مشاهده گونه وزغ لرستانی در مسجدسلیمان

تاریخ انتشار: یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 | 20:59 ب.ظ
مشاهده گونه وزغ لرستانی در مسجدسلیمان زمان مطالعه: < 1 دقیقه رییس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان گفت: گونه “وزغ لرستانی” در اطراف یکی از چشمه‌های این شهرستان مشاهده و برای نخستین بار ثبت شد. به گزارش نخبگان و به نقل از خبرآنلاین مصطفی یوسفی قندعلی بیان کرد: وزغ لرستانی گونه بوم زاد (اندمیک) ایران است که در دامنه‌های زاگرس زندگی می‌کند. وی افزود: وزغ لرستانی […]
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

رییس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان گفت: گونه “وزغ لرستانی” در اطراف یکی از چشمه‌های این شهرستان مشاهده و برای نخستین بار ثبت شد.

به گزارش نخبگان و به نقل از خبرآنلاین مصطفی یوسفی قندعلی بیان کرد: وزغ لرستانی گونه بوم زاد (اندمیک) ایران است که در دامنه‌های زاگرس زندگی می‌کند.

وی افزود: وزغ لرستانی چند روز پیش توسط کرامت حافظی یکی از فعالان محیط زیست در ارتفاع حدود ۴۰۰ متری از سطح دریا در اطراف یک چشمه در شهرستان مسجد سلیمان مشاهده و تصویربرداری شد.

به گفته وی، این گونه در  فهرست جانوران کم خطر از نظر حفاظتی رده‌بندی شده اما اطلاعات زیادی از این گونه و زیستگاه‌ و نحوه زندگی آن موجود نیست.

یوسفی قندعلی اضافه کرد: وزغ لرستانی پیش از این نیز در مسجدسلیمان مشاهده شده اما برای ثبت آن اقدامی صورت نگرفته و کسی درباره آن مطالعه نکرده بود.

وی همچنین گفت: مسجدسلیمان یکی از زیستگاه‌های گونه در معرض خطر سمندر لرستانی است و سه زیستگاه در این شهرستان تاکنون شناسایی شده است.

بر اساس این گزارش، وزغ لرستانی (Lorestan Toad) با نام علمی (Bufotes luristasicus) گونه بوم زاد (Endemic) ایران و در زمره دوزیستان است.

قائدرحمت معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان تیر ۱۳۹۹ گفته بود که پس از چند دهه از آخرین مشاهده وزغ لرستانی، این گونه پس از سال‌ها در یکی از زیستگاه‌های سمندر لرستانی دوباره مشاهده و شناسایی شده است.

نامگذاری وزغ لرستانی به دلیل مشاهده آن برای نخستین بار در این استان بوده است.

پنج گونه دوزیست در خوزستان زیست می‌کنند که شامل وزغ لرستانی، وزغ سبز، قورباغه درختی، قورباغه مردابی و گونه در معرض تهدید جهانی (VU) سمندر لرستانی هستند.

کارشناسان بر این باورند که تخریب زیستگاه و قاچاق  گونه‌هایی مانند سمندر لرستانی  مهمترین عوامل تهدیدکننده آنها در خوزستان است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار