با مدیریت مناسب منابع آب خوزستان، گرد و غبار خوزستان قابل کنترل است

دکتر همایون یوسفی: کارگروه ملی کنترل کانون های گرد و غبار خوزستان تشکیل شود

تاریخ انتشار: جمعه 6 اسفند 1395 | 01:04 ق.ظ
دکتر همایون یوسفی: کارگروه ملی کنترل کانون های گرد و غبار خوزستان تشکیل شود زمان مطالعه: ۳ دقیقه نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل مشکل گرد و غبار در خوزستان باید کارگروه ملی کنترل کانون های داخلی گرد و غبار استان تشکیل شود.  به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا ،همایون یوسفی پنجشنبه در نشست شورای اداری در سرسرای شهید هاشمی استانداری خوزستان اظهار کرد: […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل مشکل گرد و غبار در خوزستان باید کارگروه ملی کنترل کانون های داخلی گرد و غبار استان تشکیل شود.

 به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا ،همایون یوسفی پنجشنبه در نشست شورای اداری در سرسرای شهید هاشمی استانداری خوزستان اظهار کرد: با توجه به مساله گرد و غبار در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر، جلسات زیادی برگزار شد اما مشکلات استان با تشکیل جلسه و نوشتن صورتجلسه حل نمی شود.
وی افزود: برای حل مشکل گرد و غبار پیشنهاد می شود که گرد و غبار خوزستان مانند طرح احیای دریاچه ارومیه به عنوان طرح ملی با یک دبیرخانه مشخص دیده شود و تمام موضوعات در آن کارگروه بررسی شود چون با وجود کارگروه ملی گرد و غبار، دردی دوا نمی شود.
یوسفی ادامه داد: زمانی بیشترین مشکلات ما با کانون ها گرد وغبار خارجی بود اما امروز بیشتر مشکلات خوزستان با کانون های داخلی است که شدت و ماندگاری بیشتری دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ریشه قطعی برق، گرد و غبار و بیشتر به علت انتقال آب بوده بوده است و بدون شک می گوییم اگر مدیریت مناسبی درخصوص منابع آب خوزستان داشته باشیم خیلی از مشکلات محیط زیست استان از جمله گرد و غبار قابل کنترل است .
وی بیان کرد: پدیده گردوغبار علاوه بر مشکلات جسمی، بار بیشتری بر سلامت روانی مردم وارد کرده که باعث افزایش مهاجرت به ویژه نخبگان شده است.
یوسفی ادامه داد: در نتیجه به صورت خطرناکی شاهد هستیم ترکیب جمعیتی تغییر می کند که برای آینده مناسبات اجتماعی مردم استان خطرناک است.
نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه گفت: وضعیت استان و مطالبات مردم به حدی است که دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد.
وی اضافه کرد: سرعت تشکیل بیابان ها در چند سال اخیر به واسطه انتقال آب خیلی بیشتر از بیابان زدایی است چون زمانی کانون های داخلی گرد و غبار۳۵۰ هزار هکتار عنوان میشد اما بعد از پنج سال، این کانون های گرد و غبار به دوبرابر یعنی ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.
یوسفی ادامه داد: باتوجه به بررسی ها، نهال کاری نقش زیادی در حل مشکل گرد و غبار ندارد و از مهمترین راه حل ها، پرآب کردن تالاب ها است.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: اگرتالاب ها خشک شوند منبع کانون برای گرد و غبار است و اگر پرآب شوند به واسطه تبخیر آب، سدی در مقابل کانون های خارجی است بنابراین حق آبه تالاب ها امر حیاتی است.

وی گفت: مطالعات دیگر کشورها نشان می دهد در مسائل زیست محیطی مردم بهتر از دولت ها عمل می کنند و پیشنهاد این است که شرکت های دانش بنیان برای کنترل کانون های گرد و غبار وارد عمل شوند.
یوسفی اضافه کرد: در حال حاضر برخی گونه های گیاهی بدون نیاز به آب در شورترین خاک ها رشد می کنند و قابل صادرات به کشور است و همسو با اقتصاد مقاومتی در ایجاد اشتغال موثر هستند.
نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه ادامه داد: در نتیجه بهتر است برخی کانون های گرد و غبار برای انجام کارهای مطالعاتی به شرکت های دانش بنیان سپرده شود.

وی بیان کرد: مشکل گرد و غبار با امکانات و زیرساخت های کشور در استان حل نمی شود و به سرمایه گذاری خارجی نیازاست و تجارب دیگر کشورها به کنترل این مشکل کمک می کند.
یوسفی خاطرنشان کرد: فضای فعلی خوزستان فرصتی برای دولت است و نوع مدیریت برای خوزستان مانند دیگر کارهای خوب دولت می تواند پرونده درخشان دولت تدبیرو امید را تکمیل کند.
یوسفی گفت: خوزستان بدون شک سد اول دفاعی، امنیت و اقتصادی کشور است و اگر مشکلی در خوزستان پیش آید، درآینده نه چندان دور به نقاط دیگر کشور نیز سرایت می کند و آئینه تمام نمای کشور است.
وی افزود: برای داشتن کشوری آباد باید به نقاط استراتژیکی مانند خوزستان توجه داشته باشیم چون توسعه خوزستان باعث توسعه کشور می شود.
یوسفی ادامه داد: در مدل های پیشرفته دنیا، سرمایه گذاری ها از نقاط استراتژیک آغاز می شود و باعث تسری توسعه به سایر نقاط کشورها می شود.

عضو کمیسیون بهداشت اظهار کرد: از رهبری به علت عنایت به خوزستان تشکر می کنم واین وظیفه دولت، ملت و مجلس را نسبت به وقایع خوزستان سنگین تر می کند.
ایشان خاطر نشان کرد : از مردم به علت نوع رفتار دراین مشکلات که نشان دهنده بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم خوزستان بوده تقدیر می کنم.
از ملت شریف ایران که از استان های مختلف با مردم استان همدردی کردند نیز تشکر می کنم ؛ این مسأله نشان می دهد مردم کشور در شرایط سخت مانند کوه پشت هم هستند و از دولت و همچنین استاندار خوزستان به علت اهتمام به مسائل استان تشکر می کنم.

یوسفی در پایان اظهار داشت : حضور دولت و وزرا نشان دهنده عزم و اهتمام دولت برای حل مشکلات خوزستان است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار