارند مطرح کنیم .
یکی علیرضا عالیپور؛ دکتر سیدرسول صالحی ؛ دکترمحمدصفری و آهن جان

✅دکتر سیدرسول صالحی
صالحی گزینه ایست که هم متعهد ومردم دار است؛ هم بعنوان یک مهندس عمران و سابقه بیست ساله در سازمان نظام مهندسی وکارشناس دادگستری وتحصیلات مدیریت اشراف کامل بر مسائل عمرانی ومقررات شهرسازی وحقوقی ومدیریتی را دارد ؛و هم با سابقه موفق به عنوان شهردار ؛ برقوانین شهرداری آگاهی داشته و علاوه بر نداشتن وابستگی جناحی دارای اقتدار لازم هم برای اداره شهردای میباشد.

✅مهندس علیرضا عالیپور
عالیپور نیز بعنوان یک مهندس عمران و با داشتن سابقه شهرداری یکی از شهرهای استان و دو منطقه در اهواز و معاون موفق خدمات شهری شهرداری اهواز یک گزینه مطلوب و مسلط بر امور شهرداری ؛ برای تصدی شهرداری اهواز است که اتفاقا از نظرجناحی هم همسو با جناح اکثریت شوراست .

✅دکترمحمد صفری
صفری هم درزمینه شهرسازی دارای تخصص است و هم یک لابی گر با روابط عمومی قویست که همیشه میتواند یک گزینه برای شهرداری وسرپرستی شهرداری باشد و طی چنددوره اخیر شورا توانسته با افراد با نفوذ شورا ارتباط برقرار کند وجزو مدیران شهرداری باشد.

✅امیرآهن جان
آهن جان نیز یک مدیر متعهد است که در بخش فرهنگی توانسته یک تحول درشهرداری اهواز ایجاد کرده و محیط شهراهواز را به یک محیط معنوی تبدیل نماید و باتعهدی که در وی سراغ داریم میتواند یکی از شانس های تصدی شهرداری اهواز باشد.

✅دکتر هوشمند صفایی
وی نیز به عنوان یکی از مدیران با سابقه استان که مدیر کلی کار وامور اجتماعی استان های فارس ولرستان و مدیرکلی تعاون وکار وامور اجتماعی خوزستان و مدیریت پروژه فرودگاه بین المللی شیراز و چندین سمت دیگر را در کارنامه دارد نیز نشان داده در هرجایی ازجمله شهرداری اهواز میتواند موفق باشد .

✅ارسلان جعفری شهنی
ایشان یک مدیر ذاتی ست که فی نفسه در اجرا کم نظیر است وی با ذهنیتی تئوری پرداز که از مطالعات ادبی،فلسفی و فرهنگی نشات می گیرد آغاز می شود و در اجرا و تلاش های عمرانی ادامه پیدا می کند، پرکاری وجه بارز هنر مدیریتی وی است که با چاشنی شجاعت و سختکوشی توام میشود…..وی در ار صورت و هر حالتی می تواند گزینه مطلوبی باشد….

✅روح الله احمد فخرالدین وی با تجربیات زیادی که از شهرداری در مناطق مختلف اهواز مخصوصا منطقه سه و منطقه چهار دارد و نیز حضور در بخش های همچون پارکها و …..می تواند گزینه ای ایده آل برای شهرداری مرکزی دارد او درصورت حذف یکسری عوامل و اضافه نمودن نکاتی دیگر می تواند برای سالها به عنوان یک شهردار خود جوش در فعالیت های عمرانی اهواز کارگر باشد.

گزینه های مطرح شده تنها گوشه ای از ذهنیات راقم سطور می باشند که می توانند هر کدام شهرداری موفق برای اهواز باشند و در صورت داشتن شورایی دلسوز و قوی به عنوان ناظر می توانند موفق عمل کنند هرچند اعتقاد داریم سیدخلف موسوی اگر با یک شورای سالم روبرو باشد و مدیران تحمیلی ضعیف را از خودش دور کند یکی از بهترین گزینه ها برای شهرداری اهواز میتواند باشد .

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار