نوشتاری از دکتر اسماعیل جلیلی

تکرار چهره، تکرار خاستگاه

تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 بهمن 1399 | 14:15 ب.ظ
تکرار چهره، تکرار خاستگاه زمان مطالعه: ۴ دقیقه این روزها چهره های تکراری در اول صف نامزدی انتخابات ریاست جمهوری خودنمایی می کنند، با آرمانگرایی در گفتار که نشان از دور ماندن از واقعیات جامعه و مناسبات منطقه ای و بین المللی است، به ارائه نظر می پردازند. خاستگاه هریک از این  نامزدها در جهت گیریها  و رنگ گفتارشان ظهور و بروز دارد. […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

این روزها چهره های تکراری در اول صف نامزدی انتخابات ریاست جمهوری خودنمایی می کنند، با آرمانگرایی در گفتار که نشان از دور ماندن از واقعیات جامعه و مناسبات منطقه ای و بین المللی است، به ارائه نظر می پردازند.

خاستگاه هریک از این  نامزدها در جهت گیریها  و رنگ گفتارشان ظهور و بروز دارد. نظامی ها با ادبیات خاص، سیاسی ها با سیاست بازی و اجرایی ها هم با گفتار  عملیاتی و کارکردی شخصیت  خود را مطرح می نمایند.

آنجایی که ضرورتا”  ارائه راهبرد و سیاست مناسب برای دولت آینده منطبق با واقعیتهای موجود از این نامزدها انتظار میرود، سعی دارند با کلی گویی و تکرار مطالب بی ساختار که امکانی برای اجرا ندارد موضوعاتی را  بیان و گذر  کنند.

گاهی بگونه ای سخن میگویند که انسان بفکر فرو میرود که آیا اینان فراموش کرده اند هر یک بنوبه خود و به تناسب مسئولیتی که در طول چند دهه گرفته بودند در  شرایط ایجاد شده نقش داشته و امروز بایستی پاسخگو باشند؟

همین افراد در دورانی که کشور  نیاز بکمک و همکاری برای خروج از شرایط سخت داشت، صرفا” با اتخاذ رویکرد انتقادی و دامن زدن به نارضایتی ها نه تنها گره ای از مشکلات نگشودند بلکه جامعه و کشور را با ابهامات و سوِ تفاهمات جدیدتری مواجه کردند که هزینه های بیشتری به کشور تحمیل نمود.  بجای شکایت و صرفا”  حرف زدن منتظر عمل و اقدام مسئولانه و شجاعانه و با اولویت برای حل یک مشکل از مردم و کشور بودیم که این را هم یا نتوانستند و یا نخواستند و نکردند.

چنانچه برخی از مدعیان امروز الگوی خود را حاج قاسم سلیمانی قرار میداد که بدون هر ادعا و گرو کشی در حد توان برای حل مشکلات کشور در کنار مسئولین فعلی و درگیر چالش ها در داخل و خارج  گام برمی داشتند شاید امروز گفتارشان برای جامعه قابل باورتر می بود و نیازی به این همه تقلا نداشتند.

رصد فعالیت های نامزدهایی که فعلا” فعال هستند آنجا که انتظار ارائه برنامه ای برای چالش ها و تحقق اهداف متناسب با شرایط پیش رو در چهار سال آتی بر اساس سناریو هماهنگ با سیاستها و پیش بینی منابع برای تحقق عدالت اقتصادی و حرکت شاخص های اقتصادی در کاهش تورم ، افزایش سرمایه گذاری، تامین مالی، تقویت بازار سرمایه و بازار پولی، افزایش رفاه مردم ، کاهش فاصله طبقاتی، افزایش سرانه سالیانه مردم، افزایش تولید ناخالص داخلی، توزیع متوازن منابع و فرصت ها برای مناطق کمتر برخوردار و برخوردار، توسعه فعالیتهای اجتماعی، جهش و ارتقائ علمی بسمت اهداف را داریم، با داستان و خاطره یا گفتارهای بی پشتوانه که حتی احساسی را بر نمی انگیزد، مواجه ایم.

اما نیاز ما …..

انتخابات یک فرصت است و این فرصت نبایستی براحتی از دست برود، شرکت در انتخابات چه به عنوان انتخاب کننده و چه بعنوان انتخاب شونده باعث امنیت خواهد شد. در این  دوره نیاز جامعه به دولتی است کارآمد، با انگیزه و علاقه مند به کار برای تضمین آینده کشور بنحوی که در فضای سیاسی رنگ سفید داشته باشد و دچار گرایش صرف به جناح و جریان خاصی نگردد.
رویکرد انسجام بخشی داخلی و تبعیت از قانون را سرلوحه خود قرار دهد و ظرفیت شرکای راهبردی کشور را برای پیشبرد راهبردهای بین المللی نادیده نگیرد. درسپهر اقتصاد با برنامه های قابل تحقق و ملموس به ارائه برنامه بپردازد طوری که در کنار تعالی معنوی و اجتماعی  به افزایش رفاه جامعه منجر شود، در بخش صنعت و علم استراتژی و برنامه هایی مبتنی بر سیاستهای اصلی کشور و  منطبق با شرایط واقعی در داخل و بین الملل داشته باشد و برای این مهم با  بکارگیری از ظرفیتی که هر دو بخش بر یکدیگر دارند بدور از جنجالهای سیاسی و رویکرد پوپولیستی در دستور کار خود قراردهد.

در حوزه تجارت هوشمند و اقتصاد  دیجیتال و فرهنگ اسلامی ایرانی با بهره از ظرفیت شبکه های مجازی و اینترنتی استراتژی و برنامه ریزی داشته باشد. در تقویت و انسجام ملی هدفمند باشد، درتوسعه و تعالی دفاع، امنیت و ایمن سازی کشور با تکیه بر توان داخلی با تقویت امنیت مردم محور  و کشورهای همراه  بخصوص قلمرو نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه و اوراسیا  باورمند و راهبرد داشته باشد. با اتکا به ظرفیت مدیران کارآمد فارغ از  رنگ های سیاسی و قومیتی  گام بردارد، با رنگین کمان درحوزه اجتماعی و قومیتی حرکت کرده  و برای بهره مندی از این ظرفیت در داخل و خارج مدیریت و برنامه ریزی کند.

رسیدن به قله این شاخص ها در داخل و قلمرو منطقه ای و بین المللی به مدد تفکر اندیشمندان و برنامه ریزان استراتژیک و مجریان کارآمد و با ایمان پرانگیزه و علاقه مند به کار در هر حوزه خصوصا” تکیه بر ظرفیت مدیریت مسئولیت پذیر جوان و جهادی و مردمی تضمین خواهد شد.

افکار عمومی جامعه با نزدیک شدن به انتخابات با برنامه ریزی های خارجی و داخلی گروه هایی مواجه خواهد شد  که دنبال مشارکت حداقلی و انتخابات سرد برای رسیدن به مقصود خود هستند. با مشارکت پرشور و حداکثری و انتخاب مناسب ظرفیت پیشرفت کشور با پشتیبانی عامه مردم رقم خواهد خورد، پس ضمن مشارکت حداکثری انتخاب خوب نیز لازم است. رنگهای سیاسی و گرو کشی های رایج در انتخابات برای دو قطبی شدن یا چند قطبی شدن و استفاده ابزاری از مشارکت اجتماعی نبایستی جامعه را از انتخاب خوب دور کند و اسیر بازی ائتلافهای خود ساخته نزدیک انتخابات  که بعد از آن هیچ پاسخگویی را بر نمی تابد، شود.
میدانیم و میدانید که بسیاری از این اظهار نظرها، لیست ها و معرفی های انجام شده گروههایی که در بزنگاههای انتخابات ها پررنگ میشود، صرفا” برای تضمین حضور تعدادی افراد صاحب فرصت و قدرتی است که فاصله آنها از مناصب بمثابه حذف شدن آنهاست.

پس از چهل سال این رویه و پوسته سخت در گام دوم انقلاب بایستی شکسته شود تا هم  فرصت حضور و ظهور افراد توانمند و کارآمد متکی بر دانش و تجربه برای تضمین پیشرفت کشور حاصل شود و هم جامعه از اتفاقات تکراری و غیر قابل اعتماد خلاصی یابد. لذا ائتلاف های مبتنی بر گعده ها و گروهای محفلی شبانه باید جای خود را به گروه ها و ائتلاف های تخصصی ، علمی و مردمی که دغدغه آینده نظام، کشور و مردم را دارند عوض کند. برای رسیدن به آن نیاز  به عزم ملی و مشارکت پرشور همه آحاد جامعه هست.

بدور از هیاهوهای بی حاصل در چند دهه گذشته، پیش بسوی انتخاباتی بی رنگ و با اراده جمعی برای گام دوم  تعالی جمهوری اسلامی بر پایه مدیران توانا و دانا برای بدست گرفتن هدایت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰.

 

اسماعیل جلیلی
بهمن یکهزار و سیصدونودونه

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار