استاندار خوزستان :

سد بختیاری قابلیت انتقال آب ندارد

تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 فروردین 1398 | 14:02 ب.ظ
سد بختیاری قابلیت انتقال آب ندارد زمان مطالعه: ۲ دقیقه استاندار خوزستان گفت: اگر سد بختیاری احداث شود یکی از حسن های آن این است که با توجه به موقعیت جغرافیایی اش قابلیت انتقال آب ندارد. به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا غلامرضا شریعتی عصر چهارشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان با حضور سرلشکر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

استاندار خوزستان گفت: اگر سد بختیاری احداث شود یکی از حسن های آن این است که با توجه به موقعیت جغرافیایی اش قابلیت انتقال آب ندارد.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا غلامرضا شریعتی عصر چهارشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان با حضور سرلشکر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: سد بختیاری سیلاب‌ها را کنترل می‌کند و منابع آب خوزستان را افزایش می دهد و از آنجایی که در پایین دست این سد زمین کشاورزی نیست در نتیجه همه آب آن به خوزستان می رسد.

وی ادامه داد: هنوز امکان ساخت سدهای دیگر را در استان داریم تا بتوانیم مدیریت خود را بر منابع آب تقوبت کنیم به عنوان مثال سدکارون ۲ را می توانیم بسازیم.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه می توانیم سد بختیاری که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد را بسازیم افزود: این سد دارای ۲ طراحی است که با یک طراحی سه میلیارد متر مکعب و با طراحی دیگری پنج میلیارد متر مکعب آب را در خود ذخیره می‌کند.

وی ادامه داد: در حوضه دز که بسیار پر آب نیز هست وجود سد بختیاری مدیریت ما را بر منابع آب تقویت می کند و با وجود یک سد در حوضه دز قابلیت مانور پایین است.

شریعتی افزود: احداث سد بختیاری به ظرفیت تولید برق آبی ما نیز می افزاید و همین موضوع قدرت مانور ما را در قدرت برق افزایش می دهد.

وی گفت: اگر یک نیروگاه ترکیبی را بخواهیم وارد مدار کنیم پس از ۴۸ ساعت وارد مدار می‌شود اما نیروگاه برق آبی همان لحظه وارد مدار می شود.

وی افزود: کم و بیش تمامی کشور از شرایط استان مطلع هستند و همه آوردهای آب استان‌های همجواری مانند لرستان، کهگیوله و بویراحمد، چهار محال بختیاری،ایلام و … به سمت خوزستان می‌آیند.

استاندار خوزستان با اشاره به نحوه مدیریت کردن بارش‌ها در خوزستان افزود: سدسازی‌ها در استان نقش بسیار مهمی در مهار سیلاب‌ها داشته است از جمله آ‌ن‌ها می توان به تضمین کشاورزی در خوزستان و مدیریت شرایط استان در حوضه آب اشاره کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته آورد آب رودخانه های استان حدود ۱۳میلیارد متر مکعب بود در حالی که امسال تا این لحظه ۲۸ میلیارد متر مکعب روان آب داشته ایم و پیش بینی می‌شود در سال آبی ۹۷_۹۸ که از مهر ۹۷ آغاز می شود حداقل ۵۰ میلیارد مترمکعب روان آب به استان وارد شود.

شریعتی ادامه داد: شرایطی کاملا نامتناسب از بارش‌ها را در استان شاهد هستیم که می‌طلبد ظرفیت ذخیره سازی و مدیریت منابع آب و کنترل آنها را بیش از پیش داشته باشیم.

وی با اشاره به این که مرتفع سازی سد دز در شورای اقتصاد کشور تصویب شده است بیان کرد: مرتفع سازی سد دز یک میلیارد متر مکعب به ظرفیت سد دز می افزاید.

به گزارش نخبگان بارش های شدید در بالادست سدهای خوزستان منجر به ورود حجم بالای سیلاب به سدهای این استان شد که به تبع آن باز شدن خروجی سدها و در نهایت افزایش دبی رودخانه های دز ، کارون و کرخه، منجر به آبگرفتگی مناطقی از پایین دست شده است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار