مطلب شهروندی

هواشناسی پاشنه آشیل بحران ها

داریوش بهارلویی
تاریخ انتشار: جمعه 7 آبان 1400 | 17:26 ب.ظ
هواشناسی پاشنه آشیل بحران ها زمان مطالعه: ۳ دقیقه «داریوش بهارلویی» نویسنده و پژوهشگر خوزستانی متنی را درباره « هواشناسی و بحران ها » برایمان ارسال نموده که آن را با هم در زیر می خوانیم: اعتدال نخبگان – داریوش بهارلویی : سازمان هواشناسی کشور در آخرین گزارش مرتبط با دورنمای شرایط رطوبتی قابل انتظار در پاییز، اخبار امیدوار کننده ای منتشر نکرده است […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

«داریوش بهارلویی» نویسنده و پژوهشگر خوزستانی متنی را درباره « هواشناسی و بحران ها » برایمان ارسال نموده که آن را با هم در زیر می خوانیم:


اعتدال نخبگان – داریوش بهارلویی : سازمان هواشناسی کشور در آخرین گزارش مرتبط با دورنمای شرایط رطوبتی قابل انتظار در پاییز، اخبار امیدوار کننده ای منتشر نکرده است .

بر اساس گفته های کارشناسان و رئیس هواشناسی استان خوزستان ، تمامی مدل های پیش یابی بلند مدت در یک همگرایی ، کاهش بارش و تاخیر در آغاز آن را نشان می دهند . اگرچه با افزایش طول مدت پیش بینی بر مبنای علم ، از دقت آنها کاسته می شود و عدم قطعیت وقوع و احتمال خطا در برآورد شرایط وجود دارد. لیکن به هر شکل و با هر درصد احتمالی ، این موضوع نگران کننده بوده و متولیان امر مدیریت منابع آب و کشاورزی و سایر ذینفعان باید شرایط را کاملا جدی فرض کرده و به انتظار معجزه ننشینند . همچنین بهتر است یادشان بماند که در آینده مسئله ای را به سازمان هواشناسی بی جهت ارتباط ندهند . اما نکته ای که بیش از این خبر و یا پیش بینی اهمیت دارد ، توجه ویژه به بحث هواشناسی و سرمایه گذاری در علوم پیشنگری است .

این علم و سایر عوامل مرتبط با آن مانند تمامی علوم نیاز به توسعه و سرمایه گذاری متناسب با اهمیت خود دارد . در دهه گذشته ، شاید آنگونه که باید هواشناسی جدی نگریسته نمی شد اما به مرور و افزایش بحران ها با منشاء اقلیمی ، مدیران و تصمیم گیران ارشد متوجه شدند که باید این گزارشات و علم تولید کننده آن را بسیار جدی تر از گذشته در نظر گرفته و به گفته هایش توجه نمایند . در بحث تعدیل بحران هایی نظیر سیل و یا خشکسالی ، بدون تردید علوم جوی در نحوه مدیریت بحران کاملا موثر می باشند . همچنین در دورنمایی بلندتر ، مدیریت منابع و مصارف آبی یک منطقه و کشاورزی بسیار وابسته و عجین به این پیش بینی ها هستند . هم اکنون کشورهای طراز اول دنیا ، سرمایه گذاری مناسبی در توسعه علوم جوی انجام می دهند . چرا که آموزش و پیش نگری دو مولفه حیاتی در راه مبارزه با پیامدهای مخرب اقلیمی محسوب می شوند .

استان خوزستان با داشتن رادار پیشرفته هواشناسی و یک مرکز با کادر آموزش دیده مناسب از مراکزی است که باید تصمیم گیران استان نگاهی ویژه به آن داشته و در رفع مشکلات و تامین هزینه های آن کوشا باشند .

استفاده از این سازمان برای گناهکار جلوه دادن آن در بحران ها، دیگر کارآیی خود را از دسته داده و بهانه مناسبی نمی تواند برای آن دسته از مدیرانی باشد که کم کاری و یا اشتباهات تصمیمات خود را زیر ابر پیش بینی ، پنهان می نمایند . باید پذیرفت هوانشاسی طی ۱۰ سال گذشته پیشرفت مناسبی در کیفیت و تنوع بخشی به محصولات خود برای عموم کاربران چه عادی و چه تخصصی داشته است لیکن این سازمان نیز برای رسیدن به نقطه مطلوب خود ،کاری مستمر و طولانی در پیش دارد .

برای این منظور نیاز است که مانند بسیاری از امور که بودجه های تخصصی از مرکز برای آنها جذب و دریافت می شود ، برای توسعه و بهبود پیش یابی ها ، چنین امری توسط مسئولین و سازمان های دخیل استان خوزستان در دستور کار قرار گیرد . ارزشی که از بهبود کیفی محصولات هواشناسی حاصل می شود به راحتی توجیه کننده این جذب بودجه و سرمایه گذاری خواهد بود .

کافی است نگاهی به آمار خسارت سهمگینی که سیل ، طوفان های لحظه ای ، ریزگردها و یا کم آبی به استان وارد می نمایند، داشته باشیم تا دریابیم که چند میلیارد تومان هزینه کرد برای افزایش کارآیی هواشناسی چقدر می تواند سودمند باشد .

به هر شکل پیشنهاد و توصیه ای جدی است به همه بزرگان استان که به یاری این سازمان شاید کوچک اما بسیار با اهمیت شتافته و کوتاهی ننمایند .باور کنید گریزی از این مسیر وجود ندارد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار