رییس اتاق بازرگانی اهواز:

مشکلات مرزی صادرات را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار: سه شنبه 18 دی 1397 | 17:27 ب.ظ
مشکلات مرزی صادرات را کاهش می‌دهد زمان مطالعه: ۶ دقیقه رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: بیش از ۱۴ سال از عمر مرزهای خوزستان می‌گذرد اما همچنان با مشکلاتی در این مرزها مواجه هستیم که باعث می‌شود صادرات را کاهش دهد و صادرکنندگان نیز با مشکلاتی رو به رو شوند. به گزارش نخبگان، شهلا عموری امروز ۱۸دی ماه در نشست خبری که در محل اتاق بازرگانی […]
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: بیش از ۱۴ سال از عمر مرزهای خوزستان می‌گذرد اما همچنان با مشکلاتی در این مرزها مواجه هستیم که باعث می‌شود صادرات را کاهش دهد و صادرکنندگان نیز با مشکلاتی رو به رو شوند.

به گزارش نخبگان، شهلا عموری امروز ۱۸دی ماه در نشست خبری که در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اتاق بازرگانی، مادر همه نهادها است و همه انجمن‌ها و نهادهای مختلف را در بر می‌گیرد اما این موضوع به شرط آن است که این نهادها عضو اتاق باشند.

خدمات ما فقط مخصوص اعضای اتاق نیست

وی افزود: در حال حاضر دیدگاه ما این است که خدمات اتاق بازرگانی اهواز فقط مختص اعضای اتاق نباشد و به همه اختصاص پیدا کند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: تولیدکننده‌ای که به تولید می‌پردازد و عضو اتاق نیست، قطعا مشکلاتی دارد که با تولیدکنندگان عضو اتاق مشابه هستند و در این زمینه با توجه به وضعیت استان تلاش کرده‌ایم تا همه واحدهای تولیدی و صنعتی عضو یا غیر عضو اتاق، صادرکنندگان و فعالان کشاورزی را حمایت کنیم.

عموری ادامه داد: در این زمینه تلاش شده تا با دعوت از بخش‌های مختلف، مشکلات آن‌ها را جویا شویم و با برگزاری جلساتی در راستای حل آن مشکلات گام برداریم. اتاق بازرگانی می‌تواند در دو کارگروه تاثیرگذار استان که شامل کارگروه توسعه صادرات و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی می‌شود، حضور و مشکلات این بخش را بیان کند.

وی عنوان کرد: مشکلات صادرات استان در کارگروه توسعه صادرات استان که اتاق بازرگانی نیز عضو آن است مطرح می‌شود. در

این زمینه تلاش شده تا مشکلات صادرات از خرد تا کلان مطرح و حل شوند. جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز دیگر محلی است که بخش خصوصی می‌تواند مسایل و مشکلات خود را در آن مطرح و به نتایج خوبی دست پیدا کند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: اتاق بازرگانی، دبیرخانه جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و ریاست این جلسات نیز بر عهده استاندار خوزستان است. استاندار اهمیت ویژه‌ای برای این جلسات قائل است و با توجه به رویکرد آقای شریعتی ماهانه دو جلسه برگزار و مشکلات بخش خصوصی در استان پیگیری می‌شود.

عموری تصریح کرد: برای حل مشکلات کشاورزان استان، یک کرسی را در جلسات شورای گفت و گوی دولت به بخش کشاورزی اختصاص داده‌ایم تا موارد و مشکلات این بخش از سوی نظام صنفی کشاورزی به ما اعلام شود. در این زمینه یک کرسی را به نظام مهندسی معدن و یک کرسی به اتحادیه صادرکنندگان اختصاص داده شده است. در حوزه صنعت نیز یک کرسی برای خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان در نظر گرفته شده است.

انجمن‌ها همکاری لازم را با اتاق ندارند

وی ادامه داد: این کرسی‌ها به این دلیل به بخش‌های مختلف واگذار شده است تا آن‌ها بتوانند مشکلات را ریشه‌یابی و نسبت به ارائه راه حل به اتاق بازرگانی اقدام کنند. اگر در هر کدام از بخش‌ها شاهد کم کاری یا عملکرد مناسبی نبوده‌ایم، به این دلیل است که این انجمن‌ها همکاری لازم را با اتاق نداشته‌اند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: با توجه به این‌که استان خوزستان تنها استان کشور است که سه اتاق بازرگانی دارد، در جلسات شورای گفت و گو دو کرسی را به اتاق‌های بازرگانی خرمشهر و آبادان اختصاص داده‌ایم. همچنین اتاق اصناف و اتاق تعاون نیز هر کدام یک کرسی از کرسی جلسات را در اختیار دارند.

عموری با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی استان ادامه داد: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی اهواز خود کمیسیون کشاورزی دارد، سعی شده است تا مشکلات این بخش را به خصوص در حوزه آبزیان و خرما پیگیری و عارضه یابی کنیم و برای حل آن‌ها نسبت به راهکارهای عملی اقدام کنیم. امیدواریم با اقداماتی که در این دو حوزه انجام گرفته است، شاهد حل مشکلات و همچنین توسعه صادرات باشیم.

مشکلات مرزی صادرات را کاهش می‌دهد

وی با اشاره به تلاش برای حل مشکلات مرزهای استان گفت: مرز چذابه در حوزه مسولیت‌های اتاق بازرگانی اهواز است اما مشکلات مرز شلمچه توسط اتاق بازرگانی خرمشهر و آبادان پیگیری می‌شود. اگرچه بیش از ۱۴ سال از عمر مرزهای خوزستان می‌گذرد اما همچنان با مشکلاتی در این مرزها مو‌اجه هستیم که باعث می‌شود صادرات را کاهش دهد و صادرکنندگان نیز با مشکلاتی رو به رو شوند.

تلاش شده تا در مرز چذابه به یک مدیریت واحد دست پیدا کنیم

رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته برای ساماندهی مرزها خاطرنشان کرد: با تلاش‌های انجام گرفته تقریبا به سمتی گام برداشته‌ایم تا در مرز چذابه به یک مدیریت واحد دست پیدا کنیم و سازمان‌ها در تصمیم‌گیری به صورت جزیره‌ای عمل نکنند و مشکلات صادرات در این مرز کاهش پیدا کند.

عموری در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات در مرزها سیستمی است یا زیرساختی؟ گفت: بخشی از مشکلات در مرزها سیستمی است که به کشور عراق مربوط می‌شود و بخش دیگر نیز مشکلات زیرساختی مرزها است که باید آن‌ها را حل کرد. برای مثال بارها اعلام کرده‌ایم که در نقطه صفر مرزی چذابه باید دو دروازه ورود و خروج نصب شود تا شاهد ترافیک نباشیم، اما تا به حال موفق به نصب دروازه دوم نشده‌ایم.

وی گفت: زمانی که در مرزها مدیریت یکپارچه وجود نداشته باشد، هر سازمان در کار سازمان دیگر دخالت می‌کند و این مساله موجب سردرگمی صادرکنندگان می‌شود. این مساله در برخی از مواقع باعث کندی صادرات می‌شود اما تلاش کرده‌ایم تا این مساله را حل و روند صادرات را در مرز چذابه روان‌تر کنیم.

یکپارچه شدن مدیریت، چرخ‌خوابی کامیون‌ها در مرز را کاهش می‌دهد

عموری ادامه داد: این‌که کامیون‌های صادرات برای روزهای زیادی در مرز معطل شوند، به سود صادرکنندگان نیست و از این رو با یکپارچه شدن مدیریت در مرزها قطعا زمان چرخ‌خوابی کامیون‌ها در مرز، کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به کمیته حمایت قضایی از بخش خصوصی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای در خوزستان تحت عنوان کمیته حمایت قضایی از بخش خصوصی وجود دارد که به ریاست دادستان استان فعالیت می‌کند. این کمیته زمانی که اعضای اتاق بازرگانی در بحث حل مشکلاتشان نتوانند به نتیجه لازم دست پیدا کنند، وارد عمل می‌شود و مشکلات آن‌ها را با صدور حکمی حل می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی اعضای اتاق عنوان کرد: این مشکلات در جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح می‌شود. در این زمینه خوشبختانه توانسته‌ایم در برخی از موارد، مشکلات را به صورت حضوری با مدیران بخش‌های مالیاتی و تامین اجتماعی حل و بخشودگی‌هایی را در این زمینه کسب کنیم.

عموری بیان کرد: اتاق بازرگانی تلاش کرده است که در کنار اعضا و بخش خصوصی باشد و این سیاستگذاری باعث شده تا بتوانیم در کمیسیون اتاق‌های مشترک کشور یک کرسی را کسب کنیم. این مساله به دلیل اثرگذاری است که اتاق بازرگانی اهواز توانسته بر مرکز داشته باشد.

می‌خواهیم در بازارهای عمان و قطر حضور داشته باشیم

تلاش برای دریافت کد ترانزیت برای مرزهای خوزستان

وی با اشاره به دعوت برای حضور تعدادی از سفرای کشورهای مختلف در اهواز اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا علاوه بر کشور عراق، با کشورهای دیگری که همجوار ما هستند مانند عمان و قطر ارتباط داشته باشیم و در بازارهای آن کشورها نیز حضور پیدا کنیم.

رییس اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا برای مرزهای استان کد ترانزیت داشته باشیم. در این زمینه با گمرک مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم و آن‌ها را از اهمیت این کد مطلع کرده‌ایم. در این زمینه متاسفانه تا کنون موفق به دریافت کد ترانزیت برای مرزهای استان نشده‌ایم. قطعا ترانزیت کالا می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی برای استان داشته باشد و زمینه را برای رونق اقتصادی فراهم کند.

عموری با اشاره به ساخت ساختمان جدید اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: ساخت این ساختمان حدود ۲۳ میلیارد تومان هزینه در بر داشت که توانستیم حدود ۸ میلیارد تومان را از اتاق ایران برای ساخت آن کمک بگیریم. همچنین پیمانکار سازنده آن نیز حدود ۲٫۵ میلیارد تومان در ساخت به ما تخفیف داد.

روسیه یکی از مقاصد بسیار خوب برای صادرات است

وی در خصوص مساله صادرات به روسیه عنوان کرد: با توجه به پتانسیل استان در محصولات کشاورزی به دنبال آن هسیتم تا این محصولات صادر شود. روسیه یکی از مقاصد بسیار خوب برای صادرات است و در این زمینه صحبت‌هایی انجام گرفت تا یک خط هوایی از دزفول به این کشور در نظر گرفته شود اما تا کنون نتیجه‌ای در این زمینه نگرفته‌ایم.

رییس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کالاهای استان به خصوص از شهرستان دزفول به روسیه صادر می‌شود اما این صادرات به شکلی است که محصول توسط واسطه‌ها خریداری و سپس در آنجا تحویل داده می‌شود و به نام خوزستان ثبت نمی‌شود.

برون‌سپاری ارزی به سود صادرکنندگان نیست

عموری در خصوص مساله برون‌سپاری ارزی اظهار کرد: برخی از تصمیمات و بخشنامه‌ها به سود صادرکنندگان نیست. در زمینه تصمیمات اتخاذ شده در بحث برون سپاری ارزی باید گفت که مگر ارزش صادرات بخش خصوصی چه میزان است که چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شود.

وی با بیان این‌که ارزش پایه صادراتی برخی از کالاهای صادراتی با قیمت فروش آن‌ها متفاوت است، گفت: این مساله مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد و رغبت را برای صادرات از آن‌ها می‌گیرد. اختلاف قیمت دلار در سامانه و بازار آزاد نیز مساله‌ای دیگری است که جذابیت صادرات را می‌کاهد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: تصمیمات اتخاذشده در بحث برونسپاری ارزی باعث شده تا برخی از صادرکنندگان از کارت‌های بازرگانی افراد دیگر نیز استفاده کنند و این مساله در آینده قطعا برای کشور مشکلات جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

عمان دروازه ورود به دیگر کشورها برای صادرات

عموری با اشاره به بحث حضور در بازارهای جدید صادراتی عنوان کرد: با شدت و جدیت تمام در حال کار بر روی بازار عمان هستیم. ما به کشور عمان به چشم دروازه ورود به کشورهای دیگر برای صادرات فکر می‌کنیم زیرا روابط این کشور با ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار خوب است.

وی با اشاره به حضور در بازار قطر ادامه داد: با توجه به این‌که کشورهای حوزه خلیج فارس بخش عمده نیازهای خود را از دیگر کشورها وارد می‌کنند، می‌توانیم در این بازار حضور پیدا کنیم. استان فارس، بندرعباس و بوشهر در زمینه صادرات به کشور قطر به دلیل بعد مسافتی بهتر عمل کرده‌اند، اما ما نیز به دلیل تشابهاتی که میان استان خوزستان و قطر وجود دارد، در تلاش هستیم تا به این کشور صادرات داشته باشیم./ایسنا

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار