گزارشی از ورود رییس جمهور به خوزستان و سیلاب اینروزهای استان ما

تاریخ انتشار: شنبه 10 فروردین 1398 | 02:22 ق.ظ
گزارشی از ورود رییس جمهور به خوزستان و سیلاب اینروزهای استان ما زمان مطالعه: ۴ دقیقه گزارشی از ورود رییس جمهور به خوزستان و سیلاب اینروزهای استان ما ورود رییس جمهوری به استان خوزستان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری همراه تعدادی از وزیران امروز برای بررسی وضعیت سیلاب در خوزستان از طریق فرودگاه بین المللی اهواز وارد این استان شد. وی پس از بازدید از این سدها و […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

گزارشی از ورود رییس جمهور به خوزستان و سیلاب اینروزهای استان ما

ورود رییس جمهوری به استان خوزستان
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری همراه تعدادی از وزیران امروز برای بررسی وضعیت سیلاب در خوزستان از طریق فرودگاه بین المللی اهواز وارد این استان شد.
وی پس از بازدید از این سدها و نیز نقاط حادثه خیز استان، در نشست ستاد هماهنگی مقابله با بحران استان خوزستان در استانداری شرکت کرد تا تصمیمات لازم برای جلوگیری از سیل احتمالی در استان گرفته شود.
وزیران کشور، نیرو، جهاد کشاورزی، دادگستری و راه و شهرسازی رییس جمهوری را در سفر به استان خوزستان همراهی کردند.
فاز اول پروژه تجهیز، نوسازی، زهکشی آبرسانی اراضی کشاورزی استان خوزستان نیز امروز با حضور رییس جمهوری، با تامین آب ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به بهره برداری رسید.

– باران و سیلاب هفته آینده باید کنترل شود
رییس جمهوری در بازدید از بخشی از اراضی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب در خوزستان در روستای ابوفاضل از توابع بخش زرگان اهواز گفت: با توجه به بارندگی های هفته آینده باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا از بروز سیل و سیلاب در خوزستان جلوگیری شده و سیلاب ناشی از آن هم کنترل و مدیریت شود.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی اظهارداشت: سیلاب های جاری شده برای ما نعمت بزرگی محسوب می شوند که پر شدن هورالعظیم نمونه ای از این نعمت هاست.
وی با تاکید بر این که کارون پر از آب شده و در مابقی رودخانه ها ازجمله کارون و کرخه هم آب جاری است، گفت: خوشبختانه خداوند نعمت های خود را بر این سرزمین جاری کرده است اما باید حواسمان جمع باشد و دقت کنیم که در روزهای آینده با توجه به امکاناتی که سدهای ما دارند چگونه باران های آینده را کنترل کنیم تا خسارت مردم به حداقل برسد.

– بازدید رییس جمهوری از مرکز مانیتورینگ آب و برق خوزستان
رییس جمهوری در ادامه سفر به استان خوزستان با حضور در مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق این استان وضعیت سدهای خوزستان را بررسی کرد.
در این بازدید گزارش دقیقی از میزان حجم ذخایر آبی ۱۱سد استان خوزستان ، دبی ورودی، دبی خروجی و ارتفاع آب آنها توسط رییس سازمان آب و برق خوزستان به رییس جمهوری ارائه شد.
دکتر روحانی در این بازدید بر مدیریت شرایط سدها و ورودی سیلاب به این سدها تاکید کرد و گفت: با توجه به بارندگی های روزهای آتی باید میزان آب و وضعیت سدهای منطقه را مدیریت کنیم که خسارتی ایجاد نشود و یا خسارت احتمالی به حداقل برسد.

– بهره برداری از طرح تامین آب ۲۹۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان
فاز نخست طرح تامین آب ۲۹۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان ظهر جمعه با حضور دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا در نخستین سفر روحانی به خوزستان مقرر شده بود ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش آبیاری نوین قرار گیرد که امروز فاز اول این طرح با تامین آب مورد نیاز ۲۹۵ هزار هکتار از این اراضی به بهره برداری رسید.
دکتر روحانی در این مراسم به اولین سفر استانی خود به خوزستان در سال ۱۳۹۲ اشاره کرد و گفت: در این سفر به مردم خوزستان قول داده بودم که تا پایان دولت بخش بزرگی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری که عمدتا در خوزستان و بخشی از آن در استان ایلام است عملیاتی شود.

– بحران در سدهای دز و کرخه همچنان ادامه دارد
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، نسبت به ادامه شرایط بحرانی سدهای دز و کرخه به دلیل پر شدن ظرفیت این سدها هشدار داد.
حمیدرضا لشکری در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه ورودی سدهای خوزستان همچنان بالاست، اظهار داشت: امروز ورودی سد دز، یک هزار و ۶۵۰ و خروجی آن یک هزار و ۷۳۰ مترمکعب برثانیه است و فقط ۱۸۹ میلیون مترمکعب از ظرفیت آن خالی است.
وی اضافه کرد: ورودی سد کرخه نیز یک هزار و ۱۳۰ و خروجی آن ۷۰۰ مترمکعب برثانیه (۸۰ مترمکعب از طریق کانال پای پل کرخه و تونل دشت عباس) است و تنها ۸۶ میلیون مترمکعب از ظرفیت سد خالی است و تراز فعلی حدود چهار تا پنج متر با تراز نرمال فاصله دارد.
لشکری با تاکید بر انجام تمهیداتی در مدیریت سدها گفت: با توجه به اینکه از یکشنبه آینده بارندگی در پیش داریم، برای کنترل سیلاب های آینده باید بخشی از مخزن سد تخلیه شده، تا حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی ایجاد شود که برای این منظور ناچار به افزایش رهاسازی آب از سد دز تا ۲ هزار مترمکعب برثانیه هستیم.
وی نسبت به بارندگی هفته آینده هشدار داد و افزود: در صورت عدم تخلیه سد دز و ایجاد نشدن ظرفیت کافی برای کنترل سیلاب، قدرت مانور برای تعدیل سیلاب را از دست می دهیم و ممکن است با خطر بزرگتری مواجه شویم.

– هیچ خطری سد دز را تهدید نمی کند
مدیرعامل سد و نیروگاه دز نیز امروز گفت: هیچ خطری سد دز در خوزستان را تهدید نمی کند و جای هیچ نگرانی نیست.
سعید رئوفی نسب در گفت و گویی افزود: ظرفیت خروجی دریچه های تخلیه سرریزهای سد دز ۶ هزار مترمکعب بر ثانیه است که شامل ۲ دریچه خروجی یا ظرفیت هرکدام سه هزار مترمکعب است.
وی تصریح کرد: با توجه به آورد آبی که در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده پیش بینی شده، خروجی سد دز را به یک هزار و۷۵۰ مترمکعب بر ثانیه رساندیم تا شرایط به درستی مدیریت شود.
وی اظهارامیدواری کرد دبی رودخانه دز بیشتر از یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه نشود با این وجود در صورت سنگین بودن بارش ها مجبور به افزایش خروجی هستیم‌.
وی با بیان این که هر ساعت یک سانتیمتر از ارتفاع آب سد دز کاسته می شود گفت: تلاش بر این است که مشکلی برای پایین دست سد دز پیش نیاید.

– ۲۷۸ روستای خوزستان در معرض خطر سیل
همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: روند افزایش دبی رودخانه های خوزستان و رهاسازی آب از سدها سبب می شود تا ۲۷۸ روستا و ۱۲۵ هزار هکتار از زمین های این استان در معرض آسیب ناشی از سیلاب قرار گیرند.
کیخسرو چنگلوایی روز جمعه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران با حضور رییس جمهوری و جمعی از وزرای دولت در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: تنها در سال آبی ۹۵ – ۹۴ شاهد افزایش آورد رودخانه های خوزستان بودیم و در سال های دیگر میزان آورد رودخانه ها کاهش داشته است.
وی در ادامه با بیان این که با اجرای گام نخست طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری میزان تولید محصولات کشاورزی در خوزستان افزایش داشته است، گفت: در سال زارعی جاری ۸۸۶ هزار هکتار از زمین های خوزستان به زیرکشت محصولات پاییزه رفته که به دلیل سیلاب، صاعقه و توفان بخشی از این محصولات از بین رفت.
وی افزود:۲۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان به دلیل آبگرفتگی و ۱۰۷ هزار هکتار به دلیل وزش باد شدید دچار خسارت شدند.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اجرای طرح جامع مدیریت سیل از آبخیز تا تالاب و خلیج فارس، پرداخت کمک بدون عوض به خسارت دیدگان و اعطای تسهیلات بانکی کم بهره برای تامین علوفه را از راه های جبران خسارت روستاییان سیل زده در خوزستان بیان کرد

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار