همه تلاشمان این است کار آنطور که مورد رضایت مردم است، انجام شود
شهردار اهواز در گفتگوی تلویزیونی عنوان کرد:
وی در پاسخ به چگونگی مسیر توسعه در شهر اهواز با اشاره به آیه ۱۱سوره رعد «ان الله لا یغیرما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» عنوان کرد: این آیه مصداقی از فرهنگ عمومی است که قرآن در آن به لفظ عامه اشاره کرده و تاکید کرده که یک جماعت و یک مجموعه خود باید سرنوشت و شرایط شان را تغییر دهند.
امینی اظهار کرد: هر جامعه موفقی مردمان سختکوش، تلاشگر و مدیران و برنامه ریزان موفقی دارد و لازمه تبدیل خمیر مایه به موفقیت نیز هم افزایی، همدلی و وحدت است.
وی ادامه داد: هرجا اختلاف و شائبه باشد آن جامعه رو به پیشرفت حرکت خواهد کرد.امروز برحسب سخن رئیس جمهور مبنی بر وفاق ملی، ظرفیت خوبی برای استان و شهر ایجاد شده که با یک هم افزایی و هم صدایی حقوق شهر را از حاکمیت مطالبه کنیم . البته باید بدانیم چگونگی حقمان را مطالبه کنیم.
امینی با اشاره به اینکه مردم می گویند چرا اهواز مانند برخی شهرها پیشرفت نمی کند، افزود: برای برخی شهرها دهه ها گذشته تا به توسعه رسیدند اما اهواز ۸ سال دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد که مدال افتخار بر پیشانی اهواز و مردم خوزستان است اما از لحاظ مادی باید تلاش کنیم این نارسایی ها برطرف شود.
وی خاطر نشان کرد: البته اهنگ رشد و پیشرفتمان باید سریعتر باشد تا از رقابت عقب نیفتیم و لازمه این امر هم همدلی و هم افزایی است که اگر حاکمان و پایتخت نشینان صدای واحدی از اهواز بشنوند و این ظرفیت رنگین کمان اقوام به عنوان یک فرصت بروز و ظهور داشته باشد، به استناد جلساتی که بارها در تهران با مسئولین مختلف داشتیم انگیزه بسیار زیادی وجود دارد و این هم افزایی انگیزه ها را بیشتر می کند تا به اهواز و خوزستان رسیدگی بیشتری شود.
شهردار اهواز عنوان کرد: ما در اهواز تا آنجا که کالبد شهری می تواند تنظیم کننده روابط اجتماعی باشد سعی کردیم اقدامات زیر ساختی انجام دهیم تا شهر در مسیر توسعه قرار گیرد و توسعه به نحوی باشد که عدول از آنها میسر نباشد.
امینی افزود: باید با وجود سلایق مدیریتی مختلف کالبد شهر را طوری آماده کنیم که بعدها در حق مردم اجحاف نشود ما مردم خیلی خوب، کم توقع و قانعی داریم و هرجا از آنها کمک خواستیم ما را تنها نگذاشتند و در ارتقای فرهنگ عمومی مشارکت کردند.
وی افزود: اتفاقات خوبی در اهواز افتاده و شهر بر روی ریل توسعه قرار دارد و استقرار نسبی پیدا کرده که امیدوارم در باقیمانده فرصت مدیریت بتوانیم با هم افزایی و همگرایی بیشتر هم ظرفیتهای بیشتری را به شهر اضافه کنیم و هم در خدمات عمومی مانند حمل و نقل عمومی، فضای سبز، مسائل زیست محیطی و تقاطعهای غیر همسطح و موضوعات مختلفی که باعث تفریح و نشاط و زندگی با کیفیت بیشتری برای مردم می شود، شاهد پیشرفتهای چشمگیری باشیم.
امینی در پاسخ به این سوال که مطالبه اول شهروندان اهوازی چیست، عنوان کرد: اولین لازمه زندگی شهری تردد از مبدا به مقصد است و بیشترین خواسته مردم در این سه سال آسفالت معابر بوده تا بتوانند به راحتی و با سهولت به مقصد و هدفشان برسند و بعد از آن فضای سبز و محیط زیست مطالبه اکثر شهروندان است و مردم برای آنکه شهری پاک و عاری از آلودگی داشته باشیم حمل و نقلی را مطالبه میکنند که سفرهای آسان و کم هزینه را تامین کند.
شهردار اهواز در خصوص قطار شهری گفت: قطار شهری بر اساس استانداردهای جهانی برای شهرهای بالای ۵ میلیون نفر جمعیت تعریف شده تا بتواند هم خدمات ارائه کند هم خود گردان باشد و از فعالیت خود کسب درآمد کند.در ایران هم شهر تهران و با کمی اغماض مشهد این قابلیت را داشتند ولی بر اساس تصمیماتی که در گذشته گرفته شده ۸ کلانشهر ایران به سمت راهاندازی قطار شهری رفتند.
۴ شهر تبریز، شیراز، اصفهان و اهواز در سال ۸۳ پروژه قطار شهری را با هم شروع کردند.
سالهایی که در آن سه شهر غیر از اهواز با اوراق دولتی و با حدود ۳ همت خط اول قطارشهری به بهره برداری رسید، در اهواز به دلیل محرومیتهای بانکی و در فهرست سیاه بودن اهواز در بانک، اوراق مشارکت و تسهیلات منابع به شهرداری اهواز اختصاص داده نشد که بر اساس نظر کارشناسان دیوان محاسبات اکنون ۴۰ همت یعنی ۴۰ هزار میلیارد تومان باید هزینه شود تا خط اول قطار شهری در اهواز به بهرهبرداری برسد.
وی ادامه داد: با پیمانکار قبلی درگیری حقوقی داشتیم که با حمایت دستگاه قضایی در استان رای بر خلع ید پیمانکار شد و در ششم تیر ماه امسال تفاهمنامه ای بین شهرداری و یکی از شرکتهای زیر مجموعه وزارت دفاع منعقد شد و با آنها وارد مذاکره شدیم.
پس از آن بدهی بانکی شهرداری را در سال ۱۴۰۱ تسویه کردیم و متعاقباً ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی وارد شهرداری اهواز شد که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به ناوگان اتوبوسرانی جدید اختصاص داده شد و بخشی از آن به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق فروخته شده و پول در حساب بانکی شهرداری است که در اختیار پیمانکار قرار خواهد گرفت و امیدواریم ظرف مدت دو سال چه با این شرکت یا شرکت دیگری بتوانیم انشالله پروژه قطار شهری را به بهرهبرداری نزدیک کنیم.
وی در خصوص تامین هزینههای پروژه قطار شهری گفت: از طریق پیش فروش مجتمعهایی که در ایستگاههای این مسیر احداث خواهیم کرد و همچنین فاینانس خارجی و غیر ه برای تامین هزینههای پروژه اقدام میکنیم.
امینی افز.د: همه ابعاد قضیه آماده است و دولت هم برای کمک به این پروژه به میدان آمده و با اینکه این ابر پروژه بزرگیست ولی این نوید را به شهروندان اهوازی میدهم که امسال بتوانیم عملیات اجرایی را شروع کنیم و ظرف دو سال خط اول به بهرهبرداری برسد.
شهردار اهواز خاطرنشان کرد: امیدوار و خوشبینم با حمایتهای استاندار محترم، نمایندگان مجلس، اعضای شورا و حتی عزیزان در مجلس خبرگان رهبری و با همگرایی کنار هم قرار بگیریم تا این خواسته ی به حق مردم را عملیاتی کنیم.
وی در خصوص احداث خط بیآرتی در اهواز گفت: ایستگاههای این خط در حال ساخت است و اتوبوسهای آن نیز خریداری شده و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم خط اول را به بهرهبرداری برسانیم.
امینی ادامه داد: اقدامات عمرانی شهرداری منوط به کسب درآمدهایی است که متاثر از سیاستهای حاکم بر کشور است مثلاً اگر مسکن دچار رکود شود طبیعتاً درآمدهای شهرداری هم از آن تاثیر میپذیرد.
وی در خصوص آسفالت سطح شهر اهواز گفت: شهر اهواز ۲۰ هزار هکتار مساحت دارد و سومین کلان شهر وسیع کشور است است و از این میزان ۳۰۰۰ هکتار یعنی ۳۰ میلیون متر مربع معابر، میادین و پیادهروهای شهر است.
بنا را بر این گذاشته بودیم تا پایان این دوره ۱۰ میلیون متر مربع آسفالت انجام دهیم که خوشبختانه تاکنون چهار و نیم میلیون متر مربع آن محقق شده است.
شهردار اهواز ادامه داد: عاملی که باعث وضعیت رقت بار آسفالت در شهر اهواز میشود، مسطح بودن شهر و بارشهای حجیم باران است که باعث مانداب میشود و همین ماندابها سبب خوردگی آسفالت میشوند.به همین دلیل اگر در شهرهای دیگر هر ۱۵ سال نیاز به آسفالت باشد در شهر اهواز هر ۵ الی ۶ سال نیاز به آسفالت مجدد داریم.
امینی تاکید کرد: تا انتهای روز مدیریتم نهضت آسفالت مهمترین اولویتهای مدیریت شهریست.
شهردار اهواز در خصوص معضل کمبود پارکینگ در شهر گفت: از آغاز این دوره موضوع پارکینگ را تا حدی رفع کردیم و پارکینگ طالقانی را که تعطیل شده بود اکنون به تکمیل ۹۰ درصدی رساندیم و امیدواریم در عرض ۳ الی ۴ ماه آینده این پارکینگ با ظرفیت ۴۸۰ خودرو به بهرهبرداری برسد. خوشبختانه شهر اهواز وسیع است و زمین برای احداث پارکینگ وجود دارد به همین دلیل انشاالله به زودی مشکل پارکینگ در شهر اهواز برطرف میشود.
وی یادآور شد: با آموزش و پرورش در حال برنامهریزی هستیم تا از ظرفیت مدارسی که حیاط بزرگ دارند جهت استفاده به عنوان پارکینگ در ساعات تعطیلی مدارس استفاده کنیم.
شهردار اهواز در خصوص پروژه تقاطع غیر همسطح جمهوری عنوان کرد: این پروژه در عید غدیر سال گذشته کلنگ زنی شد و یکی از دلایل تاخیر در اجرای پروژه که با همکاری عزیزان شرکت برق منطقهای این مشکل برطرف شد، موضوع جابجایی دکلهای برق بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه قرارگاه خاتم در بخش محرومیت زدایی و احداث تقاطعهای غیر همسطح کارهای خیلی خوبی را شروع کرده که یکی از آنها همین تقاطع شهدای غزه است که برای اولین بار پلی با سگمنتهایی با عرض ۲۴ متر در کشور تولید میشود و امیدواریم طبق برنامهریزیهای ما، مردم اهواز برای نوروز بتوانند بر روی این پل تردد کنند.
رضا امینی در پایان با اشاره به وجود نعمت رودخانه در شهر اهواز خاطرنشان کرد: کارون عنصر محرک طبیعی موثری در شهر اهواز است که بخشی از آن نیاز به باززندهسازی دارد و ازین مقدار ۵هکتار به نام پارک ریحانه را قبلاً به بهرهبرداری رساندیم. بخشی که ۱۵ هکتار است در سمت جنوب غربی توسط بسیج سازندگی سپاه در حال احداث است.
کلنگ زنی قطعه ۱۸ هکتاری دیگری به نام پارک چهل شاهد را نیز در دستور کار داریم که احداث آن توسط قرارگاه کربلا شروع خواهد شد.
همه تلاشمان این است کار آنطور که مورد رضایت مردم است انجام شود و انشاالله شهروندان اهوازی و مهمانهایی که به اهواز میآیند، کارون را آنطور که دوست دارند و مورد علاقه مردم است ببینند و از آن لذت ببرند .