در دومین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا چه گذشت؟

تاریخ انتشار: پنجشنبه 6 مهر 1402 | 10:03 ق.ظ
در دومین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا چه گذشت؟ زمان مطالعه: ۴ دقیقه دومین مناظره میان نامزدهای احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در آمریکا در حالی برگزار شد که هفت نامزد حاضر در آن تلاش کردند با انتقاد از عملکرد بایدن در حوزه‌های مختلف، حمله به یکدیگر و رقیب اصلی‌شان در میان جمهوری‌خواهان یعنی «دونالد ترامپ» جایگاه خود را تقویت کنند.
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اعتدال نخبگان– به گزارش خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره جدیدترین مناظره انتخاباتی بین جمهوری‌خواهان آمریکا که بامداد پنج‌شنبه برگزار شد، آن را «پر هرج و مرج» توصیف و خاطر نشان کرد که رقبای دونالد ترامپ در این مناظره با هم درگیر شدند و به «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی و همچنین ساکن قبلی کاخ سفید و یکدیگر بر سر مسائلی از چین گرفتن تا مهاجرت و اقتصاد حمله کردند.

اما با پایان یافتن مناظره، به نظر می‌رسد که هیچ یک از هفت نامزد حاضر در صحنه نتوانسته‌اند آن نوع از رقابت‌های مقدماتی را که ترامپ به‌رغم چهار کیفرخواست مطرح شده علیه او ماه‌ها بر آن تسلط داشته، تغییر دهند.

ترامپ که در جدیدترین نظرسنجی رویترز با ۳۷ درصد از رقیب خود برای نامزدی پیشتاز بود، مانند اولین مناظره ماه گذشته (میلادی) در ویسکانسین از حضور در این مناظره نیز صرف نظر کرد.

«ران دی‌سانتیس» فرماندار فلوریدا از اولین فرصت خود استفاده کرد تا از ترامپ به دلیل آنچه آن را «مفقود شدن» عنوان کرد و اضافه کردن تریلیون‌ها دلار به بدهی خود انتقاد کند.

دی‌سانتیس با تشویق تماشاگران در ادامه این مناظره که در کتابخانه ریاست جمهوری «رونالد ریگان» در کالیفرنیا برگزار شد، گفت: او باید امشب روی این صحنه باشد. او، این را مدیون شماست که از سوابقش دفاع کنید.

دی‌سانتیس که تعداد هوادارانش در نظرسنجی‌ها پس از اینکه به طور گسترده به عنوان رقیب اصلی ترامپ شناخته شد کاهش یافته است، پس از ماه‌ها اجتناب از درگیری مستقیم به تازگی تمایل بیشتری به حمله به نامزد پیشتاز و رقیب خود داشته است.

در دومین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا چه گذشت؟
مناظره جمهوری‌خواهانِ انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

«مایک پنس» معاون ترامپ در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نیز انتقاد ملایمی از تمایل ترامپ برای متمرکز کردن قدرت در دولت فدرال ارائه کرد و قول داد که قدرت را به ایالت‌ها بازگرداند. همچنین «نیکی هیلی» سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت که ترامپ با تمرکز انحصاری بر تجارت به جای مسائل امنیتی گسترده‌تر، رویکرد اشتباهی در قبال چین اتخاذ کرده است.

جو بایدن، نامزد احتمالی دموکرات‌ها برای انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ نیز هدف مکرر کاندیداهای جمهوری‌خواه بود که عملکرد او در اقتصاد و مرز جنوبی با مکزیک را مورد انتقاد قرار دادند.

اما کاندیداهای مناظره که اکثر آن‌ها در نظرسنجی‌های ملی تک رقمی شده بودند، بخش عمده‌ای از مناظره شب گذشته را صرف حمله به یکدیگر کردند.

مانند اولین مناظره در ماه اوت، «ویوِک راماسوامی» کارآفرین و یک نوپدید سیاسی که مبارزات انتخاباتی او برای نامزدی ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه، اولین نامزدی او برای مناصب دولتی است، بارها خشم رقبای با تجربه‌تر خود را برانگیخت.

نیکی هیلی پس از دفاع راماسوامی از پیوستن به تیک‌تاک، شبکه اجتماعی متعلق به چین که نگرانی‌های امنیتی را در میان مقامات ایالات متحده ایجاد کرده است، به او گفت: من هر بار صدای شما را می‌شنوم، کمی احمق‌تر می‌شوم.

راماسوامی گفت که از این اپلیکیشن برای ارتباط با رای‌دهندگان جوان استفاده می‌کند.

در دومین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا چه گذشت؟
راماسوامی، دی‌سانتیس و هیلی

«دانا پرینو» مجری مناظره در بخش پایانی تاکید کرد که نامزدی ترامپ تا زمانی که میدان رقابت بین چندین نامزد همچنان از هم گسیخته باشد، اجتناب ناپذیر است.

اما دی‌سانتیس در پاسخ تاکید کرد: نظرسنجی‌ها رئیس‌جمهور را انتخاب نمی‌کنند، رای‌دهندگان رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند.

دونالد ترامپ دقایقی پیش از شروع مناظره برای کارگران خودرو در ایالت میشیگان سخنرانی کرد و یک روز پس از پیوستن بایدن به صف اعتراض اتحادیه خودروسازان، خود را وارد مناقشه ملی بین کارگران اعتصابی و خودروسازان برجسته ایالات متحده کرد.

رئیس‌جمهور سابق با اجتناب از هر دو مناظره نشان داد که به جای رقبای جمهوری‌خواه که در نظرسنجی‌ها عقب مانده‌اند روی بایدن، رقیب سابق و شاید آینده‌اش تمرکز کرده است.

با این حال، مجریان از نامزدها در مورد مشکلات حقوقی بیشمار ترامپ سوالی نپرسیدند. این تاجر ۷۷ ساله که تبدیل به یک سیاستمدار شده است در چهار پرونده قضایی متهم شده است و یک قاضی ایالت نیویورک روز سه‌شنبه متوجه شد که او با افزایش ارزش دارایی‌های تجاری خود کلاهبرداری کرده است.

در شرایطی که کمتر از چهار ماه تا اولین رقابت نامزدی جمهوری‌خواهان در آیووا باقی مانده است، رقبای ترامپ برای تضعیف قدرت او در کمپین مقدماتی زمان کمی دارند.

مناظره انتخاباتی چهارشنبه شب به‌ویژه برای دیسانتیس ۴۵ ساله حائز اهمیت بود که با مخالفت با بسیاری از سیاست‌های دولت ایالات متحده برای جلوگیری از گسترش کرونا، نام خود را در سطح ملی مطرح کرد. او از آن زمان به چهره ای پیشرو تبدیل شد که با آنچه او استدلال می کند سیاست‌های بیش از حد مترقی مورد علاقه شرکت‌هاست، مبارزه می‌کند.

در این میان، نیکی هیلی نیز امیدوار بود که دومین عملکرد متوالی قوی در مناظره بتواند برخی از حامیان جمهوری‌خواه را متقاعد کند که او بهترین شانس را برای کنار زدن ترامپ دارد.

در دومین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا چه گذشت؟
مناظره جمهوری‌خواهانِ انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

شبکه بلومبرگ نیز در گزارشی به این مناظره انتخاباتی میان گزینه‌های احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا، به‌ویژه جدال میان هیلی و راماسوامی پرداخت و تصریح کرد: نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در این مناظره به شدت با ویوک راماسوامی و «تیم اسکات» سناتور ایالت کارولینای جنوبی بحث کرد و ران دیسانتیس هم تلاش کرد تا جایگاه خود را به عنوان گزینه اصلی برای رقابت با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا حفظ کند و در ۱۶ دقیقه اول این مناطره دو ساعته سکوت کرد.

به گزارش بلومبرگ، این هفت نامزد در جریان یک مناظره پر سروصدا و شلوغ به ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه، رئیس جمهور جو بایدن و یکدیگر حمله کردند.

ترامپ که بار دیگر از این مراسم صرف نظر کرده بود، نسبت به مناظره اول، بیشتر هدف قرار گرفت. «کریس کریستی» فرماندار سابق نیوجرسی تاکید کرد که ترامپ از دفاع از سابقه خود می‌ترسد و راماسوامی، بایدن را «پوسته توخالی» رئیس جمهور خواند.

این شبکه در ادامه گزارش مبسوط خود از این مناظره، محورهای اصلی مورد بحث میان نامزدها را بحران مرزی در مرز بین ایالات متحده و مکزیک، موضع واشنگتن درقبال پکن، تامین مالی اوکراین، اعتراضات اتحادیه خودروسازان، قانون و نظم اجتماعی و همچنین سقط جنین عنوان کرد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار