تعلیق بودجه ۹۰۰ میلیارد ریالی ساماندهی پسماند در سه شهر خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 آبان 1399 | 22:33 ب.ظ
تعلیق بودجه ۹۰۰ میلیارد ریالی ساماندهی پسماند در سه شهر خوزستان زمان مطالعه: ۲ دقیقه اعتدال نخبگان/ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار همکاری مجلس شورای اسلامی برای اختصاص ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به صندوق محیط زیست شد و گفت: اختصاص ۹۰۰ میلیارد ریال از صندوق محیط زیست برای ساماندهی مدفن زباله‌های اهواز، آبادان و خرمشهر با حذف سهم صندوق محیط زیست، متوقف شده است. به گزارش نخبگان و به […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اعتدال نخبگان/ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار همکاری مجلس شورای اسلامی برای اختصاص ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به صندوق محیط زیست شد و گفت: اختصاص ۹۰۰ میلیارد ریال از صندوق محیط زیست برای ساماندهی مدفن زباله‌های اهواز، آبادان و خرمشهر با حذف سهم صندوق محیط زیست، متوقف شده است.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا محمدجواد اشرفی روز چهارشنبه در گفت وگویی بیان کرد: مقرر شده بود که ۳۵ درصد عوارض آلایندگی صنایع به صندوق ملی محیط زیست تخصیص پیدا کند، که این مصوبه به تازگی در مجلس شورای اسلامی حذف شده است.

وی افزود: بنا بود که این بودجه برای بهبود وضعیت محیط زیستی استان‌ها به تناسب سهم درآمدی هر استان هزینه شود، که بر این اساس اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز پیشنهاداتی در زمینه ساماندهی محل دفن پسماند در شهرهای اهواز، خرمشهر و آبادان ، و نیز پیشنهاداتی در حوزه آب و هوا و مشارکت‌ مردمی ارایه کرده بود.

اشرفی، ساماندهی مدفن پسماندهای اهواز، خرمشهر و آبادان را از اولویت‌های مسایل محیط زیستی خوزستان دانست و اضافه کرد: پیشنهاد اولیه شهرداری‌های اهواز، آبادان و خرمشهر اختصاص مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای یک دوره سه ساله بوده که پس از بررسی، پیشنهاد دادیم به شهرداری اهواز مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال بابت ساماندهی و ایجاد سلول‌ها و ساماندهی سایت صفیره و به شهرهای آبادان و خرمشهر نیز مبلغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی سایت مشترک پسماند، اختصاص یابد.

وی با اشاره به حذف سهم ۳۵ درصدی صندوق محیط زیست در مجلس شورای اسلامی گفت: به این ترتیب فعلا اختصاص اعتبار به سایت‌های پسماند راکد مانده و من شرایط خوبی برای خوزستان برای برخورداری از این ۳۵ درصد در سال ۹۹ نمی‌بینم.

بر اساس این گزارش، بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ قرار بود از ابتدای امسال ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی که پیش از این به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شد به صندوق محیط زیست برای رفع آلایندگی صنایع پرداخت شود. این در حالیست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی اوایل مهر امسال طرح یک فوریتی اختصاص یک درصد از درآمد عوارض آلایندگی‌ها به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و پرداخت نشدن آن به صندوق محیط زیست را تصویب کردند.

زاکانی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ۲۵ آبان در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط زیست قم، وعده کرد که موضوع حذف سهم صندوق ملی محیط زیست از عوارض آلایندگی در این مرکز بررسی شود.

سایت پسماند شهرداری اهواز در بخش غیزانیه، در شرق این شهر، از سال ۹۱ تاکنون به دلیل دفن غیراصولی پسماند دچار خودسوزی شده و دود ناشی از آن باعث اعتراض روستاهای اطراف و شهر اهواز شده است. این سایت یکی از منابع آلودگی هوا در ماه‌های اخیر در اهواز بوده است.

همچنین با توجه به تخلیه پسماندهای شهر آبادان در بخشی از تالاب بین‌المللی شادگان، مقرر شده که زباله‌های این شهر به سایت پسماند خرمشهر منتقل شود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار