نهال‌هایی که با زهاب نیشکر آبیاری می‌شوند؛

ورود نیشکر به اقتصاد از دروازه درختکاری

تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 اسفند 1401 | 23:44 ب.ظ
ورود نیشکر به اقتصاد از دروازه درختکاری زمان مطالعه: ۳ دقیقه صنعت نیشکر از دروازه درختکاری، هم به اقتصاد و اشتغال ورود کرده و هم در مسیر خوزستانی سرسبز و صیانت از منابع طبیعی گام برداشته است. صنعت نیشکر از دروازه درختکاری، هم به اقتصاد و اشتغال ورود کرده و هم در مسیر خوزستانی سرسبز و صیانت از منابع طبیعی گام برداشته است. به گزارش نخبگان […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

صنعت نیشکر از دروازه درختکاری، هم به اقتصاد و اشتغال ورود کرده و هم در مسیر خوزستانی سرسبز و صیانت از منابع طبیعی گام برداشته است.

صنعت نیشکر از دروازه درختکاری، هم به اقتصاد و اشتغال ورود کرده و هم در مسیر خوزستانی سرسبز و صیانت از منابع طبیعی گام برداشته است.

به گزارش نخبگان و به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، کشت صنعتی و متراکم «اکالیپتوس» در کشت و صنعت‌های نیشکری یکی از گام‌های این صنعت سبز است که در کنار ایجاد محیطی مفرّح، زراعت چوب را رونق بخشیده و در عین حال، تولید تجاری «اسانس» نیز در ردیف محصولات غیرنیشکری درآمده است.

در ادامه این مسیر سرسبز، سال گذشته این شرکت با پیوستن به پویش «ایران سرسبز» هدف‌گذاری درختکاری در بیش از دو هزار هکتار را در دستور کار قرار داده که صیانت از جنگل‌ها و رونق زراعت چوب را به دنبال دارد.

صنعت نیشکر در چارچوب تعامل و مشارکت با ستاد نهضت سبز خوزستان، اداره کل منابع طبیعی استان و همکاری با سازمان های مردم نهاد، کاشت بیش از چهار میلیون و صد هزار اصله نهال مثمر و غیر مثمر را در چندسال اخیر در محدوده واحدهای نیشکری به سرانجام رسانده و با آبیاری بخشی از این نهال‌ها با زهاب نیشکر، در صرفه‌جویی منابع آبی نیز قدم مهمی برداشته است.

نهال‌هایی که با زهاب آبیاری می‌شوند

هر ساله بیش از ۷۰ هزار هکتار زیر کشت نیشکر می‌رود که زهاب حاصل از آن به دلیل کیفیت بالا برای کشت‌های غیرنیشکری و آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود. اگر تا چندین سال پیش، این زهاب تهدیدی محیط‌زیستی بود اما امروز یک فرصت شده و کام نهال‌های کاشته شده را نیز سیراب می‌کند.

استفاده از کودهای آلی با منشا محیط‌زیست و حذف حداکثری سموم با رویکرد مبارزه بیولوژیک، باعث بهبود کیفیت زهاب نیشکر و مهیا شدن برای ورود به چرخه آبیاری شده است. در حال حاضر کیفیت این زهاب‌ها به گونه‌ای است که نقش مهمی را در ایجاد یک اکوسیستم طبیعی برعهده گرفته است.

تنوع زیستی با گسترش فضای سبز

توسعه فضای سبز و درختکاری، صرفا به محیط درونی واحدهای نیشکری محدود نشده و صنعت نیشکر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی همگام با توسعه فضای سبز درون‌‎شرکتی، محیط پیرامونی را نیز مدنظر قرار داده و در همین رابطه، درختانی در حاشیه جاده اهواز به آبادان و خرمشهر کاشته شده است.

گسترش فضای سبز از سوی توسعه نیشکر، سبب تنوع زیستی حیات وحش و گونه‌های مختلف پرندگان در منطقه شده است.کاشت درختان در کنار محیط سرسبز مزارع نیشکر، موجب ایجاد محیطی مناسب برای بازگشت حیات وحش مهیا شده که در نتیجه آن، پستاندارانی مانند گراز، گربه وحشی، شغال، انواع جوندگان و پرندگان به این مناطق روی آورده‌اند.

جلوگیری از فرسایش خاک و سدی در مقابل ریزگردها

از آثار مهم درختکاری نیشکر، جلوگیری از فرسایش خاک است که مانع از ایجاد کانون‌های جدید ریزگرد در استان می‌شود. البته این را هم باید اضافه کرد که کشت نیشکر از تبدیل ۷۰ هزار هکتار اراضی خوزستان به کانون ریزگرد جلوگیری کرده و مزارع نیشکر در برابر ریزگردها همچون یک سد دفاعی عمل می‌کنند.

در کنار این گام مهم، صنعت توسعه نیشکر برای حذف کانون‌های ریزگرد با استفاده از زهاب نیشکر پیشقدم شده و در صورت اجرای آن، دو کانون ریزگرد در جنوب غرب اهواز حذف می‌شوند. با اجرای این طرح، بخشی از کانون‌های داخلی ریزگرد مهار می شوند و ضمن تولید محصولات کشاورزی و همچنین زراعت چوب، برای تعداد زیادی اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

هر نیشکری یک درخت مثمر

صیانت از منابع طبیعی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال سه گام توسعه نیشکر در نهضت درختکاری است که بر اساس این طرح، هر ساله طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته، در روز درختکاری به تعداد نیروهای شاغل در واحدهای نیشکری، نهال مثمر از جمله نخل و مرکبات کاشته می‌شود.

جلوگیری از قطع شش میلیون درخت

صنعت توسعه نیشکر با درخت‌کاری و پسماند باگاس نقش مهمی را در حفظ منابع طبیعی و صیانت از محیط زیست برعهده دارد. فارغ از طرح توسعه فضای سبز و درختکاری، صنعت نیشکر با پسماند باگاس، نفسی دوباره به جنگل‌ها می‌بخشد و مانع از قطع شش میلیون درخت در سال می‌شود.

با استفاده از باگاس یا تفاله نیشکر که در صنعت نیشکر تولید می شود، می توان از قطع درختان جنگل جلوگیری کرد. باگاس باقیمانده فیبری ساقه نیشکر پس از استحصال شکر است که این ماده ارزشمند صنایع زیادی را ایجاد می کند.

تولید ام.دی.اف، خمیر کاغذ ، نئوپان و خوراک دام از محصولاتی هستند که با باگاس تولید می‌شوند و این محصولات بسیار مقرون به صرفه‌تر از نمونه های تولید شده از چوب درختان است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار