استاندار خوزستان:

امکانات خوزستان با توسعه آن همخوانی ندارد

تاریخ انتشار: دوشنبه 16 فروردین 1400 | 23:50 ب.ظ
امکانات خوزستان با توسعه آن همخوانی ندارد زمان مطالعه: ۷ دقیقه استاندار خوزستان با بیان اینکه امکانات خوزستان با توسعه آن همخوانی ندارد، گفت: هیچ مدیری نمی‌تواند با من زورآزمایی کند و اگر اشتباه مدیریت می‌کند باید مسئولیت را واگذار کند. به گزارش نخبگان و به نقل از مهر، قاسم سلیمانی دشتکی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: امکانات خوزستان با توسعه آن […]
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

استاندار خوزستان با بیان اینکه امکانات خوزستان با توسعه آن همخوانی ندارد، گفت: هیچ مدیری نمی‌تواند با من زورآزمایی کند و اگر اشتباه مدیریت می‌کند باید مسئولیت را واگذار کند.

به گزارش نخبگان و به نقل از مهر، قاسم سلیمانی دشتکی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: امکانات خوزستان با توسعه آن همخوانی ندارد و بیش از ۶۵ درصد منابع کشور را دارد و این در حالی است که از حدود ۸۵ شهر آن فقط حدود ۱۳ شهر فاضلاب نیم‌بندی دارد؛ یعنی متوسط پیشرفته ۱۳ شهر نیز تنها ۴۵ درصد است و سایر شهرها اصلاً سیستم فاضلاب ندارند.

وی افزود :۷۰۰ روستا از بیش از چهار هزار روستای خوزستان اصلاً خطوط لوله انتقال آب بهداشتی ندارند و بیش از یک هزار و ۵۰۰ روستا نیز آب جیره‌بندی و به صورت تانکر آب‌رسانی می‌شود؛ همچنین سیستم آب‌های روان سطحی هر وقتی باران داشته باشیم، به یک مصیبت برای مردم تبدیل شده و برای آنها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: خوزستان دالان اصلی تردد کشور برای داخل و خارج از کشور است ولی از لحاظ زیرساخت‌های جاده‌ای در برخی شهرستان‌ها مشکل داریم و متأسفانه میزان آسفالت به خصوص در حوزه روستایی بسیار پایین است؛ اغلب مناطق محروم در استان خوزستان چنین وضعیتی دارند و حتی در اطراف شهر اهواز و شهرستان‌های همجوار نیز این مشکلات را شاهد هستیم.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه در زمینه بیابان‌زدایی نیز کار شده است ولی می‌توانستیم کارهای بهتری را انجام دهیم، ادامه داد: از نظر روابط اقتصادی با وجود اینکه در تولیدات نفت، پتروشیمی، گاز و کشاورزی خوب پیش رفتیم ولی در همین زمینه نیز نواقص متعددی وجود دارد؛ مثلاً در کشاورزی با وجودی که چندین سال از پیشنهاد طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری گذشته و شروع آن عملاً از سال ۹۳ شروع شد ولی با این وجود نواقص بسیاری دارد و بیش از ۵۰ درصد آن اصلاً اجرا نشده است که باید به آن بپردازیم.

نرخ بیکاری در خوزستان

وی با اشاره به اینکه در کشاورزی رتبه اول را در کشور داریم ولی نرخ بیکاری استان ۱۴.۵ الی ۱۵ درصد است، گفت: در کنار پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های بزرگ افراد بیغوله‌نشین و مستضعف بسیاری را داریم و محرومیت در خوزستان بیداد می‌کند آن هم در نقاطی که فکر می‌کردیم که اشتغال‌زایی به طور کامل تأمین شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه کرونا اولویت اول استان است ولی اگر در برخی قسمت‌ها همکاری بیشتری می‌شد، نتایج بهتری را کسب می‌کردیم، یادآور شد: در حال حاضر فقط خوزستان در زمینه کرونا رو به نزول است و استان یزد به صورت ثابت مانده ولی دیگر استان‌ها روندی صعودی دارند.

سلیمانی دشتکی عنوان کرد: روز طبیعت مردم خوزستان به صورت جمعی خیلی خوب عمل کردند و کاهش مسافرت را در جاده‌های مختلف استان شاهد بودیم؛ از فعال شدن پویش‌های مختلف برای پیشگیری از ازدحام جمعیت، مراودات قوی اجتماعی و برگزاری مراسمات تقدیر می‌کنم؛ هرچند در برخی شهرستان‌ها برگزاری مراسمات چند هزارنفری باعث تغییر رنگ وضعیت کرونا در شهرهای مختلف شد.

وی با دعوت مردم به حضور پررنگ در انتخابات گفت: مسئله انتخابات خیلی مهم است و در انتخابات پیش رو شور و شوق انتخابات باید بیش‌تر از قبل باشد چون اگر شور و اشتیاق انتخابات نباشد و انتخابات ریاست جمهوری را به نحو احسنت برگزار نکنیم، راه را برای دشمنان داخلی و خارجی باز می‌کنیم.

استاندار خوزستان بیان کرد: مردم در غیزانیه اعتراض داشتند که زمین‌هایی که به صورت دیم کاشت داشتند، در حال حاضر با درخت‌های غیرمثمر جنگل‌کاری شده‌اند و آن هم در حالی است که ما می‌توانستیم درختان مثمر کاشته و در عین حال گیاهان دارویی و گل‌های زینتی را در کنار آن کشت کنیم.

اصلاح سیستم فاضلاب

سلیمانی دشتکی خبر داد: در انعقاد یکسری توافقنامه را پیگیری کردیم تا مبلغ حدود دو هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان برای اصلاح سیستم فاضلاب تخصیص دهند که بر این اساس بانک برای پیمانکار تأمین مالی می‌کند و سازمان برنامه و بودجه تضمین بازپرداخت مالی بانک را دارد که به نوعی فاینانس داخلی محسوب می‌شود؛ کارگروهی را برای این موضوع در تهران مأمور کردم تا به جد پیگیر باشند.

وی اضافه کرد: همچنین پیگیری کردیم تا دو میلیارد یورو از قالب درآمد مازاد در نفت به صورت کوتاه‌مدت و میان‌مدت به استان خوزستان تخصیص دهند تا برخی مشکلات مردم برطرف شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه از ۲۴ شهرستان بازدید و یا جلسات شورای برنامه‌ریزی استان را با موضوع مشکلات شهرستان‌های مختلف برگزار کردیم، گفت: به سیستم اداری نظم دادیم و تحرک خوبی را در این راستا داریم و مدیران نسبت به حضور در جلسات (بدون اعزام نماینده) و همچنین پاسخگو بودن به رسانه‌ها و مردم مؤظف شدند.

سلیمانی دشتی با اشاره به اینکه مدیرانی که وعده‌های خود را عملیاتی نمی‌کنند، به عنوان مدیر دروغگو معرفی می‌شوند، اضافه کرد: ۲۵ میلیارد از منابع ملی و هفت میلیارد تومان از منابع استانی برای رفع مشکلات آب‌داران اختصاص دادیم.

وی با اشاره به لزوم استفاده از مدیران وزارت کشوری در بدنه استانداری خوزستان، بیان کرد: ۱۵۳ مدیر غیر وزارت کشوری و بیش از ۵۳ مشاوره استاندار در استانداری خوزستان داشتیم؛ همچنین ۱۸ مدیر از ۲۲ مدیر ستادی استانداری خوزستان، غیر وزارت کشوری بودند که این با یأس و عدم همکاری لازم مدیران وزارت کشوری با این افراد همراه شد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات نیروهای قالب شده به شهرداری‌های استان است که آنها از توان پرداخت حقوق پرسنل باز مانده‌اند؛ استخدام نیروهای بومی در کارخانه‌های مختلف استان تقاضای خوب و منطقی است ولی تحمیل نیرو به برخی کارخانه‌های خاص مثل سیمان یا نهادهایی مثل شهرداری ساماندهی بیشتری نیاز دارد.

انتقال آب از سرشاخه‌های کارون

سلیمانی دشتکی در خصوص انتقال آب از سرشاخه‌های کارون گفت: پروژه انتقال آب پروسه ۲۰ ساله است و در چهار سال تصدی در استانداری چهارمحال و بختیاری نیز درصد بسیاری از زمان مدیریت ما برای حل این تنش‌ها و مباحثی که با استان‌های همجوار و وزارت نیرو داشتیم، صرف شد که تا اندازه‌ای نیز موفق و تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی تشریح کرد: هر جایی که تونل احداث کنند قطعاً مشکل‌ساز می‌شود چون این کار باعث خشک شدن چشمه‌ها، روان آب‌ها و رودخانه‌های کوچک و در نهایت به پیوست آن منجر به بروز خشک‌سالی می‌شود و برداشت آب بی‌رویه می‌شود؛ در صورت دست زدن به روند خروج آب از سرچشمه‌ها اکوسیستم به هم می‌ریزد و هیچ‌وقت نباید آب را با هدف صنعت و کشاورزی انتقال داد چون برای محیط زیست خوب نیست ولی برای انتقال آب شرب می‌توان اقدام کرد.

استاندار خوزستان در خصوص کاهش سهمیه آب کشاورزی این استان از سوی وزارت نیرو عنوان کرد: نسبت به این اقدام وزارت نیرو به شدت معترض هستیم و تاکنون دو جلسه بی‌نتیجه بر اثر اعتراضات داشتیم چون آنها مبنای تعیین سهمیه آب صنعت، کشاورزی، شرب و حق آبه محیط زیستی استان را برآورد رودخانه در سال ۸۸ گذاشتند در حالی که برآورد ما در سال قبل حدود ۳۱ میلیارد مترمکعب بوده است یعنی به صورت متوسط سه برابر عددی که برای استان خوزستان اعلام شد؛ با این رقم اعلامی وزارت نیرو موافقت نکردیم و با تأکید بر نظرات کارشناسی این استان تلاش می‌کنیم تا حق خوزستان از بین نرود.

سلیمانی دشتکی در مورد خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ خوزستان و کارخانه هفت‌تپه بیان کرد: بدترین روش ممکن این است که یک کارخانه دولتی باشد چون این باعث کاهش بازدهی آنها می‌شود؛ دولت نباید کارخانه‌داری کند بلکه بخش خصوصی باید به صورت دلسوزانه برای افزایش تولید، درآمد و اشتغال‌زایی آن اقدام کند.

وی انتقاد کرد: مشکلات آبفا در استان خوزستان بسیار زیاد است و هر وقت برای حل مشکلات به آنها تذکر دادیم، بی فایده بود چرا که روند اجرای پروژه‌ها هیچ تغییری پیدا نکردند، مثلاً به خاطر یک هزار و ۴۰۰ متر لوله آب ۳۴ روستا قطع شد.

استاندار خوزستان در خصوص برخورد ضعیف با برگزاری مراسمات چند هزار نفری در این استان گفت: مراسمات بسیاری در این ایام مدیریت شد ولی چند مراسمی نیز برگزار شد که بعد از آن برخورد لازم صورت گرفت؛ در این میان از دو زوج جوان در غیزانیه که عروسی برگزار نکردند و یا شیخی که به جای مراسم نسبت به کاشت درخت اقدام کرد، تقدیر داشتیم.

کرونا و تحریم‌ها

سلیمانی دشتکی در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا ولی اقتصاد تعطیل نشد و کارخانه‌ها نیز فعال بود، بنابراین در حال حاضر مثل ایام جنگ که انتخابات برگزار شد با افزایش شعب و عوامل، رعایت پروتکل‌ها و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی انتخابات را برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نهادهای فرهنگی باید حداقل به صورت متمرکز در سه نهاد تلفیق و خدمات ارائه کنند، انتقاد کرد: بدترین موازی کاری را در حوزه فرهنگی شاهد هستیم که بین ۱۸ تا ۱۹ سازمان در این زمینه وظیفه دارند و متولی هستند؛ در نهایت اعتبارات این بخش مانند گوشت قربانی توزیع و آن قدر ریز می‌شود که به کار هیچ کسی نمی‌آید و دست آخر نیز چماق آن بر سر دولت فرود می‌آید.

استاندار خوزستان در خصوص عدم ترمیم خطوط انتقال آب، فاضلاب، برق مخابرات و دیگر زیرساخت‌ها گفت: به مدیران ذی‌ربط تذکرات لازم را داده‌ایم ولی عمده کار مربوط به ارتباطات و زیرساخت‌های ارتباطی، آبفا و سایر خدمات مثل برق یا گاز است.

سلیمانی دشتکی خبر داد: چند جاده حیاتی در استان خوزستان داریم، جاده الیگودرز به لالی، جاده ایذه – لردگان و اصفهان، جاده اصفهان به مسجدسلیمان و همچنین راه آهن اصفهان به استان‌های مرکزی و اهواز است که همه نقش مهمی را در توسعه استان خوزستان دارند.

وی با اشاره به اینکه دولت با مشکلات بسیار زیادی روبه‌روست ولی با این وجود همه را مدیریت کرد، ادامه داد: کرونا و تحریم‌ها هردو خانمان‌سوز بودند؛ در سال ۹۶ به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که در سال ۹۲ به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار رسید.

استاندار خوزستان یادآور شد: از چین، هند و کره (کشورهای با رابطه خوب با ایران) مطالباتی داریم که حتی در قالب دارو هم پرداخت نشد؛ اقتصاد مقاومتی و درون‌زا اگر صادرات نداشته باشد یا مواد اولیه و ارز آن تأمین نشود، چه کاری می‌تواند که انجام دهد.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه حتی عراق هم بدهی‌های کشور را پرداخت نمی‌کند، اضافه کرد: ایران ۱۶ میلیارد دلار به سازمان ملل بدهکار بود که نزدیک بود کشور را اخراج کنند ولی هیچکدام از کشورهای بدهکار به ایران از ترس تحریم‌ها حاضر به پرداخت آن نشدند.

وی با اشاره به اینکه رشد متوسط کشور در اعتبارات جاری ۵۱ درصد و در خوزستان ۵۳ درصد است، گفت: نیروهای شهرداری‌های مختلف وارث بی‌سامان بودن مدیریت این نهاد از گذشته هستند و نمی‌توان آنها را تعدیل و از کار بیکار کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه هرچند تسهیلات برای بانک‌ها تعریف شد ولی منابع و مصارف بانک‌ها منفی است، انتقاد کرد: نفت و پتروشیمی پیوست فرهنگی ندارند و مسئولیت‌های اجتماعی آن را به صورت شفاف تعریف نشده است؛ چند میلیاردی از محل مسئولیت اجتماعی از وزارت نفت مطالبه داریم که به دنبال احیای آن هستیم.

سلیمانی دشتکی با اشاره به غلط بودن ادغام آبفای شهری با آبفای روستایی گفت: تذکر لازم به مدیرعامل آبفا استان خوزستان داده شد و هیچ مدیری نمی‌تواند با من زورآزمایی کند، مدیری که حرف منطقی داشته باشد در خدمتش هستم ولی اگر غلط مدیریت می‌کند باید مسئولیت را واگذار کند و برود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار