نوشتاری از جاسم شدید زاده(تمیمی)-نماینده اسبق مردم اهواز در مجلس ششم

مطالبه گری کاربردی

تاریخ انتشار: جمعه 17 شهریور 1396 | 02:34 ق.ظ
مطالبه گری کاربردی زمان مطالعه: ۳ دقیقه نخبگان: با بررسی دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) ومقام رهبری پیرامون لزوم نقد پذیری وتقویت روحیه مطالبه گری در مردم مشخص می شود که از جانب ایشان اصرار جدی بر نقد سازنده ومطالبه دلسوزانه ازمدیران اجرایی کشور در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی وجود دارد.در جمهوری اسلامی همه باید انتقادها وطرح مشکلات راه را […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نخبگان: با بررسی دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) ومقام رهبری پیرامون لزوم نقد پذیری وتقویت روحیه مطالبه گری در مردم مشخص می شود که از جانب ایشان اصرار جدی بر نقد سازنده ومطالبه دلسوزانه ازمدیران اجرایی کشور در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی وجود دارد.در جمهوری اسلامی همه باید انتقادها وطرح مشکلات راه را برای سعادت جامعه باز کنند. البته انتقادها غیر از برخورد خطی وجناحی است.

مقام رهبری نیز میفرمایند:از نظر من هیچ کس مصونیت اهنین ندارد همه در مقابل قانون ومسئولیتهای خودشان پاسخگو هستند وباید جواب دهند.
?مطالبه گری مفهومی اجتماعی برخواسته از دردها والام جامعه است که دارای سه ضلع ۱-توده مردم ۲-نخبگان ۳-حاکمیت می باشد’که مستلزم بستری مناسب ازلحاظ خط طولی به هم پیوسته بین سه ضلع جهت شنیدن صدای خفته توده ها است.
♦️هنگامی که این بهم پیوستگی وجود نداشته باشد واین سه ضلع بطور طبیعی ودمکراتیک به هم نرسند هیچکدام از اضلاع ثلاثه قادر نخواهد بود که به وظایف ماهوی خویش که سعادت جامعه است عمل نمایدودر نتیجه تعارض بین توده مردم ونخبگان و همچنین فاصله نخبگان با جامعه وحاکمیت را در بر خواهد داشت. فاصله نخبگان با توده مردم بلحاظ تفاوت خواستگاه واولویت ها افت دیگری است که در فرایند مطالبه گری وسیر صرف نخبگان در فضای نخبه گری وسیرورت توده ها در مشکلات یومیه را رقم می زند وموجب وسعت دامنه فاصله بین این دوضلع مثلث را فراهم می سازد که افول مقبولیت نخبگان ‘تضعیف کفه سیاسی در مواجه با رقیب ونهاد قدرت را به همراه خواهد داشت. عدم درک متقابل نخبگان وجمهور مردم وتنظیم روابط سیاسی با نهاد قدرت بر پایه غلط موجب از هم گسیختگی ‘تفرق وتشتت بین نخبگان وترویج اتهامات ناروا وتضعیف روز افزون این سرمایه اجتماعی خواهد گردید.افت دیگر مطالبه گری در هم ریختگی مرزهای فرهنگی وارزشی جامعه وعدم درک متقابل نخبگان جامعه از ارزشهای سنتی’فرهنگی وتاریخی یکدیگر ورویکرد حذفی گروه مسلط سیاسی است که موجب اتساع دامنه اختلافات منطقه ای ‘قومی ومذهبی می گردد. این افت متاسفانه در دهه اخیر اسیبهای جبران نا پذیری را بر کشور بویژه در خوزستان تحمیل نموده که می طلبد دست اندرکاران ونخبگان با تعبیه حسگرهای اجتماعی از وسعت ان بکاهند ‘همانطور که وسایل ودستگاهها ی گوناگون از طریق حسگرها تحت نظارت هستند جامعه نیز باید حسگر های لازم را داشته باشد. امار ‘اطلاعات’پژوهشهای اجتماعی وپژوهشگران اجتماعی خبره ومهمتر از همه مطالبه گری اجتماعی مجموعه ای راتشکیل می دهند که نقش این حسگرها را در رابطه با جامعه ایفا می کنند.

?جامعه ایران جامعه ای در هم طنیده از نظر تاریخی وفرهنگی است که مشترکات زیادی هم دارد اما در عین حال این جامعه در هم طنیده تفاوتهای بنیادینی از لحاظ زبانی ‘نژادی’قومی ‘مذهبی ودینی هم دارا است عدم به رسمیت شناختن این تفاوتها واحیاناً سعی در مخدوش ساختن انها توسط عده ای وسکوت نهاد قدرت در برابر این خدشه سازی تفرق ‘تشتت وشکاف اجتماعی را به همراه خواهد داشت که نتایج جبران ناپذیری را بر وحدت ‘امنیت وهویت ملی برجای می گذارد. افت دیگر مطالبه گری در ایران وبویژه در خوزستان غالب شدن صبغه سیاسی بر مطالبات متنوع این جامعه است. جنس مطالبات مردم متنوع ومتکثر است که اغشته شدن این مطالبات بلحاظ محتوایی با سیاست وخط وربط سیاسی وجناحی بشدت بر عدم تحقق انها تاثیر داشته وانها را به محاق برده حوزه هایی چون محیط زیست’حقوق اقوام’حاشیه نشینی’بیکاری وباید به دور از جنجالهای سیاسی وجناحی با تاکیدبر وحدت حداکثری فراتر از نگهاههای قومی ومنطقه ای بین نیروهای فعال در این حوزه ها پیگیری شود.فلذا با این تفاصیل حسگرهای اجتماعی از کار باز ایستاده اند وبه نقطه خطر نزدیک شده اند گاه وبی گاه این حسگرها الارم می دهند اما به علت عدم تنظیم دقیق انها به نقطه انفجار نزدیک می شوند بدون اینکه ناظر بر این حسگرها متوجه باشد دقیقاً همانند زود پز اشپزخانه کخ حسگر ان خوب کار نکند به نقطه انفجار می رسد بدون اینکه اشپز از خرابی ان مطلع باشد چه بسا فاجعه ای در راه باشد.
?نگارنده معتقد است که فعالان اجتماعی برای کاربردی ساختن مطالبه گری باید در قدم اول لباس ژولیده سیاسی خویش را به حسگر های اجتماعی مزین کنند تا فاصله خود را با مردم وحاکمیت براساس حسگرها دقیقاً تنظیم نمایند ودر عین حال راه حل منطبق با شناخت میزان الحراره اجتماعی به حاکمیت ارائه گردد.
?برخوردهای اپوزوسیونی بر اساس پیش فرضهای غلط سیاسی بدور از واقعیتهای اجتماعی وملاحظات حکومتی(سیاستهای کلان ودرازمدت)منجر به عکس العملهای امنیتی حاکمیت وتراکم مطالبات برحق مردم خواهد شد که نتیجه ای جز بر زمین ماندن مطالبات حق طلبانه نخواهد داشت.

منبع :شفق نیوز

برچسب‌ها:
آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار