گزارش موج از پرونده بازداشت شش ماهه شهرداران کشور:

سال تاریخی و عجیب بازداشت شهرداران

تاریخ انتشار: دوشنبه 31 شهریور 1399 | 14:08 ب.ظ
سال تاریخی و عجیب بازداشت شهرداران زمان مطالعه: ۵ دقیقه با بازداشت شهردار رودهن در روز یکشنبه به نظر می رسد کلکسیون بازداشت شهرداران در نیمه اول سال، کامل شده باشد. کشکولی که خیلی ها معتقدند اگر در نیمه دوم سال نیز به همین صورت ادامه داشته باشد، می تواند سال ۹۹ را به یکی از تاریخی ترین سال های تاریخ شهرداری های کشور بدل […]
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

با بازداشت شهردار رودهن در روز یکشنبه به نظر می رسد کلکسیون بازداشت شهرداران در نیمه اول سال، کامل شده باشد. کشکولی که خیلی ها معتقدند اگر در نیمه دوم سال نیز به همین صورت ادامه داشته باشد، می تواند سال ۹۹ را به یکی از تاریخی ترین سال های تاریخ شهرداری های کشور بدل کند.

به گزارش نخبگان، در حالیکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و حقوقدان ها، امسال را یکی از جنجالی ترین سال ها برای بازخواست از مفسدان اقتصادی و رانت خواران و … بوده است اما ، در کنار این پرونده های جنجالی ، سال ۹۹ ، بی شک یکی از عجیب ترین سالها از لحاظ بازداشت شهرداران و برخورد با  فساد و تخلفات آنها بوده است.  بازداشت هایی که از همان اولین ماه سال آغاز شد و تا امروز نیز، همچنان ادامه دارد.

فروردین ماه و درحالیکه هنوز کشور در تب و تاب بازگشایی مشاغل و ادارت و برنامه ریزی برای برخوردی جدید با کرونا بود، خبری از بازداشت یکی از شهرداران شهرهای حاشیه نشین تهران منتشر شد که البته در بین کوران اخبار ناشی از کرونا ، گم شد و چندان دیده نشد. براساس اخبار منتشر شده در روز ۲۰ فروردین، شهردار پردیس و چند نفر از کارکنان شهرداری به اتهام تخلف مالی بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش، در این بازه کورش گلریز، شهردار پردیس و شماری از کارکنان او «به علت کشف تخلفات مالی رخ‌داده مربوط به چند سال گذشته» بازداشت شده‌اند.

البته پیش از آن نیز، در بهمن سال گذشته خبر بازداشت معاون و چند تن از کارکنان اداری و مالی شهرداری پردیس با اتهامات مشابه منتشر شده بود.

برمبنای اخبار منتشره در این زمینه در پرونده تخلف مالی شهرداری پردیس حدود ۱۰ نفر از کارکنان این شهرداری بازداشت شدند.

اما سیاهه شهرداران شهر جدید پردیس به همین جا ختم نمی شود . اواخر سال گذشته نیز، شهردار دوره قبل شهر پردیس نیز در رسیدگی به اتهام تخلف مالی بازداشت شده بود. در همین زمینه ، گفته می‌شود همه این بازداشت‌ها مربوط به یک پرونده تخلف مالی در شهرداری پردیس است.

دومین ماه سال نیز خالی از اخبار بازداشت شهرداران نبود بلکه براساس اخبار منتشره در این ماه نیز دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و احدی از کارکنان شهرداری اوشان فشم و میگون توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شدند.

این گزارش حاکی از آن بود که در این رابطه تحقیقات قضایی انجام و متهمان این پرونده با قرار متناسب قانونی روانه زندان شدند و تحقیقات تکمیلی ادامه دارد.

با این وجود ، این بازداشت تنها برخورد با شهرداران در دومین ماه سال نبود . در همین ماه شهردار منطقه یک تبریز با حکم قضایی توسط اطلاعات سپاه دستگیر شد. دستگیری که گفته می شد در ادامه پرونده دستگیری صادق نجفی شهردار سابق تبریز، به اتهام مسائل مالی و اقتصادی بوده است.

پیش از این نیز، برخی پیمانکاران، اعضای شورای شهر سابق، شهرداران سابق مناطق و تعدادی از افراد دخیل دراین پرونده  دستگیر شده بودند که با ورود مجدد دستگاه قضایی، زوایای جدید این پرونده بررسی می‌شود. گرچه تاکنون نتیجه این بررسی ها مشخص و به اطلاع افکار عمومی نرسیده است.

چهارمین خبر بازداشت شهرداران به مرداد ماه بر می گردد. زمانیکه رییس کل دادگستری استان مازندران از برکناری شهردار شهر سورک مرکز شهرستان میاندورود با حکم قضایی داد.

حجت الاسلام و المسلمین اکبری در این خصوص گفت: سال گذشته پرونده‌ایی برای شهردار سورک تشکیل شد که در ادامه رسیدگی های قضایی و با پیگیری های دادستان میاندرود با هفت اتهام از جمله سوءاستفاده از موقعیت شغلی و پرداخت رشوه از ادامه کار معلق شد.

در همین ماه همچنین خطه شمال کشور شاهد بازداشت یکی دیگر از شهرداران شهرهای خود بود .

در جریان بررسی لایحه آب نمای موزیکال بوستان ملت رشت، حجت جذب از اعضای شورای شهر رشت  اعلام کرد: پس از بازگشایی فاز اول آبنمای موزیکال به علت راه بندان و دفن شهدای گمنام در بوستان ملت، شهردار منطقه سه به مدت ۲ روز بازداشت شد! ذاکری دیگر عضو شورا نیز در مورد این لایحه گفت: معتقد هستم در زمان بستن قرارداد در همان سال اول مبلغ پروژه با قرارداد منطبق نیست و باید همه موارد در مورد هزینه کرد این پروژه به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

جالب اینجاست که انگار شهرداران شهرهای شمال کشور برای بازداشت با هم کورس رقابت گذاشته بودند. چرا که در همین ماه در کمال تعجب ؛ خبر سومین بازداشت شهردار یکی دیگر از شهرهای شمال شهر نیز منتشر شد تا رکوردی تاریخی از این حیث برای شهرهای شمالی ثبت شود .

حجت الاسلام والمسلمین اکبری رییس کل دادگستری مازندران در همین ماه از بازداشت یک عضو شورای شهر سلمانشهر به همراه  سرپرست قبلی و فعلی شهرداری همین شهر هم خبر داد.

به گفته وی همچنین با تلاش و پیگیری های دادستانی عباس آباد در همین زمینه یک کارمند شهرداری  نیز دستگیر شد .

شهریور ماه هم تاکنون ماه پرخبری از حیث تعداد بازداشت های شهرداران بوده است. در اولین خبر منتشر شده در این زمینه رئیس کل دادگستری مازندران از بازداشت ۲ تن از مدیران سابق شهرداری ساری خبر داد و گفت : دستگیر شدگان عبدالحمید فرزانه سرپرست سابق شهرداری و همچنین معاون سابق شهرسازی و امور مناطق شهرداری ساری هستند.

حجت الاسلام محمد صادق اکبری افزود :همچنین شخصی که دلال و در واقع واسطه بین برخی از اعضای شورای شهر و شهرداری ساری بوده ،توسط سربازان گمنام امام زمان ( عج ) بازداشت شده است.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت : دستگیری این دو مدیر شهرداری و یک واسطه به جرم اختلاس، ارتشا و تضییع اموال دولتی بوده است.

بنابر این گزارش در همین زمینه چهار تن ازاعضای شورای اسلامی شهر ساری مرکز مازندران نیز به اتهام مالی دستگیر شدند به طوری که برگزاری جلسات این شورا از حد نصاب خارج شده و عملا از این پس برگزاری نشست و تصمیم گیری غیرممکن شد.

چرا که شورای اسلامی شهر ساری ۹ عضو دارد و براساس قانون جلسات شورای اسلامی شهر و روستا در صورتی قانونی است که نصف به اضافه یک اعضا حضور داشته باشند.

بر اساس اعلام رسمی دادگستری مازندران ، این پرونده همچنان باز است و احتمالا افراد دیگری از مدیران و کارکنان شهرداری هم به دادگاه فراخوانده خواهند شد.

علاوه براین در ماه جازی باز هم شاهد انتشار خبری در مورد بازداشت یکی دیگر از شهرداران شهرهای شمالی بودیم . براساس این اخبار شهردار یکی از شهرهای شهرستان رودسر بازداشت شده است که گفته می شود تخلفات مالی دلیل آن توسط نیروهای وزارت اطلاعات بوده است .

و بالاخره آخرین خبر در این زمینه به بازداشت شهردار رودهن بر می گردد که روز یکشنبه منتشر شد . زیداله خدایاری، رئیس حوزه قضایی و رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال بخش رودهن در این زمینه گفت: شهردار رودهن و یکی از پرسنل شهرداری که مسئول امور قراردادهای شهرداری بوده است، در روز چهارشنبه هفته گذشته دستگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: اتهام فعلی این افراد تا امروز اخذ رشوه و اهمال در انجام وظایف قانونی بوده که منجر به تضییع حقوق بیت‌المال شده است.

به گفته وی ، تاکنون بیش از یک میلیارد تومان رشوه در این پرونده تعیین تکلیف شده است.

بدین ترتیب به نظر می رسد اگر در نیمه دوم سال نیز دستگاه های اطلاعاتی و قضایی با همین دست فرمان پیش بروند، امسال را می توان سال رکورد زنی بازداشت های مدیران شهری دانست. گرچه متاسفانه تاکنون نتیجه نهایی رسیدگی به هیچ یک از این پرونده های بازداشت ها ، اعلام و اطلاع رسانی نشده است. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا پر دستگاه های نظارتی و قضایی به شهرداران و اعضای شوراهای کلانشهرها و بخصوص تهران هم خواهد گرفت؟!

گزارش : حمیدرضا خالدی

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار