محقق و نویسنده عاشورایی:

پایداری زنان دزفول در عرصه شهادت، تولید و سلامت به خوبی بیان نشده است

تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 | 10:29 ق.ظ
پایداری زنان دزفول در عرصه شهادت، تولید و سلامت به خوبی بیان نشده است زمان مطالعه: ۳ دقیقه محقق و نویسنده فرهنگ عاشورایی معاصر گفت: بانوان دزفول در عرصه‌های مختلف جهاد و شهادت، امنیت، تولید داخلی و سلامت نقش بسزایی در توسعه این شهرستان داشتند که با وجود ایثارگری های فراوان به درستی معرفی نشدند.  به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا، محمدرضا سنگری دیروز سه‌شنبه در  نشست تخصصی اولین همایش ملی […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

محقق و نویسنده فرهنگ عاشورایی معاصر گفت: بانوان دزفول در عرصه‌های مختلف جهاد و شهادت، امنیت، تولید داخلی و سلامت نقش بسزایی در توسعه این شهرستان داشتند که با وجود ایثارگری های فراوان به درستی معرفی نشدند. 

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا، محمدرضا سنگری دیروز سه‌شنبه در  نشست تخصصی اولین همایش ملی نقش زنان در پایداری، مقاومت و توسعه شهری ویژه گرامیداشت چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری مردم دزفول با بیان اینکه دفاع مقدس را باید به عنوان میراث فرهنگی به نسل‌های آینده معرفی کنیم، افزود: در جنگ هشت ساله، بانوان از رزمندگان پرستاری می‌کردند، لباس آنها را می‌شستند و پابه پای مردان در همه عرصه‌ها ایثار می‌کردند ولی متاسفانه به غیر از تعداد معدودی، این ایثارگری‌ها به خوبی بیان نشده است.

مدیر بنیاد چهارم خرداد گفت: بانوان  در عرصه جهاد و شهادت نیز نقش داشتند و همسران و فرزندان خود را به حضور در جبهه‌ها تشویق می‌کردند.

وی به پایداری زنان در عرصه امنیت نیز اشاره کرد و افزود: زنان در هشت سال دفاع مقدس پابه پای مردان پست شبانه می‌دادند و در مواردی دزد هم دستگیر می‌کردند که نشانه جسارت و دلیری آنها است.

سنگری گفت: بانوان دزفول در طول جنگ تحمیلی پایداری در عرصه تولید را نیز به نمایش گذاشتند به طوری که با وجود جنگ، تولید کشاورزی ما سال به سال بیشتر می‌شد ضمن اینکه بانوان در تولید شال، دستکش، ترشی و عسل نیز فعال بودند و خلاقیت‌های زیادی داشتند.

این نویسنده و محقق عاشورایی، پایداری بانوان دزفول در حوزه فرهنگ، اندیشه و تفکر را از ویژگی‌های آنها دانست و گفت: هنوز برخی از آثار برجسته زنان چاپ و منتشر نشده‌اند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و به نسل‌های بعد منعکس شود.

وی با ستایش شهادت طلبی زنان دزفول در هشت سال دفاع مقدس افزود: افزون بر ۴۵۰ زن شهید در شهرستان دزفول داریم که آمار بالایی است.

مدیر دانشگاه فرهنگیان واحد خدیجه کبری(س) نیز در این همایش گفت: مولفه‌های دینی و فرهنگی بر جامعه ایرانی حاکم است که حفظ این عناصر سنتی و دینی باعث می‌شود ارزش‌هایی که بر  خانواده‌ها حاکم است کمتر تضعیف شوند و نقش محوری خود را حفظ کنند.

زهره علی پناهی با بیان اینکه مدرنیته بر شخصیت و نگرش زن تاثیرگذار است، افزود: مدرنیته باعث تغییر نگرش زن نسبت به جایگاهش در جامعه و مشارکت‌های اجتماعی، خانواده، زمینه‌های فردی و ارتباط با همسر می‌شود که این تغییرات در زمینه نقش مادری و ورود به مشارکت های سیاسی، ورود به مشاغل مخالف و حوزه های اقتصادی نیز در نقش زن تاثیرگذار است.

وی به نگرانی زنان امروز درخصوص از دست رفتن فرهنگ و ارزش‌ها اشاره و بیان کرد: اگر به نقش، ارزش و جایگاه زن توجه شود می‌توانیم با حفظ شخصیت زنان و حضور در عرصه‌های مختلف به حق خود دست یابیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم ضمن اینکه شاهد عدالت جنسیتی نیز خواهیم بود.

علی پناهی گفت: گرایش خانواده‌ها به غذاهای مختلف و تحصیل دختران در مراکز عملی بالا رفته به گونه ای که بیش از ۵۰ درصد دانشجویان  ورودی به مراکز آموزش عالی را دختران تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با بالارفتن سواد اجتماعی و حضور زنان در جامعه و تقابل با قشرهای مختلف به ویژه جنس مخالف، سطح آگاهی و توقع بانوان نیز بالا رفته به طوریکه این امر در روند زندگی بانوان نیز تاثیرگذار بوده است.

مدیر دانشگاه فرهنگیان واحد خدیجه کبری(س) سطح سواد را یکی از عوامل مهمی دانست که امروزه بر زندگی زنان و نقش آن در جامعه دخالت دارد.

وی افزود: در عصر  ارتباطات گرایش بانوان در فضای مجازی بسیار بیشتر از مردان است که این امر نیز به خاطر رابطه مداری بانوان است.

علی پناهی با بیان اینکه حضور در عصر مدرنیته و فضای مجازی بر آگاهی بانوان از حقوق خود تاثیر گذاشته است، گفت: سواد رسانه ای گذر از سنت به مدرنیته است که بین بانوان زودتر از آقایان شکل گرفته است.

وی  افزود: هرچه قشر زنان تحصیل کرده بویژه در نسلهای  جدید بیشتر می شود آرمان ها و باورهای سنتی و فرهنگی دینی و ملی تاحدودی کمرنگ می‌شود.

مدیر دانشگاه فرهنگیان واحد خدیجه کبری(س) بیان کرد: گسست از سنت به مدرنیته در صورتی اتفاق افتاده  که شناخت درستی  از آن نداریم و نتوانستیم آن را با خودمان، فرهنگ، ملیت و دینمان حلاجی و قیاس کنیم.

منیژه منصوری مدرس فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز گفت: بیشترین معلولیت‌ها ناشی از  آسیب‌های عضلانی، مفصلی و استخوانی است که بر اثر عوامل مادرزادی، بیماری، حوادث و جنگ ایجاد می‌شوند.

وی افزود: آسیب‌های عضلانی به مرور زمان و در افراد کم تحرک که علت یکجانشینی و دوری از ورزش ایجاد می‌شوند.

لیلا نیسی عضو هیات علمی پرستاری دانشگاه اسلامی آزاد دزفول نیز سلامتی را یکی از نیازهای اساسی بشر دانست و گفت: زن مربی برنامه ریزی سلامت جامعه است بنابراین باید در جوامع مختلف به سلامت زن توجه شود.

وی افزود: سلامت تحت تاثیر شرایط  فیزیولوژیکی، اقتصادی و سیاسی  است، از طرفی یکی از مهمترین ابعاد سلامت انسان، سلامت زن است  زیرا آسیب پذیرتر است و باید مورد توجه قرار گیرد.

نیسی زنان را تشکیل دهنده نیمی از جمعیت جامعه دانست و گفت: اگر درخصوص سلامت زنان غفلت شود خطرات بیشتری روی سلامتی بشر خواهد داشت لذا جوامع باید ارتقا و سلامت جسمی، فرهنگی و معنوی زنان را مدنظر داشته باشند و در این خصوص آگاه سازی کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با بیان اینکه زنان در نظام سلامت جزو دریافت کنندگان خدمات سلامت هستند، افزود: در شرایط بحرانی  کرونا زنان بیشترین سهم را در ارائه خدمات سلامت دارند.

به پاس قدردانی از رشادت‌های مردم دزفول در طول هشت سال دفاع مقدس، چهارم خرداد به عنوان روز دزفول، روز مقاومت و پایداری در تقویم ثبت شده است.

شهرستان دزفول افزون بر ۲هزار و ۶۰۰ شهید تقدیم کرده است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار