نگران وضعیت بیماری در آذر و دی هستیم

تاریخ انتشار: دوشنبه 3 آذر 1399 | 17:46 ب.ظ
نگران وضعیت بیماری در آذر و دی هستیم زمان مطالعه: ۵ دقیقه اعتدال نخبگان/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در طول چند روز گذشته از اعمال محدودیت‌ها، میزان استفاده از ماسک، همراهی مردم و وضعیت بیماری بهتر بوده است، گفت: نگرانی ما از این است که در آذر و دی‌ماه با سرد شدن هوا، مردم در و پنجره‌ها را ببندند؛ زیرا چرخش […]
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اعتدال نخبگان/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در طول چند روز گذشته از اعمال محدودیت‌ها، میزان استفاده از ماسک، همراهی مردم و وضعیت بیماری بهتر بوده است، گفت: نگرانی ما از این است که در آذر و دی‌ماه با سرد شدن هوا، مردم در و پنجره‌ها را ببندند؛ زیرا چرخش ویروس در محیط بسته بیشتر است.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: در اجرای محدودیت‌های جدید شاهد همکاری خوب مردم بودیم. تعدادی تمکین نمی‌کردند که امیدواریم همراهی کنند. قبل از آن در خصوص تعطیلی اصناف در ساعت ۱۸ نیز همکاری خوب بود.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایسنا، وی افزود: در طول این یک هفته که اعمال محدودیت داشتیم میزان استفاده از ماسک، همراهی مردم و وضعیت بیماری بهتر بوده است. امیدوارم با اعمال محدودیت‌های جدید، وضعیت استان باز هم بهتر شود و شاهد از دست دادن عزیزان نباشیم.

ابول‌نژادیان بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، رنگ‌بندی شهرها دو هفته ثابت می‌ماند و پس از دو هفته ارزیابی مجدد انجام می‌شود که اگر شهری از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شود اعمال محدودیت کاهش می‌یابد. اما در صورتی که شهر نارنجی، قرمز شود به صورت اتوماتیک‌وار اعمال محدودیت به مدت دو هفته در این شهرها اجرا خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم همراهی خوب باشد و وضعیت بهتر شود تا مجبور به اعمال محدودیت نباشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: وضعیت پاندمی کووید- ۱۹ در خوزستان کنترل شده است. از ۱۷ مهرماه تا ۲۳ آبان‌ماه وضعیت در استان با ثبات بود اما هفته گذشته با اعمال محدودیت‌ها روند نزولی آغاز شده است.

وی ادامه داد: البته در بسیاری از نقاط کشور هوا سردتر از خوزستان است و نگرانی ما از این است که در آذر و دی‌ماه با سرد شدن هوا، مردم در و پنجره را ببندند؛ زیرا چرخش ویروس در محیط بسته بیشتر است. در حال حاضر در و پنجره‌ها باز هستند اما نگران این هستیم که مانند اردیبهشت و خردادماه که با روشن‌شدن کولرها در و پنجره‌ها بسته شدند، این اتفاق در زمستان رخ دهد؛ به همین دلیل باید قبل از سردشدن هوا وضعیت را مدیریت کنیم زیرا اگر بیماری در جامعه منتشر شده باشد، در سرما مدیریت سخت‌تر خواهد بود.

وی گفت: در خوزستان، اهواز وضعیت قرمزی دارد و ۱۵ شهر نارنجی و ۱۱ شهر زرد هستند. بر اساس تعریف وزارت بهداشت شهری که به ازای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۰ مورد مثبت PCR بستری به مدت یک هفته داشته باشد، قرمز است. همچنین در شهری که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۶ مورد PCR مثبت بستری به مدت یک هفته داشته باشد، نارنجی است و شهری که به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۴ مورد PCR مثبت بستری به مدت یک هفته داشته باشد، زرد است.

وی بیان کرد: در یک هفته گذشته تعداد بیماران اهواز ۱۸ درصد و کارون ۲۹ درصد کاهش یافته است اما در برخی شهرها افزایش داشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وضعیت مسجدسلیمان به مدت دو هفته مشکی بود اما با اعمال محدودیت و همراهی مردم، وضعیت بیماری در این شهرستان ۴۳ درصد کاهش یافته و از وضعیت قرمز خارج شده است.

وی افزود: اگر یک هفته همراهی مردم را نداشته باشیم، قطعاً آمار مبتلایان بالاتر می‌رود و وضعیت رنگ‌بندی تغییر پیدا می‌کند. در مجموع موارد ابتلا در خوزستان نسبت به هفته گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته است. تعداد موارد بستری نسبت به دو هفته قبل ۲۳ درصد و موارد فوت ۹.۲ درصد کاهش یافته است. امیدواریم روند کاهش بستری‌ها شدت بیشتری بگیرد تا یک هفته بعد آمار فوت کاهش یابد.

ابول‌نژادیان گفت: پیک اول بیماری در خوزستان در تابستان رخ داد اما پیک دوم بیماری در پاییز رخ داد و مانند قبل نیست و روند از ۲۴ آبان‌ماه، نزولی بوده است که امیدواریم این کاهش ادامه یابد تا سریع‌تر از این وضعیت خارج شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: یکی از دلایل خروج سریع از پیک بیماری، تعداد بالای تست است. در کشور به ازای هر یک میلیون نفر ۴۰ هزار تست انجام شده اما در خوزستان به ازای هر یک میلیون نفر ۴۷ هزار تست انجام شده است.

وی در خصوص توزیع تست‌های سریع بیان کرد: قرار بوده دو میلیون دوز کیت تست سریع وارد کشور شود اما تولید داخلی آن نیز انجام شده که تاکنون کیت به دانشگاه‌ها تحویل داده نشده است. به محض تحویل، تعداد نمونه‌گیری افزایش خواهد یافت.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: برخی از هم‌استانی‌ها تصور می‌کنند در ابتدای علامت‌دار شدن می‌توانند تست خون بدهند در حالی که این نمونه‌ها ۲ تا ۴ هفته بعد از ابتلا IGM مثبت و ۶ تا ۸ هفته بعد از ابتلا IGG مثبت می‌شود یعنی نمونه خونی زمانی مثبت می‌شود که علائم بیماری از بین رفته است. بنابراین اگر شخصی با علائم کرونا آزمایش خون دهد، IGM و IGG قطعاً منفی است.

وی افزود: بنابراین بیماران می‌توانند آزمایش CBC ساده دهند که راهنمایی اولیه را نشان می‌دهد و در صورت لزوم PCR یا سی‌تی‌اسکن تجویز می‌شود. تا زمانی که بیمار سرفه نکند، ریه درگیر نشده و نیازی به سی‌تی‌اسکن نیست مگر اینکه پزشک تشخیص دهد سی‌تی‌اسکن نیاز است. سی‌تی‌اسکن برای افرادی که سرفه نمی‌کنند کمکی به آن‌ها نمی‌کند و تنها اشعه بیشتر به شخص تحمیل می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: اگر مردم علامت‌دار شدند، باید به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت مراجعه کنند و مورد بررسی قرار بگیرند. همچنین در حال حاضر هنوز مورد آنفلوآنزا در خوزستان نداشتیم. برخی جوانان فکر می‌کنند کرونا به آنها آسیب نمی‌رساند اما کرونا به کسی رحم نمی‌کند و می‌تواند همه را درگیر کند.

ابول‌نژادیان با اشاره به توزیع جنسی موارد کرونا بیان کرد: ۵۴ درصد موارد ابتلا در خوزستان مربوط به مردان و ۴۶ درصد زنان بوده است. عمده مبتلایان بین سن ۳۰ تا ۴۴ سال و پس از آن ۴۵ تا ۵۹ سال هستند.

وی افزود: ۳۰ درصد مبتلایان زنان خانه‌دار، ۱۳ درصد شغل آزاد و ۹ درصد کارکنان بهداشت و درمان هستند. همچنین حدود ۷۷ درصد مبتلایان، بیماری زمینه‌ای ندارند و ۲۳ درصد بیماری زمینه‌ای دارند.

ابول‌نژادیان گفت: همچنین ۸۹ درصد مبتلایان در مناطق شهری و ۱۱ درصد در مناطق روستایی هستند. ۶۱ درصد فوت‌شدگان مرد و ۳۹ درصد زن بوده‌اند. میانگین سنی فوت‌شدگان نیز ۶۷ سال است. همچنین ۷۶ درصد موارد فوت بیماری زمینه‌ای، ۹ درصد بدون بیماری‌ زمینه‌ای و بالای ۶۰ سال و ۱۵ درصد بدون بیماری زمینه‌ای و کمتر از ۶۰ سال بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۴۷ درصد فوت‌شدگان یک بیماری زمینه‌ای، ۳۴ درصد دو بیماری زمینه‌ای و ۷ درصد سه بیماری زمینه‌ای داشتند.

ابول‌نژادیان گفت: روز گذشته تعداد موارد بستری در خوزستان ۶۹ مورد PCR مثبت بوده است و تعداد فوتی‌ها ۱۰ نفر بود. در مجموع در حال حاضر ۶۱۶ مورد مثبت کووید – ۱۹ در بخش‌های عادی و ۳۰۹ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: ۲۹ درصد فوت‌شدگان بیماری زمینه‌ای فشارخون، ۲۸ درصد دیابت و ۲۶ درصد بیماری قلبی عروقی داشتند.

ابول‌نژادیان گفت: طبق بررسی در یک هفته اخیر ۲۲ درصد مبتلایان با سایر بستگان تماس داشتند و در مهمانی و دید و بازدید خانوادگی شرکت داشتند. ۲۱ درصد تماس با موارد مثبت، ۱۹ درصد در اصناف، ۱۱ درصد در تردد شهری، ۱۰ درصد در مراسم ترحیم و ازدواج، ۹ درصد در خارج از شهرها و ۶ درصد در حضور در مدرسه مبتلا شدند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: در اهواز ۳۷ درصد مبتلایان تماس با موارد مثبت در خانواده‌ها و ۲۸ درصد دید و بازدید خانوادگی داشته‌اند.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد کاهش آمار مراجعه به بیمارستان‌ها است که همه تلاش‌ها در این زمینه در حال انجام است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار