دلال‌ها پشت پرده قرارداد توتال هستند

تاریخ انتشار: جمعه 23 تیر 1396 | 22:41 ب.ظ
دلال‌ها پشت پرده قرارداد توتال هستند زمان مطالعه: ۳ دقیقه دلال‌ها پشت پرده قرارداد توتال هستند/بی‌خبرها، مدام تشویق می‌کنند! ⬜️ نخبگان به نقل از مهر: نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه دلال‌ها پشت پرده قرارداد توتال قرار دارند، گفت: آنهایی که از ماجرا خبر دارند، اذیت می شوند و آنهایی که بی خبر هستند، مدام تشویق می‌کنند هدایت الله خادمی در گفتگویی ، […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دلال‌ها پشت پرده قرارداد توتال هستند/بی‌خبرها، مدام تشویق می‌کنند!

⬜️ نخبگان به نقل از مهر: نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه دلال‌ها پشت پرده قرارداد توتال قرار دارند، گفت: آنهایی که از ماجرا خبر دارند، اذیت می شوند و آنهایی که بی خبر هستند، مدام تشویق می‌کنند

هدایت الله خادمی در گفتگویی ، با اشاره به اظهارات اخیر بیژن زنگنه وزیرنفت در جلسه علنی مجلس درباره قرارداد نفتی با توتال فرانسه اظهار داشت: سخنان آقای زنگنه تکرار همان سخنانی بود که در کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرده بود؛ آقای زنگنه از نگاه خودش و حامیان این قرارداد سخن می گوید، ما نیز از نگاه فنی و حقوقی درباره این مسئله اظهار نظر می کنیم.

✅وی افزود: اگر از بعد فنی و تجاری بخواهیم مسئله این قرارداد را بررسی کنیم، واقعیت این است که ما با رقیب خودمان قرارداد بستیم و کسی هم کار را به دست رقیب خودش نمی سپارد.

✅نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: شرکت توتال فرانسه یکی از رقبای ما در پارس جنوبی است؛ این شرکت فرانسوی در گنبدشمالی پارس جنوبی که متعلق به قطر است، با این کشور شریک تجاری است و در بعضی جاها ۳۰ درصد و در برخی جاهای دیگر ۲۰ درصد یا کمتر سهم شراکت دارد؛ بنابراین توتال با قطر برای ما فرقی ندارد.

✅خادمی گفت: قرارداد بستن با توتال برای پارس جنوبی مانند این است که ما این میدان را به قطری ها داده باشیم که آنها برای ما توسعه دهند و تولید کنند.

✅وی خاطرنشان کرد: ۱۰ سال پیش هم با شرکت توتال قرارداد بسته شد که همین فاز ۱۱ پارس جنوبی را توسعه دهد؛ یعنی همین کاری که الان برای آن قرار داد بسته شده است، اما در همان زمان هم کار را انجام نداد چراکه آن زمان گاز از طرف ایران به سمت #قطر مهاجرت می کرد و چون توتال در آنجا شریک قطر بود، هر چقدر از سمت ایران کار توسعه و برداشت دیرتر شروع می شد، چون در آن طرف قطری ها در حال برداشت بودند و این جریان سیال به سمت قطر می رفت، در نتیجه به نفع آنها بوده است.

✅نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: اما در حال حاضر شرایط فنی به گونه ای است که مهاجرت گاز به سمت ایران در حال شروع شدن است، به همین دلیل توتال سراغ ما آمده و قرارداد توسعه پارس جنوبی را امضا کرده است! حالا اینکه کارش را انجام بدهد یا ندهد باید ببینیم چه می کند.

✅خادمی قرارداد بستن با رقیب را از مضرات قرارداد اخیر با توتال عنوان کرد و افزود: بنابراین طبیعی است که چون توتال شریک قطری هاست و نه پیمانکار آنها، بنابراین منافع قطر را در نظر می گیرد نه منافع ایران را.

?لحاظ نشدن وضعیت همکاری در صورت بازگشت دوباره تحریم ها

✅وی لحاظ نشدن وضعیت همکاری در صورت تحریم مجدد را دیگر اشکال قرارداد نفتی با توتال #فرانسه اعلام کرد و افزود: مشخص نشده است که آیا اگر ما دوباره تحریم شدیم، آیا توتال مجددا کار را رها می کند و می رود؟

✅نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به استدلال وزیر نفت که گفته بود در صورت نیمه کاره رها کردن پروژه هیچ پولی به توتال پرداخت نمی شود، تصریح کرد: این حرف غیرمنطقی است؛ چرا که اگر کار را نیمه کاره بگذارند، دقیقا مانند ۱۰ سال قبل می شود که ما را لنگ و معطل گذاشتند و آن وقت باز هم ما باید معطل و منتظر بمانیم و میدان گازی‌مان را توسعه ندهیم، آن هم در حالی که بسیاری از فازهای پارس جنوبی را در سالهای اخیر خودمان توسعه داده‌ایم.

✅خادمی ادامه داد: تنها تفاوت فاز ۱۱ با فازهای قبلی در این است که این فاز نزدیک به مرز مشترک با قطر بوده و باید در اولین فرصت کار توسعه آن انجام می شد، انجام نشده؛ چراکه منافع خودمان را به طور دقیق در نظر نگرفته بودیم.

?خطرات سهم ۵۰ درصدی توتال در تصمیم گیری پروژه

✅وی خاطرنشان کرد: در این #قرارداد سهم تصمیم گیری #ایران در پروژه ۵۰ درصد است و ۵۰ درصد هم در اختیار طرف مقابل است؛ در چنین شرایطی اگر در روند اجرای پروژه چیزی را طرف مقابل نپذیرفت، باید به داوری خارج از کشور مراجعه کنیم و در چنین شرایطی پروژه متوقف می شود، این یعنی خودمان بر منابع انرژی مان حاکمیت نداریم!

✅عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر ما در این پروژه کارفرما هستیم حرف آخر را باید خودمان بزنیم، نه پیمانکار؛ در حالی که با این سهمی که به توتال داده شده این شرکت صاحبخانه شده و می تواند تعیین تکلیف کند.

✅خادمی درباره راهکار برون رفت از چنین مشکلی عنوان کرد: راه درست ماجرا این بود که با رقیب خودمان قرارداد نمی بستیم؛ آن هم رقیبی که قبلا به اندازه کافی برای ما مشکل ایجاد کرده و به تعهداتش در تفاهم قبلی عمل نکرده بود، بهتر بود توسعه این میدان را به یک شرکت دیگر می سپردیم.(منبع:مهر)

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار