رئیس سازمان محیط زیست از هورالعظیم و کانون های ریزگرد در اهواز بازدید کرد

تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396 | 15:45 ب.ظ
رئیس سازمان محیط زیست از هورالعظیم و کانون های ریزگرد در اهواز بازدید کرد زمان مطالعه: ۲ دقیقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه در سفر به استان خوزستان، از تالاب هورالعظیم و کانون های ریزگرد اطراف اهواز بازدید کرد. به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا؛ دکتر معصومه ابتکار برای دهمین بار در چهار سال اخیر به خوزستان سفر کرده تا در همایش مقابله با سیلاب و ریزگرد در اهوازشرکت […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه در سفر به استان خوزستان، از تالاب هورالعظیم و کانون های ریزگرد اطراف اهواز بازدید کرد.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا؛ دکتر معصومه ابتکار برای دهمین بار در چهار سال اخیر به خوزستان سفر کرده تا در همایش مقابله با سیلاب و ریزگرد در اهوازشرکت نماید.
ابتکار پیش از سخنرانی در این همایش از دو کانون اصلی گرد و غبار در استان به صورت هوایی بازدید کرد.
بر اساس مطالعات شناسایی کانون های گرد و غبار در خوزستان، تالاب هورالعظیم و کانون های اطراف اهواز، اصلی ترین کانون های گرد و غبار در این استان هستند.
طبق همین مطالعات ۳۵ درصد گرد و غبارهای خوزستان ناشی از کانون های داخلی است که به دلیل نزدیکی به شهرها به ویژه شهرستان اهواز، بسیار مشکل آفرین هستند.
حدود ۶۰۰ هزار هکتار از زمین های خوزستان کانون گرد و غبار اعلام شده اند که ۳۵۰ هزار هکتار از آنها بحرانی است و در حال حاضر مهار ۴۰ هزار هکتار از این کانون ها به عنوان اولویت نخست در دستورکار قرار دارد.
در پی طوفان گرد و خاک هشتم بهمن ۹۵ و قطع چند روزه برق و آب و شبکه ارتباطی در برخی شهرهای خوزستان کارگروه ویژه ای از سوی رئیس جمهوری و معاون اول وی تعیین شد.
بر همین اساس نهالکاری و آبرسانی به کانون های ریزگرد اطراف اهواز به وزارت جهادکشاورزی محول شد که این طرح ها به صورت فوری آغاز شده است.
آبگیری تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از مهترین عوامل ریزگرد نیز از اواخر ۹۴ با سیلابی شدن رودخانه کرخه (منبع تغذیه این تالاب) در برنامه قرار گرفته است.
به گفته مسئولان خوزستانی، هم اکنون بیش از ۷۰ درصد از بخش ایرانی این تالاب آبگیری شده است.
هورالعظیم یک تالاب مرزی در غرب خوزستان است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.
بازدید از فاز دوم طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت)، بازدید از طرح اتمام یافته تصفیه خانه پساب پتروشیمی مارون و طرح اتمام یافته پسماندسوز منطقه ویژه اقتصادی در ماهشهر و نشست با سازمان های مردم نهاد و فعالان محیط زیست در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان از دیگر برنامه های سفر ابتکار به خوزستان است.
معاون وزیر کشور، معاون وزیر راه وشهرسازی و معاون وزیر جهاد کشاورزی ابتکار را در این سفر همراهی می کنند.

ابتکار آخرین بار پنجم اسفند پارسال به همراه رئیس جمهوری برای بازدید از وضعیت مقابله با گرد و غبار و بررسی شرایط خوزستان پس از توفان هشتم بهمن به اهواز سفر کرد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار