ضرورت غربالگری و پایش تکامل کودکان زیر پنج سال

تاریخ انتشار: شنبه 11 شهریور 1402 | 12:07 ب.ظ
ضرورت غربالگری و پایش تکامل کودکان زیر پنج سال زمان مطالعه: ۲ دقیقه برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه غربالگری تکاملی کودکان و استفاده از ظرفیت‌های بیمارستان کودکان ابوذر اهواز به منظور کمک به برنامه پیشگفت در حال انجام است. به گزارش نخبگان و به نقل از خبرگزاری صداوسیما استان خوزستان، معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت : سال‌های ابتدای کودکی خصوصا سه سال اول، مهم‌ترین سال‌های زندگی یک کودک […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه غربالگری تکاملی کودکان و استفاده از ظرفیت‌های بیمارستان کودکان ابوذر اهواز به منظور کمک به برنامه پیشگفت در حال انجام است.

به گزارش نخبگان و به نقل از خبرگزاری صداوسیما استان خوزستان، معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت : سال‌های ابتدای کودکی خصوصا سه سال اول، مهم‌ترین سال‌های زندگی یک کودک است و زمینه اساسی رشد و عملکرد مغز را در طول زندگی فراهم می‌کند.

ضرورت غربالگری و پایش تکامل کودکان زیر پنج سال

مهرداد شریفی افزود: در این مدت باید کودک تغذیه مناسب داشته باشد و در محیطی مناسب پرورش یابد تا بتواند رشد مغزی و تکاملی مطلوبی داشته باشد بنابراین ضرورت دارد همانند پایش قد، وزن و دور سر، کودک از نظر رشد تکاملی با پرسشنامه ASQ به صورت دوره‌ای پایش و مراقبت شود.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر در این دوران به نیاز‌ها و حیطه‌های تکاملی کودکان پاسخ مناسبی داده شود، آن‌ها سالم‌تر خواهند بود و از قدرت تفکر و تعقل بیشتری برخوردار می‌شوند و مهارت‌های عاطفی و اجتماعی بهتری هم خواهند داشت.

شریفی بیان کرد: تکامل ابتدایی کودکی شامل حیطه‌های مختلفی از قبیل شناختی، تکلمی، احساسی، اجتماعی، جسمی، روانی و معنوی است که همگی بر یادگیری ابتدایی و پایه‌ای فرد، موفقیت تحصیلی، خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی، مشارکت اقتصادی، نقش اجتماعی شهروندی و سلامت او تاثیر بسزایی خواهند داشت.

وی عنوان کرد: ﺷﻴﺮﺧﻮﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﻛﻮﺩﻛﺎنی ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍی ﻣﺸﻜﻼﺕ فیزیکی ﺟﺴﻤﺎنی ﻳﺎ ﻣﺤﻴﻄی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺮﺍی اینکه ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻭ مناسبی ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﻭیژه ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﻳﻦ کودکان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دیگر کودکان ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻼﻻﺕ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻳﺎ تأﺧﻴﺮ در ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺩﭼﺎﺭ می‌ﺷﻮند ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺧﻮﺩ ﺯﻣﻴﻨﻪ‌ﺳﺎﺯ ﺑﺮﻭﺯ ﺍﻧﻮﺍعی ﺍﺯ ﻣﻌﻠﻮﻟﻴﺖ‌ﻫﺎی حرکتی، ذهنی، ﮔﻔﺘﺎری، شنوایی ﻭ ﺑﻴﻨﺎیی با درجات مختلف ﺩﺭ آن‌ها می‌ﺷﻮﺩ.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: شناسایی زودهنگام اختلالات تکاملی برای رفاه کودکان و خانواده‌های آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است، زیرا با تشخیص زودهنگام مشکلاتی مانند تاخیر در تکلم و تاخیر در حرکات و انجام مداخلات به موقع، از بروز تاخیر یا اختلال تکامل جلوگیری می‌شود.

شریفی عنوان کرد: هدف مرکز بهداشت خوزستان این است که با یک برنامه غربالگری مناسب، کودکانی که روند تکاملی غیرطبیعی دارند را سریعتر تشخیص دهند تا بتوانیم با مداخله به موقع در راستای اصلاح یا کاهش مشکلات این کودکان گام برداریم و در نهایت از بروز معلولیت پیشگیری شود.

وی بیان کرد: کودکان دارای مشکلی خفیف و جزئی هم که می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات جدی در آینده شود، در همه واحد‌های ارائه دهنده خدمت توسط مراقبان سلامت و حتی در دورترین روستا‌ها توسط بهورزان، از سایر کودکان تشخیص داده می‌شوند و برای ارزیابی‌های جامع‌تر به پزشک معین تکامل شهرستان معرفی می‌شوند و در صورت نیاز به مرکز جامع تکامل کودکان دانشگاه علوم پزشکی اهواز ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: به همین منظور و با هدف ساماندهی مرکز جامع تکامل کودکان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نشستی با مدیر داخلی بیمارستان ابوذر داشتیم و طرفین در خصوص برنامه غربالگری تکاملی کودکان و استفاده از ظرفیت‌های بیمارستان ابوذر به منظور کمک به برنامه “پیشگفت” بحث و تبادل نظر کردند. با توجه به اهمیت موضوع، خواستار همکاری بیشتر اعضای هیئت علمی کودکان به ویژه نورولوژی کودکان در مرکز جامع تکامل شدیم.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار